Logo

Min vesle kino

Skriv et svar
18.10.2004 19.12.15 #16 av 36
Postet av: Aladdin
Imponerende bildekvalitet du får på den projektoren. Av bildene så ser det ut som du har samme kvalitet som jeg får av min Action Model One MKII.

Er det digital speilrefleks du bruker?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.10.2004 21.36.20 #17 av 36
Postet av: Jolly
Takk for det, men trur nok det er langt ifra mk2 kvalitet :shock:

Gleder meg til å få sett kva mk2'en presterer, skal på besøk til HI-Fil den helgen det er messe på Plaza. Og han har D-vhs speler og så det er noko eg virkelig ser fram til da eg lurer på å skaffe meg ein MK2 sjølv :)

Kameraet som er brukt er eit vanlig aps speilrefleks kamera :arrow: Canon IX7
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.10.2004 14.43.32 #18 av 36
Postet av: HåkonBråkon
Flott presentasjon du har her!

Er selv veldig fersk i dette gamet, og har derfor et par spørsmål du kanskje kan hjelpe meg med..

Besitter en Panasonic PTEA500 sammen med en Pioneer DV575 og et stykk, grisebillig, IKEA rullegardin.

Hvis jeg ønsker øke kontrasten, kan jeg bruke den type linse du snakker om? (Eller er det bare med grått lerret..) Hva koster denne og hvor får du tak i den?

Hvis jeg ønsker å flytte prosjektøren lenger bak uten å øke størrelsen på bilde, kan man bruke en form for zoom-linse?

Kjenner meg også veldig igjen i det øverste bilde (før3.jpg) fra Nemo, med den digitale støyen. Dette er altså noe som du har forbedret med bruk av Digital Video Essentials dvd'en?

Håper å kunne snylte litt på kunnskap fra pionerene som har trøkket opp stien før meg :lol:

Mvh

Svært fersk entusiast :shock:
(Håkon Jørgensen)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2004 09.41.57 #19 av 36
Postet av: Jolly
"HåkonBråkon" skrev:Flott presentasjon du har her!

Besitter en Panasonic PTEA500 sammen med en Pioneer DV575 og et stykk, grisebillig, IKEA rullegardin.

Hvis jeg ønsker øke kontrasten, kan jeg bruke den type linse du snakker om? (Eller er det bare med grått lerret..) Hva koster denne og hvor får du tak i den?

Hvis jeg ønsker å flytte prosjektøren lenger bak uten å øke størrelsen på bilde, kan man bruke en form for zoom-linse?

Kjenner meg også veldig igjen i det øverste bilde (før3.jpg) fra Nemo, med den digitale støyen. Dette er altså noe som du har forbedret med bruk av Digital Video Essentials dvd'en?


Takk for det HåkonBråkon :D

Eg kjøpte den linsen for å fjerne grønnskjæret, det økte svartnivået linsen gir vart ein bonus. Noen som har prøvd slik linse på ae300 vart ikkje fornøyd da dei syntes det vart for mørkt bilde. Eg er ein av dei som vart fornøyd sjølv om bilde vart mørkere. Svartnivået vart mykje bedre, kompromisset var at dei andre fargene vart litt mørkere enn det dei burde være. Men alt i alt syns eg bilde vart atskillig bedre fordi svartnivået var såpass forbedret i forhold til det fargene "tapte" seg.

Den linsen kan brukes på alle slags duker, problemet er vel om den passer inn i projen.

Filteret er eit vanlig fotofilter som er å få kjøpt i dei fleste fotobutikker, filteret heiter FL-Day (eg har merket Hoya). Prisen ligger på ca 300,-. No har eg aldri sett ae500 i aksjon. Men viss du ikkje har samme problemet som ae300 har med grønnskjeret og kun vil øke kontrasten, finnes det kanskje andre filter som passer bedre enn fl-day filter. Ta ein prat med din lokale fotobutikk, dei burde kunne være behjelpelig når det gjelder valg av filter.

På min ae300 passer 52mm filteret perfekt inni linsen (som på eit fotoapparat), er usikker på om ae500 har samme løsning på linsen så dette er noko du bør sjekke opp før du eventuelt går til innkjøp.

Angående flytting av projen er eg usikker, du har jo zoomen på projen. Utover det er eg usikker, men kanskje noko som DENNE kan brukes.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.11.2004 15.13.46 #20 av 36
Postet av: HåkonBråkon
Hei og takk for hyggelig svar!

Angående zoom-funksjonen, har jeg satt meg i kontakt med en lokal
fotobutikk. De hadde aldri vært borti akkurat dette problemet/ønske, men jobber nå med saken...! Kan poste et svar her, for å fortelle deg hvordan det går.

Tror jeg prøver meg på den DVD'en du har vært borti (Digital Video Essentials) - tydeligvis er det litt å hente på å stille inn prosjektoren riktig :D

HåkonBråkon
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.11.2004 15.25.12 #21 av 36
Postet av: HåkonBråkon
Ser på DIY siden din, hvor du har laget et prosjektor-oppheng til 300'en din, at du bare har festet den i de fire skruene som ligger i ytterkant på undersiden. Ekstriørmessig ser den helt like ut som 500'en (etter bildene å dømme). Jeg holder også på å lage et oppheng, og ble, i så tilfelle, veldig i tvil om jeg måtte feste i hullet i midten også. Jeg har erfart at "standard videokamera-feste-skruen" er vanskelig å få tak i som egen skrue, hvis du skal ha litt lengde på den.

Din erfaring er altså at det holder å skru det opp i de fire?

HåkonBråkon
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.11.2004 17.09.15 #22 av 36
Postet av: Jolly
Det holder å bruke dei 4 skruene rundt ja :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2005 06.46.30 #23 av 36
Postet av: Jolly
Igår fekk eg mitt nye Adeo rammelerret med 185cm bildeflate, og idag kommer min nye projektor. Ventet på Panasonic AE700, men ventetiden vart altfor lang. Så da vart det Sony HS50 på meg, gjett om eg gleder meg :D

Bilder finner du på: http://min.hjemmekino.no/Jolly/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2005 09.03.54 #24 av 36
Postet av: Rune
Dette må da bli fantastisk bra. Hvordan har du tenkt å gjøre det med rammelerret. Ifølge bildene blir jo plassering litt vanskelig.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2005 09.20.49 #25 av 36
Postet av: Jolly
Har lurt på eit skinnesystem slik at eg kan dytte lerretet til siden når det ikkje er i bruk. Problemet da blir kablene som går langs taket. Så det kan sjå ut som eg ender opp med 4 fester i taket (der to er slik at lerretet henger i filmpossisjon, og 2 slik at lerretet henger på siden av døren).

Men skinnesystemet er jo å foretrekke, så får sjå om eg kan knekke ut ein løsning på kabelproblemet :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.01.2005 08.18.00 #26 av 36
Postet av: Jolly
1. intrykket var :arrow: fan kor svær den er.....

Da gamlingene tok kvelden igår (fekk selvfølgelig besøk denne helgen det nye utstyret kom :roll: ), var tiden endelig inne for å teste Sonyen. Testet den berre rett ut av øskja uten å stille på noko, og smilet på meg kom veldig fort :)

Veldig imponert og ein heilt ny verden for meg, skarpe fine bilder, flotte farger og eit vanvittig svartnivå i forhold til det eg er blitt vant til.

Filmer som vart sjekket ut igåt var "Underworld", "The Rock", "Pirates Of The Caribbean" og "Master And Commander". Signalkilde eg bruker er Pioneer 668 og komponentkabel.

Ser virkelig fram til fortsettelsen :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.01.2005 08.20.52 #27 av 36
Postet av: Rune
Dette høres meget spennende ut. Ryktene om bildekvaliten på denne er med andre ord ikke overdrevet. Med riktig kalibrering og lerret på plass så blir det vel enda bedre. Du får ta noen kalibreringsbilder av denne også. Kommer du til å bruker filter på den?
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.01.2005 13.39.20 #28 av 36
Postet av: Jolly
Det er nok altfor tidlig å svare på siden eg kun har prøvd den sånn provisorisk i 10-15min.

Men har lest at folk meiner det ikkje er behov for filter på hs50, har og ein venn som fekk den tilbakemeldingen på mail fra ein som driver med kalibrering.

Me får sjå, men som sagt er dette ein heilt ny verden for meg. Eg har no eit bilde som er heilt sjukt bra mot det eg er vant til......og det før eg har begynt å kalibrere i det heile tatt :D

PS! Eg fatter ikkje at Sony kunne stille ut eit så dårlig eksempel som dei gjorde på Plaza-messen, da hadde det vært bedre å holdt den nedpakket og sei at den ikkje var ferdig :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.01.2005 13.52.00 #29 av 36
Postet av: Jolly
Har fått brukt søndagen til noko fornuftig :)

Har modifisert stativet mitt slik at det no passer til min nye HS50, har også fått montert sammen Adeo rammelerretet :D

Bilder finner du på: http://min.hjemmekino.no/Jolly/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.01.2005 14.02.52 #30 av 36
Postet av: Rune
Flott, vi vil ha bilder av lerret på plass :-)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar