Logo

Oppsett

Skriv et svar
29.03.2009 13.10.46 #1 av 4
Postet av: VingeFaan
Lurer på litt rundt oppsett av høyttalere. Skal kjøpe meg nytt anlegg, lenge vurdert kompaktanlegg ala LX01 men nå vurderer jeg sterkt komponent. Da kommer spørsmålet opp, hvilket system skal jeg kjøre? Jeg føler ikke det sterke behovet for 5.1, bakhøyttalere er upraktisk og gevinsten er liten og sjelden synes jeg. Men hva blir da det neste? Er det 2.1, eller er det vanlig med 3.1? Altså senter, fronter og sub? Jeg kan ikke si jeg har sett 3.1 nevnt noen steder så jeg mistenker at det er litt uvanlig, men hvorfor?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.03.2009 16.39.42 #2 av 4
Postet av: dAVinci
2.1 er nok vanligere enn 3.1, men fordelen med 3.1 er at lyden sentreres på midten også for de som ikke sitter rett foran bildet.
"Bli lyd!" ....og så ble det lyd....kringlyd!
(AVhengig Formerly Known as pnerbye)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.03.2009 22.10.27 #3 av 4
Postet av: Zleepyme
"VingeFaan" skrev:Lurer på litt rundt oppsett av høyttalere. Skal kjøpe meg nytt anlegg, lenge vurdert kompaktanlegg ala LX01 men nå vurderer jeg sterkt komponent. Da kommer spørsmålet opp, hvilket system skal jeg kjøre? Jeg føler ikke det sterke behovet for 5.1, bakhøyttalere er upraktisk og gevinsten er liten og sjelden synes jeg. Men hva blir da det neste? Er det 2.1, eller er det vanlig med 3.1? Altså senter, fronter og sub? Jeg kan ikke si jeg har sett 3.1 nevnt noen steder så jeg mistenker at det er litt uvanlig, men hvorfor?



På film med dvd/Blu-Ray spiller, kodet i Dolby Digital 5.1 eller bedre, så er bak kanalene så absolutt verd å ha med.Har selv gulvhøyttalere som bakhøyttalere, og det anbefales! Plassering er jo en utfordring for noen, men kompromisset er jo å kjøre et rent stereosett med sub (2.1) som du nevner. Å kjøre 3.1 vil være liten vits da du må aktivere surround dekoderen i reciveren for å få dette til å virke, å da blir det litt tamt uten bakhøyttalere. Man kan alltids stille inn at man ikke har bakhøyttalere på reciveren, men å kjøpe senter vil jeg si er bortkastet hvis man uansett ikke skal ha surroundlyd.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.03.2009 06.53.31 #4 av 4
Postet av: VingeFaan
Flott svar, takk!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar