Logo

Nad vs HK

Skriv et svar
11.02.2007 17.18.48 #16 av 30
Postet av: AndreWerdenskrieg
Hvis du har DVD-spiller som stötter 1080p er det vel bare å kjöre den rett i TV'en og kjöre lyden digitalt fra DVD-spiller og inn i receiveren?
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.02.2007 17.27.39 #17 av 30
Postet av: RogerN1980
"AndreWerdenskrieg" skrev:Hvis du har DVD-spiller som stötter 1080p er det vel bare å kjöre den rett i TV'en og kjöre lyden digitalt fra DVD-spiller og inn i receiveren?


Har ikke det enda men skal ha snart. Hmmm regner med det vil gå bra ja. Uten at jeg har no peil på det... Finner det vel ut når dvd spillern er i hus. ;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2007 10.13.12 #18 av 30
Postet av: asvaberg
"petre2006" skrev:1. Marantz og Rotel
2. H/K, NAD og Denon
3. Onkyo og Sony
4. Pioneer og Yamaha

Petter


Interessant, Petter.

Hvis valget stod mellom:
HK AVR-245
Denon AVR-2307
NAD T-754
Yamaha RXV-659
Cambridge 540R v.2

????
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2007 11.01.25 #19 av 30
Postet av: petre2006
Ok, du gav meg ikke noen kriterier, men da tar jeg mine egne kriterier og setter opp noen punkter jeg legger til vekt:

1. Må ha HDMI
2. Bør være 7.1 system, da min egen kino er lagt klar for dette
3. Noen lunde riktig gjennspeiling av effekt kontra effektuttak fra vegg
4. Auto kalibrering av en eller annen sort
5. Pris
6. Har kun hørt H/K'en i det virkelige liv, så jeg tar utgangspunkt i at de låter like bra.. Kan ei heller vite om de faktisk virker om 10 år (igjen, holdbarhet er viktig men uforutsigbart)

Da bli min liste slik:

Første valg:
H/K AVR 245, Har HDMI, 7.1 (klart for de avanserte lydformatene som kommer i overgangen til HD-DVD og/eller Blu-Ray, meget sterk strømforsyning, forsyner samtlige kanaler med oppgitt effekt og er heller ikke plagsomt dyr. Har vel det beste designet også, hvis det er noe pluss.

Andre valg:
DENON AVR-2307, har støtte for 7.1, har HDMI. Noe svak strømforsyning etter hva de lover pr. kanal, og heller ikke så tiltalende som H/K på designet, litt dyrere også, men skal vel holde typisk god Denon kvalitet.

Tredje valg:
NAD T754 OG/ELLER Cambridge540R, meget sterk strømforsyning trekker opp på NAD og prisen trekker opp for Cambridgen. Ikke mitt valg da de ikke støtter 7.1 og heller ikke støtter HDMI, men ser ut til å levere det de skal.

Fjerde valg:
Yamaha RXV-659, latterlig svak strømforsyning, 7x130W my ass.. Støtter heller ikke HDMI, men prisen trekker opp, er vel den billigste av de alle fem når jeg ser etter.

Det var min vurdering av de fem, og som sagt, jeg har kun hørt H/K'en i live, dernest ikke sett eller lest tester om noen av dem fra før. Jeg fallt tilslutt på en Onkyo TX-SR604 som jeg bestillte på mandag, så det var min egen store overraskelse da den har høstet kjempe kritikker og ikke er så pinligt dyr heller (ca. 6500,-)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2007 11.20.39 #20 av 30
Postet av: asvaberg
"petre2006" skrev:Ok, du gav meg ikke noen kriterier, men da tar jeg mine egne kriterier og setter opp noen punkter jeg legger til vekt:

1. Må ha HDMI
2. Bør være 7.1 system, da min egen kino er lagt klar for dette
3. Noen lunde riktig gjennspeiling av effekt kontra effektuttak fra vegg
4. Auto kalibrering av en eller annen sort
5. Pris
6. Har kun hørt H/K'en i det virkelige liv, så jeg tar utgangspunkt i at de låter like bra.. Kan ei heller vite om de faktisk virker om 10 år (igjen, holdbarhet er viktig men uforutsigbart)
Fjerde valg:
Yamaha RXV-659, latterlig svak strømforsyning, 7x130W my ass.. Støtter heller ikke HDMI, men prisen trekker opp, er vel den billigste av de alle fem når jeg ser etter.


Uff, jeg glemte det med kriterier :
lyd lyd og atter lyd - dynamikk og klang - krystallklar diskant, vennlig mellomtone og fyldig bass (om nødvendig anskaffer jeg en sub).
HDMI på en receiever er jeg ikke helt sikkert på om er viktig - trodde det var viktigere på DVD spilleren med HDMI kabel til en LCD/Plasma?

Det med strømforsyning er viktig - og hva mener du egentlig med at Yamaha'en er latterlig svak? 440w i maks strømforbruk du kanskje tenker på? :roll:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2007 15.49.59 #21 av 30
Postet av: petre2006
Nei Yamahaen er ikke latterlig svak (tror jeg skrev feil), men de opplyser helt totalt feil i forhold hva som er realiteten. Ja, 440W er nok litt lite å kunne trekke skal man etter 'papirene' kunne levere 7x130w (910W), eller hva synes du? :-) Et mer riktig bilde ville nok vert 7x40, kanskje 7x50 på en god dag, men det blir synsing.

Jeg hadde lagt mye vekt på HDMI, fordi hvis du lar prosesseringen skje i recieveren så får du bla.a lipsync og slike ting riktig i forhold mellom lyd og bilde.

Hva det gjelder lyd? Tja, som sagt, har ikke hørt de andre du nevner men en fellesfaktor på hva lyd skal være er bla.a NAD, H/K og Denon velkjent for knall dynamikk og lyd.

Kanskje andre kan skrive litt om Cambridge og/eller Yamaha, da jeg har ytterst lite kjennskap til dette.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2007 17.17.52 #22 av 30
Postet av: asvaberg
"petre2006" skrev:
Jeg hadde lagt mye vekt på HDMI, fordi hvis du lar prosesseringen skje i recieveren så får du bla.a lipsync og slike ting riktig i forhold mellom lyd og bilde.

Kanskje andre kan skrive litt om Cambridge og/eller Yamaha, da jeg har ytterst lite kjennskap til dette.

Petter


aha, da skjønner jeg mere. Å la HDMI signalene gå via reciever så blir det mindre sjanse for ute av synkron - det tenkte jeg ikke på - takk :)

Nå ble jeg litt 'forelsket' i denne da, etter å ha sett/lest testen:
http://reviews.cnet.com/Denon_AVR_2807/4505-6466_7-31660758.html?tag=pdtl-list

Men selvfølgelig en litt annen pris, spesielt i forhold til Cambridge saken.
7686,- på Pixmania, :D
8998,- hos Hi-Fi Klubben :x
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2007 17.21.23 #23 av 30
Postet av: Soundispower
nå står det jo 7x100w..ikke 7x130w...
menmen..ejg gikk til en effektforsterker jeg og ja..men den funker greit til restn 8)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2007 17.42.52 #24 av 30
Postet av: asvaberg
"Soundispower" skrev:nå står det jo 7x100w..ikke 7x130w...
menmen..ejg gikk til en effektforsterker jeg og ja..men den funker greit til restn 8)


100 eller 130 - spiller forsåvidt ingen rolle - det blir uansett for mye i forhold til hva den kan yte når det kommer til stykke

Sånn er det bare ;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.02.2007 11.59.50 #25 av 30
Postet av: Strutsen
Så vidt jeg har funnet ut har ikke denne H/K modellen lip sync. Denon har dette på de billigste modeller.

Lip sync er helt nødvendig for de fleste flatskjermer!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.02.2007 15.27.42 #26 av 30
Postet av: petre2006
Neivel? Leste gjennom specsheet for AVR245 og fant dette:

-A/V Sync Delay Adjustable for Each Input Delivers Perfect Lip Sync
with Digital Programs or Video Displays.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.02.2007 13.22.05 #27 av 30
Postet av: RogerN1980
"petre2006" skrev:
"RogerN1980" skrev:Vet du om H/K støtter 1080p via hdmi? :)


Finner ingen info om dette på nettet, noen andre som kan bekrefte/avkrefte dette?

Petter


Sendte mail til H/K og fikk dette svaret: AVR245 har kun en HDMI-switch, det er ingen prosessering av verken lyd eller
bildesignalet. Får apparatet et 1080p signal inn via HDMI, vil det samme
signalet gå ut. De fleste surroundreceivere (uansett merke) med prosessering
av HDMI-signalet vil normalt ikke håndtere et 1080p signal.

Nå vil et 1080p signal ha en båndbredde som gjør at lengden på kablen og
ekstra tilkoblingspunkter vil kunne forringe bildekvaliteten, jeg vil nok
derfor generelt anbefale en direkte kobling fra kilde til skjerm/projektor
hvis/når det er aktuelt med 1080p via HDMI for best mulig bildekvalitet. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.02.2007 14.08.45 #28 av 30
Postet av: asvaberg
Takk, det var bra svar.

Da er det vel egentlig bare Denon AVR-2307 som i denne prisklassen har Video Converter.
Dette er fra Hi-Fi Klubbens side om 'dyret':
HDMI Repeater, videokonvertering til HDMI
Støtter 1080p via HDMI


Men å ta HDMI kabelen direkte i TV'en tror jeg er (minst) like bra !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.02.2007 10.43.28 #29 av 30
Postet av: Shapeshifter
"asvaberg" skrev:
"Soundispower" skrev:nå står det jo 7x100w..ikke 7x130w...
menmen..ejg gikk til en effektforsterker jeg og ja..men den funker greit til restn 8)


100 eller 130 - spiller forsåvidt ingen rolle - det blir uansett for mye i forhold til hva den kan yte når det kommer til stykke

Sånn er det bare ;)


Du kan gjerne forklare hva du mener her:
http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=8671
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.04.2007 12.48.33 #30 av 30
Postet av: Kim René
Er kanskje litt sent ute, men vil iallefall bare si at min H/K 335 spiller som bare det. Aldri hatt problemer med den, og spesielt actionfilmer trøkker som bare det sammen med mine QLN604! Litt off topic så kan jeg ikke skjønne hvorfor ikke flere har kjøpt 6-serien til QLN, de er rett og slett rå (men skal ikke si mer om det :P )
42PV70, QLN 604mkII, 602mkII, 601mkII. Velodyne CHT-10. Pioneer LX-51.
Infocus SP4800 =/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar