Logo

noe rart med bassen..

Skriv et svar
22.11.2008 12.49.57 #1 av 19
Postet av: steamy
Hei.
Når jeg kjører vanlig sci-fi mode på reciveren min (yamaha rx-v663) så får jeg mye mindre bass enn når jeg kjører i 7ch stereo..? Har prøvd å finne ut av hvordan jeg kan stille inn mer bass på reciveren...men jeg får det ikke til:/ har stillt på bassen inne på "treable/bass menyen" har satt den på +8 (kan ha max+10) Kan jeg stille på noe annet for å forbedre bassen? har lest i manualen, men jeg har ikke så veldig mye peiling på "ord innnen lyd" som blant annet ezulazing osv...
Jeg har fått masse god hjelp på forumet her tidligere, så jeg håper det er noen snille sjeler her som kan hjelpe igjen:) selvom det kanskje er en del jobb for dere også:P

Steamy
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.11.2008 13.08.03 #2 av 19
Postet av: Zleepyme
Hvilke høyttalere har du?

Husk at surroundmodus(uten om Dolby Digital) konverterer et vanlig stereosignal. Det kan være noe der?
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.11.2008 13.26.30 #3 av 19
Postet av: steamy
Yamaha RX-V663 med 1x Proson reality c5 (120W, 8ohm, senter.) 2x Proson Reality 10 (350W, 4ohm, Front.) og 2x jvc 80W, 6ohm, bak. det oppsett har jeg. men det stod i manualen trur jeg at jeg skulle kjøre reciveren i sci-fi når jeg så på film. men hvorfor er det bedre trykk i anlegget når jeg har det i 7ch stereo? Er 7ch stereo surround egentlig?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.11.2008 14.00.51 #4 av 19
Postet av: Rune
7ch stereo er ikke surround, det er det jeg kaller partymodus :-)

Da spillere den stero lyden i alle høyttalerne ink tale og bass. De vil det bli mere lyd og mere trøkk. Men det er da "feil"

Har du satt opp at du ikke har subwoofer?
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.11.2008 14.02.50 #5 av 19
Postet av: steamy
hmm nei:P hvordan gjør jeg det?:) Ja når jeg kjørte i 7ch stereo så hørte jeg mye mer av hva de sa på filmen. var noen ganger vanskelig å høre hva de sa siden jeg ikke har tekst når jeg kjørte i sci-fi...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.11.2008 18.26.38 #6 av 19
Postet av: dAVinci
Det er vel ikke umulig at høyttalerene dine er satt til small? Du kan jo sjekke ut at alle står til large om du ikke har sub. Spesiellt fronter bør jo være large i oppsettet ditt.
"Bli lyd!" ....og så ble det lyd....kringlyd!
(AVhengig Formerly Known as pnerbye)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.11.2008 00.52.39 #7 av 19
Postet av: Torja
Har du kjørt autoppsett med mikrofon? Det går ann å gjøre dette en gang til hvis du ikke er fornøyd med lyden første gangen. Fikk ikke helt med meg om du hadde subwoofer i anlegget ditt?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.11.2008 01.42.02 #8 av 19
Postet av: steamy
har kjørt auto kalibrering ja. men kan prøve å gjøre det igjen:) Har ikke subwoofer nei:/ men trenger en trur jeg....går det ann å bruke basskasse som man bruker i bil til subwoofer til hjemmekino? får kjøpt 2x10" eller 2x12" til 200kr av en kamerat...vil det bli en god del mer bass i anlegget da? sånn at man kjenner det godt i brystet?:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.11.2008 09.47.48 #9 av 19
Postet av: DevilEj
Etter å ha kjørt autokalibrering lønner det seg alltid å sjekke nivåene på alle høyttalerene med en lydtrykksmåler. Ofte kan disse nivåene ende opp litt i hytt og vær
Jeg er blitt Ayonisert

Revolver Audio Reply Turntable
Ayon CD-1 -->
Ayon Polaris II -->
Ayon Typhon -->
Audio Physic Avanti 5
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.11.2008 12.43.22 #10 av 19
Postet av: Torja
Yamaha 663 er en flott receiver, men den er ikke ment å skulle drive alverdens høytalere. De Proson høytalerne dine er vel med to stykk 10" bass og 6" mellomtone vær? Muligens vel tung last for receiveren din? Da blir det vanskelig å dra på nok. En effektforsterker er nok veien å gå her. Evt en subb som du deler i alle fall ved 80Hz. Slik at de mest energi krevende bass tonene kan gå til subben.
Bil subb aner jeg ikke om vil fungere. Anbefaler en fra XTZ hvis du har muligheter.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.11.2008 13.56.57 #11 av 19
Postet av: steamy
ja allt det du sier stemmer nok torja:) men det som er litt pussig er at når jeg kjører 7ch stereo så får jeg "ganske" mye mer trykk i høytalerne, og når jeg kjører i sci-fi skal det jo være sorround? jeg teste dette på et spille, og kastet en granat og snudde meg sånn at jeg skulle få lyden i ryggen...det fikk jeg altså ikke:/ (da kjørte jeg altså i sci-fi). Prøvde å spille i 7ch stereo etterpå, og da ble det en helt annen spille opplevelse:O allt fra skudd og diverse var det MYE mer trykk i...og det var en viss sorround følte jeg....når det var en som skøyt til venstre for meg så hørte jeg lyden fra venstre. Det kan jo hende det skal være sånn, men det vet ikke jeg:P

Ja..mulig jeg må få tak i en subwoofer og kanskje en forsterker...Går det ann å bruke en bil forsterker :roll: ? Akkuratt nå er jeg litt fattig:P og en bil forsterker fra biltema koster ikke like mye som en hi-fi forsterker:P kan hende jeg driter meg ut skikkelig nå, men jeg må jo bare spørre når jeg ikke veit:)
Skal teste en basskasse( som har vært i en bil) idag å se om det vil fungere:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.11.2008 19.11.25 #12 av 19
Postet av: Torja
Hvilken spill maskin har du? Bruker du den til DVD/BD også? Er dette koblet med HDMI til receiver, eller annet måte? Tror denne Sci-fi modusen er del av DSP simmulering av spesielt to kanals sterio signal, som phono rød/hvit ledning inn. Skal ikke brukes på et f.eks Dolby Digital signal fra en digital kide med f.eks S/PDIF eller via HDMI. Kjenner ikke menystrukturen til Yamaha, så her er jeg på tynn is. Tror du muligens skal velge straigt eller lignende. I panelet forran på receiveren skal det stå Dolby Digital 5.1 ch som inn signal, hvis det er fra en digital kilde (evt DTS). Har du BD blir det muligens DolbyTrue HD osv..

Her er det vel bare å ta seg tid til å lese bruksanvisningen. Lyd er forøvrig individuelt. Noen liker godt med bass :mrgreen:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.11.2008 19.45.08 #13 av 19
Postet av: steamy
Har ps3, så jeg bruker hdmi. har spillt av kun dvder og spill. men blir nok nesten kun bd framover nå:) Kan prøve på det du sa:) og så får jeg lese gjennom manualen en gang til:P
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.11.2008 21.26.57 #14 av 19
Postet av: Torja
Husk å stille lyd fra PS3 til PCM, da vil det kun stå ext inn eller tilsvarende i receiveren pga mottatte LPCM signaler fra PS3. Dette gjelder ved BD avspilling for å få DD+, True HD og DTS Master.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.11.2008 21.32.37 #15 av 19
Postet av: steamy
ok takk for tipset!:D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar