Jeg tar meg friheten og siterer meg selv:
"..Det ser ut som om NTV nå har fått konsesjonen for et nytt digitalt bakkenett for tv-sendinger (DVB-T).
Forklaring:
Hva innebærer dette? For alle de som i dag benytter parabol og/eller kabeltv har det ingen betydning. For de som i dag benytter en "vanlig tv antenne" for å hente tv-signaler betyr det at innen 2009 må de anskaffe en egen mottaker for digitalt bakkenett, eller anskaffe seg parabol/kabel-tv.
Digitalt vil si at bildet generelt (men ikke nødvendigvis) blir bedre, og at fenomener som reflekser og interferens blir mindre synlig. Det betyr ikke nødvendigvis HD (high-definition) som bare sier noe om oppløsningen (detaljer) i bildet. Det er mulig at enkelte kanaler vil få mer båndbredde ("kvalitet") enn andre hvis de betaler for det, altså kan f.eks tv-shop velge å sende med veldig lav kvalitet mot å betale mindre.
Bakkenett vil si at senderne er plassert nede på landjorda, i motsetning til f.eks et satellitt-nett.
Konsekvenser:
Slik jeg leser artikkelene, betyr dette at :
1. TV2 vil bli kryptert og vi må sannsynligvis benytte smart-kort og egne, godkjente og parrede dekodere.
2. NRK1-NRK3 og kanskje andre kanaler vil sende ukryptert og kan dermed mottas av alle kompatible dekodere
3. Sendingene vil foregå i h.264 (MPEG4 part10) standard-oppløst format. Det betyr at alle eksisterende tv-er med innebygd dekoder vil bli ubrukelige! Etterhvert vil det helt sikkert komme tv-er med rett dekoder innebygd.
4. HD nevnes løselig, men ingen tidsplan nevnes. Altså er det egentlig en sukkerpille, og jeg vil tippe at man må ha enda en ny dekoder for å motta dette om/når det kommer.
Økonomi:
Jeg antar at NTV (NRK,TV2 og telenor) vil bære kostnadene alene. Dette er antatt til 1.4 milliarder, ca det samme som det ville ha kostet å fikse det eksisterende rustne analoge bakkenettet. Samtidig er det antatt at frigjøring av elektromagnetisk båndbredde representerer en antatt salgsverdi på 2 milliarder. Hvem som skal ta kostnader, risiko og fortjeneste her er jeg usikker på.
Men kostnadene for forbuker vil bli større iogmed dekoder-boks og evt. kort-avgift.
http://www.dagbladet.no/kultur/2006/06/01/467783.html..