Logo

Min "hjemmekino" - redigert (flere bilder)

Skriv et svar
09.04.2007 12.41.31 #1 av 6
Postet av: AnSiv
Er vel ikke snakk om noen hjemmekino akkurat, all den tid dette egentlig bare er anlegget mitt, som står kjipt plassert i stua, der hvor min bedre halvdel motvillig har akseptert at det må stå.

Uansett kommer det her en liten oppsummering av hva jeg har i stua (og ellers i leiligheten), og hvilke planer jeg har fremover.

Komponenter:

Receiver: Sony STR-DB940
DVD/SACD: Sony DVP-NS700

Front: B&W DM603 S2
Bak: B&W DM602 S2
Center: B&W LCR60 S3

TV: Thomson 37LB130S5 (LCD)

Get digital dekoder

Microsoft Xbox
Microsoft Xbox 360

1 PC med Windows Vista Ultimate og Media Center
1 Mediaserver i kjellerbod.

Beskrivelse:

Har hatt dette anlegget en stund, og det funker helt OK til stuebruk. Ingen av komponentene har tatt knekken på privatøkonomien, så med tanke på pris/ytelse, er jeg godt fornøyd. Plasseringen er langt fra optimal, men har man en bedre halvdel å ta hensyn til, så har man det.

Receiveren er ikke spesielt spennende i dag, men var bra i "mellomklassen" da den kom for noen år siden. Den støtter de vanligste formatene (Dolby Digital og DTS), og spiller fortsatt relativt luftig og greit (prisen tatt i betraktning). Lydmessig synes jeg den matcher B&Wene bra. DVD/SACD-drevet er av samme årgang som receiveren, og leverer helt OK bilde via scart (RGB) og lyd via optisk digital for DVD og 5.1-analog for SACD.

TVen ble kjøpt inn på impuls på messe for et snaut år siden, og har vist seg (etter nøysom kalibrering) å være et godt kjøp. Noe billedstøy på nært hold, men fra sofaen er det ikke synlig. Farger og kontrast er helt kurant, og det samme gjelder sortnivå. Noe hakking ved raske panoreringer, men langt fra sjenerende.

Xboxen er modifisert og kjører Xbox Media Center (XBMC). Den har også fått en disk på 160 gig, for mulig lagring av media. XBMC er forøvrig utrolig fleksibelt, og kan anbefales for alle som ønsker mediasenterfunksjonalitet uten å måtte plassere en PC i stua. Boksen er også relativt stillegående. Billig er den også blitt.

Xbox 360en er satt opp som Media Center Extender mot en PC i et annet rom, som kjører Windows Vista Ultimate (og dermed har Vista Media Center). Dette fungerer helt utmerket, og eliminerer behovet for å ha PC i stua for å kjøre Windows Media Center.

I en kjellerbod, har jeg satt opp en mediaserver av en gammel PC (Athlon XP 2400+). Den hoster alt av media (musikk, film, bilder) og deler dette på nettverket. Både 360en og Xboxen har dermed tilgang til å streame all media både fra PC og server.

Tilkoblinger
DVD - TV: RGB over Scart
DVD - Receiver: Optisk
Xbox - TV: RGB over Scart
Xbox - Receiver: Optisk
360 - TV: Komponent
360 - Receiver: Optisk
Dekoder - TV: RGB over Scart
Dekoder - Receiver: Coax

Høyttalerkabler:

Enkle og greie Tara Labs i bi-wiring til frontene og centeren.
Enda eklere metervare til bakhøyttalerne, skjult bak gulvlister.

Nettverk
54 mbps trådløst.

Planer
Kablet nettverk (gigabit) skal på plass i løpet av kort tid, både i stua, på kontoret og i kjelleren.

Vurderer å gå til anskaffelse av en sub, men foreløpig ser jeg ikke helt behovet. Suber har heller ikke spesielt høy WAF.

HD-DVD/Blu-Ray skal på plass. Foreløpig litt avventende, med tanke på "formatkrigen" som ikke ser ut til å bli avgjort med det første. En mulig løsning er å kjøpe ekstern HD-DVD-spiller til 360en og bruke den inntil man ser hvilket format som etablerer seg.

Forslag/kommentarer?
Kom gjerne med forslag, spørsmål eller kommentarer.


AnSiv IMG_1060.jpg IMG_1060.jpg ( 90,568359375 KB) Vist 1017 ganger IMG_1074.jpg IMG_1074.jpg ( 94,7822265625 KB) Vist 1006 ganger IMG_1070.jpg IMG_1070.jpg ( 84,2490234375 KB) Vist 1007 ganger IMG_1072.jpg IMG_1072.jpg ( 84,951171875 KB) Vist 1003 ganger IMG_1066.jpg IMG_1066.jpg ( 64,4716796875 KB) Vist 1004 ganger IMG_1064.jpg IMG_1064.jpg ( 83,37109375 KB) Vist 1006 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.04.2007 12.49.22 #2 av 6
Postet av: Rune
Ikke noe å skjemmes over dette :-)

Mye bra utstyr her.

Tipper XBOX 360 ser rimelig bra ut på den skjermen.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.04.2007 13.01.06 #3 av 6
Postet av: AnSiv
Som jeg skriver, er dette helt OK for stuebruk.

360 ser absolutt bra ut i 720p.


AnSiv
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.04.2007 16.54.43 #4 av 6
Postet av: boly
Ryddig oppsett, jammen pent når man får det integrert på den måten der.

Godt valg av komponenter også, regner med det blir litt spill og film i "stova".
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.04.2007 16.58.02 #5 av 6
Postet av: Rune
Flott.

Du får legge ut presentasjonen din på http://min.hjemmekino.no/ i tilegg så er det sikkert flere som får sett ditt oppsett.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.04.2007 20.00.48 #6 av 6
Postet av: AnSiv
Da ligger den ute her...


AnSiv
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar