Logo

Ny Oppo spiller ankommet-DV-981HD

Skriv et svar
16.02.2007 08.10.54 #31 av 42
Postet av: asvaberg
HK AVR-245
HK HD-970
Oppo DV981HD

Velger altså en HK CD spiller til lyd, men Oppo til DVD filmer.
Oppo koster latterlig lite, men yter maksimalt ifølge tester. Og da er det ingen 'katastrofe' om jeg senere kjøper en Blue-Ray spiller når det systemet er tilgjengelig til en fornuftig pris.

Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.02.2007 09.45.23 #32 av 42
Postet av: orso
Kan anbefale Oppo spilleren, glimrende til prisen. Når det gjelder valg av andre komponenter, synes jeg du bør ta det i en annen tråd.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.02.2007 14.05.02 #33 av 42
Postet av: asvaberg
ja, sorry

Ang DVD så er det litt merkelig at den Argon DVD-2006 som HiFi klubben hadde før ikke er mulig å få tak i her i Norge lengre......
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.12.2007 21.07.24 #34 av 42
Postet av: enur
Sitter å venter på Oppo 981 til min 50" Panasonic PX700 plasma TV.

Forstår at 981 modellen er et bra kjøp til 50" TV-er :)

Er folket fortsatt fornøyd?

Hvordan ligger spilleren ann pr. dags dato med tanke på at det sikkert er kommet en del nye firmware oppdateringer?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.12.2007 21.09.02 #35 av 42
Postet av: enur
Tar forresten også gjerne imot tips til oppsett for best mulig visning av DVD filmer med Panasonic PX700 50" plasma om noen har noe å komme med :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.12.2007 21.16.33 #36 av 42
Postet av: orso
Jeg endte opp med å selge min. Opplevde et grønnskjær jeg aldri ble kvitt. I tillegg fikk jeg en del makroblokking, men sistnevnte får man med andre spillere som bruker faoudja brikken også.

Anbefaler deg en kalibrerings DVD som f.eks DVE (Digital video essentials). Får den sikkert billig fra play.com
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.12.2007 21.26.41 #37 av 42
Postet av: enur
Ble du ikke kvitt grønnskjæret da? Mener å ha lest du skrevet dette:

"Oppo kom med en beta firmware for en liten stund siden. Her kan man velge colorspace manuelt. Jeg har valgt RGB istedetfor YCbCr og da forsvant grønnskjæret. Nå viser spilleren seg fra sin beste side. Absolutt en kanon spiller."

:P

Trodde en firmware oppdatering løste det problemet, hum... Ble litt skeptisk her nå ettersom jeg også mener å huske du hadde Panasonic TV som jeg har? :?


På en skala fra 1-10, hvor irriterende er det for den normale film elsker?


For en litt grønn fyr som ikke har vært inni hjemmekino verdenen så lenge, DVE kalibrerings DVD... Bare å putte inn så blir alt konfigurert til beste settings eller? Konfigurerer automatisk til beste settinger med tanke på forholdet mellom TV og spiller?


Forresten, kjappe svar bomholt :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.12.2007 21.39.47 #38 av 42
Postet av: orso
Det gjensto et lite grønnskjær som jeg ikke merket med det samme. Fikk det bekreftet da jeg kjøpte inn en Pioneer 696 for å sammenligne. Men dette er jo lenge siden, og jeg ville tro at Oppo har løst problemene underveis med firmware oppgraderinger.

DVE er ikke spesielt enkel å bruke, men Rune har laget en guide i denne tråden:
http://www.hjemmekino.no/guide/kalibrer ... e_dve.aspx
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.12.2007 21.55.12 #39 av 42
Postet av: enur
Litt små avansert det derre DVE for nybegynnere sikkert men om man tar seg litt tid og har tunga rett i munnen blir det vel greit :P

Satser også på at firmware er oppdatert en del på Oppo spilleren men var det lett synlig liksom? Om en firmware ikke har tatt seg av dette tenker jeg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.12.2007 11.07.33 #40 av 42
Postet av: enur
Oppo 981 ankom huset i går og den er satt opp.

Nå er ikke jeg noe geni på verken audio eller bilde men jeg koblet hvert fall Oppoen sammen med min 50" PX700 plasma fra Panasonic slik:

HDMI kabel som var vedlagt går fra Oppo spiller og rett inn i inngang 1 på TV.

Optisk lydkabel som ikke fulgte med men som jeg stjal fra Xboxen min går nå rett fra Oppo spilleren og ned i min TEAC forsterker.

På denne måten kunne jeg bruke oppsettet for suround lyd som var satt opp for Xboxen til Oppo spilleren i og med at jeg bare trakk ut den optiske kabelen fra Xbox og dyttet inn i Oppo spiller.


Utennom dette er det ikke mye jeg har gjort foruten at jeg satt at spilleren skal bilde på 1080p som jeg har skjønt er det beste bildemessig.

Inne i menyen har jeg også prøvd å stille på lydoppsettet og gikk vekk fra stereo og valgte lt/rt eller noe sånt som skulle være pro logic.


Suround greiene funket hvert fall og jeg fikk bilde og greier men jeg ser ikke så voldsomt forskjell fra filmer som ble spillt på Xboxen og som nå blir spillt på Oppo spilleren. Det har nok noe med at jeg ikke kan sammenliggne rett ved siden av hverandre og at jeg ikke har et voldsomt trent øye for slike ting.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.12.2007 12.59.16 #41 av 42
Postet av: orso
1080p skal du ikke bruke. 1080p er full HD oppløsning på 1920 x 1080 noe som din skjerm ikke har. Panasonic 50PX700 har en oppløsing på 1366 x 768 pixler og da bør du bruke det som nærmest den oppløsningen. Det blir 720p, 1280 x 720.
http://www.hjemmekino.no/guide/hdtv_formater.aspx
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.12.2007 13.40.15 #42 av 42
Postet av: enur
Hum.. Trodde det var slik at om det kom bilde på skjermen med 1080p så funket det jeg :shock:

Med 720p så hjelper vel ikke Oppoen meg noen ting? Kunne vel kjøpt en helt normal spiller da?

Trodde Px700 taklet hvert fall 1080i greia :P
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar