Logo

orsos hjemmekino- Gradient Revolution MKII i hus

Skriv et svar
25.10.2009 16.13.05 #76 av 98
Postet av: AndreWerdenskrieg
Oi, spennende. Så jaggu ikke stygge ut. Det virker som om disse har helt annerledes lyd enn det du har hatt hjemme før, en helt annen type lyd?
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.10.2009 22.39.21 #77 av 98
Postet av: orso
"AndreWerdenskrieg" skrev:Oi, spennende. Så jaggu ikke stygge ut. Det virker som om disse har helt annerledes lyd enn det du har hatt hjemme før, en helt annen type lyd?

Det er egentlig bare det at det er et helt annet nivå i bassen enn hva jeg er vant med. Jeg er overrasket over hvor mye punch det er i de. Selvfølgelig hadde jeg regnet med mer bass enn XTZ 99.36, men forskjellen er mye større enn hva jeg håpet på. Disse flytter også mye mer luft og har mye høyere nivå i bassen enn hva mitt gamle oppsett med B&W 703 og Infinity 10" suben gjorde. Og det er for meg litt overraskende. Hadde muligens litt mer bass under 30Hz med Infinity suben, men ellers får det oppsettet skambank i resten av bassområdet.

Det gjør at det blir veldig mye mer fysisk å lytte til. Ta f.eks låten Forget About It med Alison Krauss & The Union Station. Rundt 1.10 uti i låten så slår bassen inn. I mine gamle oppsett hører man det skjer noe, men det er liksom det. Med Adamene så setter det nesten hele rommet i sving hvis man har litt volum. Selvfølgelig veldig artig.

Jeg var i grunnen ganske skuffet her i går. Kviserud satte det opp hos meg og jobbet med plassering og instillingene bakpå høyttalerne. Det ble veldig trøkk og mye bass, men syntes det låt delvis innelukket og ikke spesielt homogent. Men har jobbet litt med plassering i dag og tunet alt bakpå til 0 igjen, og det har endret seg kjempe mye. Følte med plasseringen til kviserud (tett på høyttalerne) og med høyttalerne pekende rett frem, så ble man sittende litt i et nullpunkt og jeg savnet nivå i øvre mellomtone og diskant. Tenkte da at de ikke hadde åpenheten til XTZene. Men det falt på plass da jeg flytte sofaen en del bak og vinklet høyttalerne litt innover. Bassen som stakk seg en del ut justerte jeg ned til 0 og da låt mer korrekt i mine ører.

Det er gode justeringsmuligheter på høyttalerne. Vesentlig bedre enn hva XTZene har. Planen er og først jobbe mye med plassering, dernest justering på høyttalerne og så Audiolense.
Tror dette kan bli veldig bra. Noen flere bassfeller vet jeg vil også gjøre mye av erfaring. Det er vel typisk meg å komme i mål med slikt rett før høyttalerne skal byttes. :roll:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.10.2009 09.56.31 #78 av 98
Postet av: Torja
Er det den aktive typen du har? Siden du justerer bakpå høytalerne. Tar tid å venne seg til ny lydsignatur tenker jeg. Gratulere igjen.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.10.2009 13.43.44 #79 av 98
Postet av: orso
"Torja" skrev:Er det den aktive typen du har? Siden du justerer bakpå høytalerne. Tar tid å venne seg til ny lydsignatur tenker jeg. Gratulere igjen.

Det er den aktive versjonen jeg har. Her er det nok krefter i bøtter og spann. Den bruker ICE ASP moduler til bass og mellomtone og en AB forsterker til diskanten.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.11.2009 21.21.55 #80 av 98
Postet av: orso
Liten oppdatering herfra. Jeg har flyttet høyttalerne. Har gått vekk ifra den skrå oppstillingen og sitter nå symmetrisk. Det gjør at jeg får litt mer avstand til bakvegg og bassen under 100Hz er bedre med denne plassering. Det er dog et problem som er større med denne plasseringen og det er refleksjoner som kommer fra venstre innhuk med døren på venstre side. Men jeg tror jeg skal klare å løse det med å feste absorbenter på døren. Har bestilt tre pakker med rockwool. Foruten døren, så skal jeg prøve å dempe førsterefleksjonen i taket og så bygge en eller to bassfeller til hjørner.

Til tross for noen uheldige refleksjoner og resonanser fra nevnte innhuk, begynner det å smake fugl. Nesten mer jeg hadde håpet på. Har lært mye av dette. Jeg var jo nemlig ikke fornøyd etter første dag. Foruten ny plassering var det et annet tiltak som var veldig viktig. Og det var å heve absorbentene på sideveggen en del. Høyttalerne er tross alt høye og man får refleksjonen høyere på veggen. Da jeg hevet absorbentene, falt veldig mye på plass. Utrolig hvor mye sånt har og si. Jeg hevet også absorbenten som står bak lytteposisjonen med velykket resultat. Plutselig evner høyttalerne å forsvinne og lydbildet begynner å ta over. Veldig kjekt med litt skikkelig bass også. Morsomt å se film igjen. Det er bra SPL nivå her ned til 35Hz.

Slik ser det hele ut for øyeblikket. Ikke spesielt pent det hjørnet nei. Kanskje en idé å trekke gardin foran alt. Tapemerker i gulvet er for å finne plassering og racket står på håndklær slik at den kan dras uten at man får riper. Litt på halvsju, men hva gjør det når det begynner å låte virkelig bra. :D


Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.11.2009 22.01.14 #81 av 98
Postet av: Torja
Snakker om å få et vanskelig rom til å fungere maks. Tøffe tiltak :mrgreen:

Her er det ikke snakk om WAF eller tilsvarende mas nei :geek: :surprised:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2010 22.19.16 #82 av 98
Postet av: orso
I dag fikk jeg pakke. To stykker. Begge i samme størrelse som den på bildet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2010 11.19.23 #83 av 98
Postet av: MindWaste
Spennende!
Flere akustikkplater?
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2010 11.49.35 #84 av 98
Postet av: orso
Nå skal vi se......








Da klarer vel noen å gjette hva det er?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2010 12.39.45 #85 av 98
Postet av: Torja
Ser ut som bass-traps for å plasere i hjørnene?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2010 12.42.04 #86 av 98
Postet av: orso
Hehe. Tror dere jeg er akustikk gærning eller? :mrgreen:

Hmmmm. To deler.......


Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2010 13.19.58 #87 av 98
Postet av: MindWaste
Noe fra Gradient?
Revolution heter den vel
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2010 13.27.56 #88 av 98
Postet av: orso
Bingo!
Gradient Revolution. Dette er MKII modellen som kom før Revolution 05 som selges ny i dag. Kunne ikke dy meg da de var til så gunstig pris på brukten. Prosjektet med Midgard har jo trukket ut veldig og da er det artig å prøve noe alternativt i mellomtiden. Gradientene bygger jo faktisk på mange av de samme prinsippene som mine kommende Midgard høyttalere vil ha.

Jeg får komme tilbake med lytteinntrykk, men de spilte i grunnen utrolig bra etter og ha bare slengt de opp.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2010 14.02.08 #89 av 98
Postet av: MindWaste
Gratulerer med spennende HT :)

Mulig jeg har gått glipp av noe her, men hvilke midgard prosjekt er det snakk om?
Og hvor ble det av Adam'ene?
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2010 14.13.50 #90 av 98
Postet av: orso
Adamene har jeg fortsatt. Kommer vel til å sammenligne de mot Gradient Revolution MKII litt etter hvert. Mulig jeg setter de opp til bruk i hjemmekino og lager et rent hifi anlegg med Gradientene.

Angående prosjektet med Midgard er det sånn i korte trekk et høyttaler system som vil ha mange likhetstrekk med Gaia, men i mye mindre format. Litt for tidlig å si så mye om det enda, men mye av planleggingen er i grunnen kommet på plass nå. Jeg får også vite litt om tidperspektiv om ikke så lenge.
Gaia kan du lese om her:
http://www.audiocircle.com/index.php?topic=41048.0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar