Logo

Ny skjerm og Sony AV-Component Kabel for Playstation

Skriv et svar
22.08.2008 10.02.05 #1 av 9
Postet av: Rollerhead
Jeg er i den situasjon at jeg snart skal investere i Playstation 3 og i den forbindelse må jeg bytte ut den gamle traveren av en 14" reisetv som jeg til nå har brukt for spilling med playstation 2.

Jeg er ikke så godt bemiddlet at jeg kan kjøpe begge tingene på en gang og siden PS3 kommer med enda en ny versjon i slutten av oktober (med 160GB hardisk) tenkte jeg at jeg skulle kjøpe meg en skjerm først og dermed vente med PS3. Skjermen vil jeg at skal være LCD, under 30" og ha full HD, men jeg vil også at den skal kunne vise et fornuftig bilde ved bruk av PS2 og Sony AV-Component Kabel for Playstation intil jeg får PS3 i hus.

Men hva ser jeg etter på spesifikasjonene til skjermen for å være sikker på at jeg kjøper rett skjerm for denne kabelen?

Må jeg kanskje bruken en eller annen form for overgang (f.eks scart), og vil en overgang i tilfelle foringe kvaliteten på bildetsignalet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.08.2008 10.47.48 #2 av 9
"Rollerhead" skrev:Jeg er i den situasjon at jeg snart skal investere i Playstation 3 og i den forbindelse må jeg bytte ut den gamle traveren av en 14" reisetv som jeg til nå har brukt for spilling med playstation 2.

Jeg er ikke så godt bemiddlet at jeg kan kjøpe begge tingene på en gang og siden PS3 kommer med enda en ny versjon i slutten av oktober (med 160GB hardisk) tenkte jeg at jeg skulle kjøpe meg en skjerm først og dermed vente med PS3.


Vit også at Playstation 3 benytter seg av 2.5" S-ATA HDD, som er en standard på bærbare PCèr og kan derfor lett byttes ut uten å måtte tømme lommeboken helt.



Skjermen vil jeg at skal være LCD, under 30" og ha full HD, men jeg vil også at den skal kunne vise et fornuftig bilde ved bruk av PS2.


Når du skal ha en TV på under 30" er det ingen poeng i å ha Full-HD da du ikke vil klare å skildre HD-Ready (ca 1 mill bildepunkter) og Full-HD (2 mill bildepunkter) i fra hverandre hvis du ikke sitter klistret inntill skjermen. Det er andre faktorer som fargegjengivelse, sortnivå og bildebehandling som er viktigere enn oppløsningen.

Men hva ser jeg etter på spesifikasjonene til skjermen for å være sikker på at jeg kjøper rett skjerm for denne kabelen?


Så å si alle flatskjermer på markedet har komponent inngang, ellers kan du jo bare benytte deg av en HDMI kabel.
Hvilken prisklasse er det du vil forholde deg til ved kjøp av ny skjerm?

Anbefale deg å lese noen av guidene her på forumet, blant annet denne:
viewtopic.php?f=8&t=10981
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.08.2008 12.05.13 #3 av 9
Postet av: Rollerhead
Det skal vist ikke skille så veldig mye (5-700,-) på gjeldende versjon og neste versjon, samt at neste versjon også vil inneholde ferdig nedlastet, ikke-spesifisert materiale til en verdi av rundt 70 euro.

Jeg kommer, som jeg alltid har gjort når jeg kjører bilspill, til å sitte klistret til skjermen:


Det er jo snakk om disse komposittkablene som det normalt er 3 stykker av. 2 til lyd og 1 til bilde. Men overnevnte kabel har 5, 2 til lyd og 3 til bilde. og de fleste skjermer jeg har sett "live" har kun 2 til lyd og 1 til bilde! Så siden jeg antagelig må kjøpe skjermen på nettet så må jeg vite hva det står i spesifikasjonene for og være sikker på at det er inngang for alle fem (hvis det da er lyd på skjermen) Lyden vil jeg uansett kjøre direkte til et lite anlegg jeg har.

Eller kan jeg benytte meg av HDMI-kabel på PS2?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.08.2008 19.33.29 #4 av 9
Jo da, det skal nok gå bra. 3 bildekabler = RGB og 2 lydkabler= Phono L&R. Men skal selvsagt se etter dette. Du kan ikke benytte deg av HDMI til PS2 nei, men til PS3. Men som sagt; oppgi en prisklasse vi kan forholde oss til ved kjøp av TV.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.08.2008 12.00.54 #5 av 9
Postet av: Rollerhead
Har etterhvert skjønt at jeg må skille mellom tv-skjerm og pc-skjerm, og at de fleste tv'er har inngang for min kabel mens det ikke alltid er slik for pc-skjermer Jeg skal altså se etter component inngang i spesifikasjonene (eventuelt HDCP)

Jeg ser for meg noe under 5000,- og har falt litt for den første, mest pga utseende samt at jeg da slipper høytalere. Ellers virker det som kontrast ikke er noe å skryte av i denne prisklassen uansett. Og siden jeg ikke skal se film med denne skjermen så [u]tror[/u] jeg det heller ikke har noe å særlig si.

Men tar gjerne i mot alternativer, på forhånd takk.

En annen ting er at jeg på sikt vil kjøpe to skjermer (og de skal helst være lik) siden det med PS3 er mye enklere og kjøre hver sin bil på hver sin skjerm i hver sin playseat, spesielt sammenlignet med PS2 der man trengte to konsoller og to like spill i tillegg. Det kan da etterhvert bli dyrt så da får jeg spare litt der jeg kan.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.08.2008 12.10.48 #6 av 9
Postet av: Rollerhead
En annen ting jeg stusser på er forkortelsen RGB, siden det i blekkpatroner betyr Rød, Gul og Blå og når man blander gul og blå får grønn. Hvorfor ser jeg da mange plasser at i tv-sammenheng er beskrevet som Rød, Grønn og Blå? Vet jo at det gir forskjellig resultat det å blande maling og det å blande lys, men trodde det var de samme fargene man blandet allikevel!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.09.2008 11.21.12 #7 av 9
Postet av: teebee
om man tenker litt engelsk står vel RGB for Red Green Blue. om man blander rød og grønn får man gul. sikker på at det er rød gul blå i printerverden?

måtte ut å sjekke på printereskene. kan jo være at man har svart blekk i printeren og dermen får det grønnt på et vis.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.10.2008 07.49.29 #8 av 9
Postet av: Rollerhead
Siden jeg er stempla som malingsguru så er jo egentlig dette noe jeg bør huske fra skolebenken:

Lys:
Additiv fargesyntese

Maling:
Subtraktiv fargeblanding
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.10.2008 09.18.49 #9 av 9
Postet av: Rollerhead
Nå har jeg kjøpt HANNS-G HG281DP 28" TFT wide hos Datakjeden. Betalte 3273,- inkl frakt. Skjermen kom på onsdag, komponentkabel'n for Playstation kom i går så jeg har ikke fått tid til og prøve den ennå, gleder meg til i kveld

Komponentinngangen på denne skjermen er egentlig bare en litt spesiell kabel/overgang fra komponent til D-Sub som deretter kobles i den vanlige pc-inngangen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar