Logo

Mottaker/dekoder innebygget i TVen?

Skriv et svar
07.06.2006 21.37.00 #1 av 6
Postet av: sverreh
Hallo, jeg er en tilårskommen nykommer som har forvillet meg inn i forumet for å søke råd og moralsk støtte ifm valg av TV. Sist helg utåndet min 15 år gamle B&O med en guffen lukt av brent elektronikk. Jeg har fått med meg at vi vil få et digitalt bakkenett i Norge fra 2007 til 2009, og at alle analogge sendere vil slås av i samme periode. Videre har jeg registrert at Norges valg av digital TV-standard avviker fra det mange andre europeiske land har valgt, og at det pt ikke finnes TV med innebygget mottaker for det norske systemet. (Er DVB-T med MPEG4 dekoding korrekt og presis betegnelse?) Siden jeg er allergisk mot løse bokser og et batteri av fjernkontroller er jeg villig til å vente til det kommer en løsning som har innebygget mottaker/dekoder for norsk digitalt bakkenett. Noen som vet om/når det kommer slike produkter? NTV vet det ikke, mellom linjene i deres svar på mine spørsmål leser jeg at de i overskuelig framtid regner med å pushe dekoderbokser rundt til husstander i det ganske land.
Er MPEG4 bakover kompatibel med MPEG2, slik at vi som bor i grensestrøkene til Sverige vil kunne ta inn både Svensk og norsk TV ved hjelp av samme dekoderboks? Hva med å ta opp en kan al og se på en annen kanal?

:?:
Jeg har flere spørsmål på lager om dette, og går ut fra at jeg vennlig men bestemt blir geleidet inn i riktig forum hvis jeg har bommet på hvor temaet hører hjemme :?
Sverre
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.06.2006 21.58.38 #2 av 6
Postet av: Rune
Hei og velkommen til forumet.

DVB-T med MPEG4 dekoding er en korrekt betegnelse.

Når apparater med MPEG4 blir tilgjengelig, men jeg vil gjette at innen 3-4 år så har alle apparater med DVB-T også MPEG4 støtte. Vil anta at dette på denne tiden ikke vil føre til noen ekstra kostnad for produsentene. Jeg vil også anta at disse også har støtte for MPEG2 når de kommer (og det samme vil nok gjelde dekoderne) Dagens satelitt mottakere med MPEG4 støtter også MPEG2.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.06.2006 07.43.40 #3 av 6
Postet av: knutinh
Jeg tar meg friheten og siterer meg selv: :-)

"..Det ser ut som om NTV nå har fått konsesjonen for et nytt digitalt bakkenett for tv-sendinger (DVB-T).
Forklaring:
Hva innebærer dette? For alle de som i dag benytter parabol og/eller kabeltv har det ingen betydning. For de som i dag benytter en "vanlig tv antenne" for å hente tv-signaler betyr det at innen 2009 må de anskaffe en egen mottaker for digitalt bakkenett, eller anskaffe seg parabol/kabel-tv.

Digitalt vil si at bildet generelt (men ikke nødvendigvis) blir bedre, og at fenomener som reflekser og interferens blir mindre synlig. Det betyr ikke nødvendigvis HD (high-definition) som bare sier noe om oppløsningen (detaljer) i bildet. Det er mulig at enkelte kanaler vil få mer båndbredde ("kvalitet") enn andre hvis de betaler for det, altså kan f.eks tv-shop velge å sende med veldig lav kvalitet mot å betale mindre.

Bakkenett vil si at senderne er plassert nede på landjorda, i motsetning til f.eks et satellitt-nett.

Konsekvenser:
Slik jeg leser artikkelene, betyr dette at :
1. TV2 vil bli kryptert og vi må sannsynligvis benytte smart-kort og egne, godkjente og parrede dekodere.

2. NRK1-NRK3 og kanskje andre kanaler vil sende ukryptert og kan dermed mottas av alle kompatible dekodere

3. Sendingene vil foregå i h.264 (MPEG4 part10) standard-oppløst format. Det betyr at alle eksisterende tv-er med innebygd dekoder vil bli ubrukelige! Etterhvert vil det helt sikkert komme tv-er med rett dekoder innebygd.

4. HD nevnes løselig, men ingen tidsplan nevnes. Altså er det egentlig en sukkerpille, og jeg vil tippe at man må ha enda en ny dekoder for å motta dette om/når det kommer.

Økonomi:
Jeg antar at NTV (NRK,TV2 og telenor) vil bære kostnadene alene. Dette er antatt til 1.4 milliarder, ca det samme som det ville ha kostet å fikse det eksisterende rustne analoge bakkenettet. Samtidig er det antatt at frigjøring av elektromagnetisk båndbredde representerer en antatt salgsverdi på 2 milliarder. Hvem som skal ta kostnader, risiko og fortjeneste her er jeg usikker på.

Men kostnadene for forbuker vil bli større iogmed dekoder-boks og evt. kort-avgift.

http://www.dagbladet.no/kultur/2006/06/01/467783.html..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.06.2006 21.47.03 #4 av 6
Postet av: sverreh
Flott, takk!

Jeg forstår det slik at MPEG4 er en videreutvikling av MPEG2, og at fremtidige leverandører trolig vil lage dekodere som håndterer begge standarder. Sannsynligvis vil det da bli godt med mottakerutstyr tilgjengelig på markedet, fordi produsentene vil levere utstyr som dekker et størst mulig marked.

Noen som vet om det er andre land som har valgt samme standard som Norge? Jeg har fått med meg at Sverige, Storbritannia og Tyskland har valgt MPEG2 standarden.
Sverre
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.06.2006 08.00.26 #5 av 6
Postet av: knutinh
Jeg tror/tipper at alle MPEG4 (h.264) dekodere også vil kunne dekode MPEG2, ja. Advanced Video Coding/h.264/MPEG4 part 10 (kjært barn har mange navn) er vel et superset av MPEG2 som stiller strengere krav til hardware, slik at det er enkelt å støtte MPEG2 hvis man først støtter h.264.

Hele verden går over på h.264 nå, så du trenger ikke være redd for at det er en "smal" standard. Men husk at NTV i all sin klokskap velger å kryptere strømmen. Og krypteringen er proprietær, basert på smart-kort og kortet er bundet til dekoder (som må spesifikt godkjennes av NTV). Hipp hurra....

Heldigvis har Giske krevd at NRK må sende åpent, men TV2 krever kryptering, og jeg tolker det som at de andre kanalene også vil bli kryptert.

Jeg hadde sett DVB-T som en motvekt mot dustete kabel/parabol-leverandører som vil bestemme hvilken boks vi har i heimen (og du skal i alle fall ikke ha noen HTPC...)

mvh
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.06.2006 18.03.06 #6 av 6
Postet av: sverreh
Det ble en demomodell av en Avant 32" DVD som jeg fikk til "innbruddspris". Derved beholder jeg integrasjonen med resten av AV-anlegget mitt og kan integrere to mottakere slik at de kan styres fra fjernkontrollen.
Trolig skifter jeg ut min Nokia 9902 med en Dreambox, slik at jeg kan få tilgang til den musikken og videoene som jeg har på nettverket samtidig som jeg kan ta imot to satellittprogrammer samtidig. De har også utviklet en DVB-T mottaker som kan installeres i stedet for den ene av satellittmottakerne, jeg satser på at de vil videreutvikle denne til å håndtere MPEG-4 dekoding når det blir behov for dette hjemme.
Flatskjerm får vente :)

For øvrig er jeg helt enig i at vi må prøve å overbevise satellittleverandørene og NTV om at vi selv må få velge mottakerutstyret og konfigurasjonen vi vil ha hjemme. Det er faktisk fristende å undersøke muligheten for en PC med x antall mottakerkort som kan distribuere de viktigste TV-kanalene i et privat kabelnett i heimen.

Takk for responsen!

Sverre
Sverre
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar