Logo

Nye fronter

Skriv et svar
17.02.2009 21.20.37 #1 av 9
Postet av: Gøran R
Hei!
Ny på forumet her.
Frister med nye fronter og håper noen har gode tips på bra høyttalere.
Har en Sony str-de 585 forsterker,den skal være på 5x100w.
Ser en del film og liker å spille noe musikk til tider-da går det som regel på country.
Er ute etter noe som er lettdrevet med god fylde/tyngde i bassen,(med trøkk så klart)-uten å må skru opp volumet til maks,samtidig må det være rent og "raffinert"
Har skjønt at dette kanskje ikke er noen "attraktiv" forsterker,men det er denne jeg har.
Har en stue på ca 40m2 med lydavdelingen i et hjørne-dette er ikke det mest gunstige,men sånn er det.
Et tenkt budsjett er på rundt 5000,kanskje noe over om det viser seg å være nødvendig..
Har hatt et par bomkjøp,bla proson med to 8",disse var det veldig klar lyd i,men det fanst ikke bass,håper å finne noe som fungerer denne gangen..
Tips og råd mottas med takk...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2009 05.28.22 #2 av 9
Postet av: Zleepyme
Hei og velkommen til forumet!

Når man skal finne den "rette" fronthøyttaleren så et det lurt å vite begrensningene til f. eks den forsterkern man har. En reciver slik som din Sony vil ikke klare å hanskes med 8" basser f.eks(prater av erfaring) Kunne godt hende du hadde fått mer ut av dine Proson hvis du hadde kjøpt en kraftigere reciver. Hvis du er fast bestemt på å beholde den, men kjøpe høyttalere som kanskje matcher forsterkerens potensiale, så ville jeg sjekket ut Dynavoice på http://www.surround.no Eller gått for Dali Concept6 hos Hi fi klubben. http://www.hifiklubben.no/produkter/hoe ... sebaer.htm Går du for et rimelig frontsett i Dynavoice, så kan du supplere med en god subwoofer, og på den måten få fyldig bass

Måtte selv kjøpe effektforsterker for å få ut potensialet i mine 8" høyttalere... Den kostet 8000. En meget god investering for framtida. Kan være noe å tenke på hvis du vil ha deg kraftige fronthøyttalere.

Lykke til!
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2009 21.08.53 #3 av 9
Postet av: Gøran R
hmm,ja det er vel bare de harde fakta at forsterkeren ikke har godt nok potensiale til å drive noe med litt størrelse på,selv om håpet var der,vet ikke hvor store/små begrensingene på den er,men trodde det skulle være litt tak i den siden det skal være 5x100. Er vel sikkert ikke reelle watt det da...
Spøker vel for at det må bli en større investering en først antatt da,siden dali consept 6 blir i det minste laget. Best å ikke forhaste seg med å bestille noe skjønner jeg.. Takker for svar...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2009 23.14.56 #4 av 9
Postet av: Zleepyme
Vel, man må jo begynne et sted. Sonyen din vil jo kunne brukes middlertidig hvis du innvesterer i nye høyttalere. Bare at du vet at du ikke får utnyttet dem før du øker forsterkerkraften. Et annet tips er at den beste måten å få utnyttet potensialet til en stor fronthøyttaler er å kjøpe en medium stor surroundreciver, og supplere med en stereo effektforsterker til frontene. Hvis du har pre out på Sonyen din, så kan du bruke den som forforsterker til en evt effektforsterker senere.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.02.2009 12.52.51 #5 av 9
Postet av: Gøran R
Har sett litt på Dynavoice M85,syns den ser tiltalende ut og har høy følsomhet samt 8ohm,men jeg kunne ikke forventet meg at den nåværende forsterkeren taklet disse?
Hva da med effektforsterker,hva bør man da få tak i til f.eks slike høyttalere?
Er de brukbare i det store og hele,noen som har erfaringer???
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.02.2009 14.20.34 #6 av 9
Postet av: Zleepyme
Uansett høyttaler, så vil ekstra krefter få fram mer av høyttalerens potensiale. Det sies at man får aldri nok forsterkerkraft, og at det er bedre med for mye krefter, en for lite. Har ikke selv hørt M85, men dette er nok et bra kjøp i forhold til pris. 4k for såpass godt spesifisert høyttaler er absolutt verd å sjekke ut. Vet at Nad og Cerwin Vega har gode effektforsterkere. Disse ligger på rundt 5k. Har selv en Vincent SP331 Den ligger på 8k. Så effektforsterker koster litt, og i tilegg så må man ha pre out på reciveren man har. Har ikke reciveren det, må den nok byttes ut den også, å da skyter kostnadene i været. Man må bare prøve å se først hvordan det låter, med det man har, å så kanskje supplere senere?
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.03.2009 20.54.31 #7 av 9
Postet av: Gøran R
Er redd det hele blir utsatt en stund med "stor" lyd, siden jeg er veldig usikker og er et stykke unna evt butikker så jeg får hørt på "varene".
Forsterkeren min har ikke pre out,så effektforsterker er ikke mulig på denne. Derfor får jeg nok drøye en stund og investere i forsterker og større høyttalere som samarbeider godt om en stund. Enn så lenge frister det nesten å prøve dynavoice F-6,billige sådan,men har jo fått mye god omtale,bl.a i lyd og bilde. Er det noen som har erfaringer med disse?? Låter de så bra som de vil ha det til,eller er det bare humbug? Har fått demonstrert noen jamo classic 8,de overrasket,enda de var koblet opp mot en eldre 2x35w forsterker. Er dynavoicen i tilnærmet samme klasse??
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.03.2009 21.54.48 #8 av 9
Postet av: teebee
har f-6, men er mine første høyttalere så er nok ikke til hjelp på om de er god eller ikke. det kommer iallefall lyd ut av de. :D
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.03.2009 00.00.25 #9 av 9
Postet av: Zleepyme
"Gøran R" skrev:Er redd det hele blir utsatt en stund med "stor" lyd, siden jeg er veldig usikker og er et stykke unna evt butikker så jeg får hørt på "varene".
Forsterkeren min har ikke pre out,så effektforsterker er ikke mulig på denne. Derfor får jeg nok drøye en stund og investere i forsterker og større høyttalere som samarbeider godt om en stund. Enn så lenge frister det nesten å prøve dynavoice F-6,billige sådan,men har jo fått mye god omtale,bl.a i lyd og bilde. Er det noen som har erfaringer med disse?? Låter de så bra som de vil ha det til,eller er det bare humbug? Har fått demonstrert noen jamo classic 8,de overrasket,enda de var koblet opp mot en eldre 2x35w forsterker. Er dynavoicen i tilnærmet samme klasse??


Det er mange lovord om Dynavoice Mye lyd for en rimelig penge. Har selv hørt de i aksjon, men det var også subwoofer så jeg fikk ikke hørt bassgjengivelsen i dem alene. Men overaskende bra diskant/mellomtone Likte veldig godt lyden i dem.

Husk at en integrert stereoforsterker som regel har mer krutt en du vil få av en surroundreciver. Dette fordi surroundreciverne mangler effekttrinnet som er innebygget i stereoforsterkerne. Det er derfor mange blir "misfornøyde" når de bytter fra en relativt rimelig og liten stereoforsterker, til en dyrere og mer avansert surroundreciver. Fordelen med surroundreciverne er jo i midlertid at man kan få justert lydbildet mye bedre, og man kan supplere med en, eller flere subwoofere som da tar i de fleste tilfeller bort behovet for en kraftig effektforsterker.
Tror uansett at F6 kan være en god begynnelse. Et sted må man jo starte :smile:
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar