Logo

Messe i Horten

Skriv et svar
29.09.2008 18.06.03 #16 av 41
Postet av: orso
P.M audio sitt rom med nye Gradient høyttalere. Spesiell konstruksjon med dipol bass. Lettplasserte var de og låt slettes ikke verst. Hyggelig kar også denne Paul. Fikk lyttet en del på egen musikk i sweetspot på søndag morgen.



Det låt åpent og det var veldig fritt for artifakter og resonanser. Problemet var å få plassert de skikkelig. Sto de pekende litt femover pekte bassen mot sideveggen og bassgjengivelsen ble dårlig. Vendte man høyttalerne mer slik at bassen pekte mer ut mot sweetspot mistet man en del diskantgjengivelse. Således en merkelig konstruksjon, men mulig det ville ha blitt annerledes i et annet rom.



Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.09.2008 18.11.55 #17 av 41
Postet av: orso


Piega. Mener høyttalerne hadde en pris på ca. 170k. Veldig åpent og nakent i mellomtone og diskant. Bassen satt ikke i dette rommet. Ble derfor litt lite homogent og mye fokus på det øvre frekvensområdet. Interessante høyttalere, men stiv pris i forhold til hva de presterte her. Kanskje også noe kaldt og klinisk, men tror dette kunne ha blitt bra med riktig matching av elektronikk og en del absorbenter i refleksjons punktene.

Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.09.2008 18.30.09 #18 av 41
Postet av: orso
Audiofreaks og Rennaissance Audio sitt rom.

I ene delen av rommet sto Avalon og Edge elektronikk sammen med en Panasonic plasma.




Ser at flere skrøt av Avalon oppsettet. Jeg brukte ikke noe særlig tid her. Første gang jeg var innom merket jeg veldig tydelig bass resonanse og musikken som ble spilt appelerte ikke til meg. Var innom så vidt senere, men fikk ikke den store opplevelsen fra en jazz video.

I andre enden sto Von Schweikert.


Har ikke bildet av hele oppsettet og bildene klarer ikke gjengi den flotte finishen disse høyttalerne hadde. Prisen var på ca. veil. 130k, men var visst ikke noe problem å få de billigere. Her satt jeg og koste meg søndag morgen med egne låter (på utskjelte Edge CD spilleren som kilde). Og dette låt bra! Lite feil i lydbildet, åpent og bra bassfundament. Dette var muligens det beste jeg hørte på messen sånn totalt sett. Var nysjerrig på Von Schweikert på forhånd og ble ikke skuffet. Rart ikke dette merket har fått mer oppmerksomhet i Norge. Rommet var relativt stort og det var bra med avstand til vegger, noe som sikkert også var en grunn til den gode lyden. Avalon i andre enden av rommet hadde som sagt store bass problemer, noe ikke Von Schweikert hadde.

Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.09.2008 18.31.46 #19 av 41
Postet av: Typhoon7
Bomholt: Hvilket oppsett imponerte deg mest?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.09.2008 18.38.39 #20 av 41
Postet av: orso
Så kommer bilder fra et rom jeg ikke brukte noe særlig tid på.



Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.09.2008 18.45.38 #21 av 41
Postet av: orso
Danske Ayra.



Jeg ble det litt blandet opplevelse. Rommet var som et bøttekott. Stativhøyttalerne imponerte meg på lørdagen. Lyttet senere to ganger til de gulvstående og fikk ikke det samme gode inntrykket. Det låt veldig mykt og behagelig, men diskanten gjenga liksom ikke hele frekvensområdet helst øverst. Ble for tidlig avrulling i forhold til min smak. Hørte også på noe Litho høyttalere i butikk i Horten på lørdagen som hadde samme diskant element (bånddiskant) og fikk akkurat samme opplevelsen av toppen. Kanskje derfor Dali bruker et ekstra diskant element foruten bånddiskanten i sine høyttalere?


Bassen var ikke imponerende, men det kan man nok heller ikke forvente i et så lite rom. Høy pris på disse høyttalerne.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.09.2008 18.54.48 #22 av 41
Postet av: orso
Først gang jeg fikk gjøre meg bekjent med Montana. Hvis ikke jeg husker feil, satt det Seas elementer hele veien her.


Dette imponerte spesielt i bassen. Utrolig stramhet. Klart best på akkurat det området av alt på messen vil jeg påstå, selv om det var andre anlegg som helt sikkert gikk dypere. Stram bunn er digg og det må man vanligvis ha akustiske tiltak/seriøs romkorreksjon for å få til, men her fikk man det til uten.



Oppover låt det veldig åpent, men det var tendenser til hardhet i muligens både mellomtone og diskant. Vanskelig å pinpointe, men det trakk desverre noe ned. Uansett veldig spennende høyttalere til godt under 50k.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.09.2008 19.03.41 #23 av 41
Postet av: orso
Usher kan design! Fikk ikke til bildene her (her heller sa du :mrgreen:), men disse BE 10 høyttalerne er flotte møbler.





Her fikk jeg desverre for liten tid. Ble brukt en liten rør forsterker på 18 watt tror jeg. Kanskje derfor det manglet mye i bunn? Skulle kobles opp med kraftigere rørforsterkere senere (glemt navnet), men det fikk jeg ikke hørt. Oppover låt det veldig åpent og fint synes jeg. Bet merke i at ble brukt beryllium diskant og mellomtone. Denne åpenheten oppover sammen med et skikkelig bassfundament og dynamikk er noe av det jeg sikler etter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.09.2008 19.08.22 #24 av 41
Postet av: orso
Rommet til Kontrapunkt var skuffende. De var plaget av jordskjelvene fra kinorommet ved siden av, men det ble noen pauser fra Kringlyd gjengen hvor Kontrapunkt kunne spille i ro og fred. De hvite Linn høyttalerne låt veldig slankt og imponerte ikke med tanke på prisen.



Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.09.2008 19.16.56 #25 av 41
Postet av: orso
B&W sine slanke med sub og Classé elektronikk. Vet ikke om det ble spilt på eller om det kun var til utstilling for skues skyld.


Så var det et perverst rom av Kringlyd. B&W 801D i front med største senteren, fire SVS subber og B&W 802D som bakhøyttalere. Noen dårlige bilder:



Hva skal man si om noe sånt? Er det ikke noe som er feil når det låter som jordskjelv hver gang noen skyter? Greit nok at filmlyd er overdrevet, men her ble det altfor mye bass. Var litt av det samme på Swans rommet, men her var det mye værre. Vet ikke om dette skyldes at subbene var skrudd for høyt og dårlig integrert eller om systemet fremkaller svakheter i film innspillingene. Noe som vet? Jeg likte det i alle fall ikke noe særlig.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.09.2008 19.21.53 #26 av 41
Postet av: orso
Rimelige Polestar høyttalere til 10k. Dette spilte bra det lille jeg var innom. Lyden her satt mye bedre enn veldig mye annet på messen til tross for en beskjeden prislapp. Lurt å sette høyttalerne opp mot skråhjørne, så unngår man stående bølger i større grad.

Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.09.2008 19.30.46 #27 av 41
Postet av: orso


Soundplanet er ny aktør i Norge. Utrolige flotte disse Katana høyttalerne. Finishen er av ypperste klasse.




Men det som er viktigst er lyden. Og dette var en gedigen skuffelse. Fikk sitte i sweetspot og høre på medbrakt musikk. Har en del låter som fremprovoserer resonanse i en del frekvensområdet og her gjallet det mer enn jeg noen gang har hørt. Katana høyttalerne har et element som spiller mellomtone og bass (7" tror jeg), men skal alikevel gå veldig dypt p.g.a. spesiell teknikk. Og her hørtes det ut som de prøvde mer enn de klarte nedover, foruten en ekstrem resonanse i mellomtonen. Mulig de hadde et veldig vanskelig rom (så ikke sånn ut dog), men jeg ble skremt med tanke på at høyttalerne har en prislapp på 80k.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.09.2008 19.34.54 #28 av 41
Postet av: Typhoon7
"bomholt" skrev:Usher kan design! Fikk ikke til bildene her (her heller sa du :mrgreen:), men disse BE 10 høyttalerne er flotte møbler.

Her fikk jeg desverre for liten tid. Ble brukt en liten rør forsterker på 18 watt tror jeg. Kanskje derfor det manglet mye i bunn? Skulle kobles opp med kraftigere rørforsterkere senere (glemt navnet), men det fikk jeg ikke hørt. Oppover låt det veldig åpent og fint synes jeg. Bet merke i at ble brukt beryllium diskant og mellomtone. Denne åpenheten oppover sammen med et skikkelig bassfundament og dynamikk er noe av det jeg sikler etter.


Ble koblet opp med Nagra. Det låt veldig bra og et av høydepunktene etter min mening.

Fikk i tillegg snakket litt med Brynjar Kvanlid fra Motron. Fikk med meg noen tips til fremtidige røroppgraderinger på utstyr som skal inn i mitt oppsett, samt at jeg fikk kjøpt nye KT88-rør.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.09.2008 19.37.09 #29 av 41
Postet av: orso
Lyngdorf anlegget. Var innom tre ganger og to av gangene spilte de Keith don't Go...
Har hørt anlegget på Hifi Klubben og det var likt denne gangen også.





Det ideelle koneanlegget? Foruten de dipole frontene, så er det to basskasser som tar seg av bassen. Vanskelig å sette fingeren på hva som er gale med dette systemet. Det er lite feil i lydbildet som bl.a. nok er grunnet lydkorreksjonen. Bassen er også veldig bra integrert, men det låter så utrolig kjedelig! Mulig det mangler dynamikk. Jeg vet ikke, men nei takk.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.09.2008 19.43.28 #30 av 41
Postet av: orso
"Typhoon7" skrev:

Ble koblet opp med Nagra. Det låt veldig bra og et av høydepunktene etter min mening.

Fikk i tillegg snakket litt med Brynjar Kvanlid fra Motron. Fikk med meg noen tips til fremtidige røroppgraderinger på utstyr som skal inn i mitt oppsett, samt at jeg fikk kjøpt nye KT88-rør.


Nagra var det ja. Hørte fra andre at bassen var bedre da. Den litt spesielle med det jeg hørte fra BE 10 med rør var at ikke låt sånn "typisk rørlyd" heller. Syntes mye rør blir litt for farget med fyldighet og overdrevet varme i forhold til mine prefereranser, men merket ikke dette med rør forsterkeren til Usher. Så rør kan sikkert være så mangt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar