Logo

Merkelig problem : Scart RGB gir bedre bilde enn komponent

Skriv et svar
27.02.2008 01.21.19 #1 av 13
Postet av: snoemann
Edit : Denne tråden startet først med HDMI spørsmål, men har utviklet seg =)

Heisann!

Vurderer litt å skaffe meg en billig DVD spiller med HDMI utgang, da jeg har forstått det slik at da vil TV'en automatisk oppskalere dvd filmene til 720p?

Har en 720p lcd tv.

Vil dette gi bedre bilde enn komponent? For komponent inngangen oppskaleres vel ikke? Det samme gjelder scart inngangen?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.02.2008 06.30.27 #2 av 13
Postet av: Rune
En tv vil altid skalere opp bildet til TV'ets oppløsning. Ellers vil ikke bilde fylle hele skjermen.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.02.2008 06.49.14 #3 av 13
Oppskalerte DVD-spillere har en avansert prosessor i DVD-spilleren som skalerer videosignalet til ønsket oppløsning. Det foregår en avansert utregningsalgoritme som bruker DVD-ens videooppløsning som grunnlag for å beregne pikselantallet, som behøves for å matche den fysiske pikseloppløsningen på skjermen. Dette gjør at man kan få HD oppløsning med DVD-spilleren. Komponent kabelen er det beste analoge alternativet da det kan vise 720P og progressiv scanning av bildet. Scart derimot klarer ikke å vise høyere oppløsning en 704×576 (SD). Forddelen med HDMI er at det er digitalt og det forekommer ingen kvalitetstap på veien. Her er alt du trenger å vite om HDMI:
http://www.hjemmekino.no/guide/kobling_hdmi.asp

Kan du oppgi en prisklasse vi kan forholde oss til?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.02.2008 15.17.08 #4 av 13
Postet av: snoemann
Okej grunnen til at jeg lurer på dette er fordi :

Jeg har nå en lcd skjerm stående her.

Og spiller av filmer via en vanlig dvd spiller i <500 kroners klassen.

Det hadde jo vært glimrende med bedre bilde.. og da er det første som slår meg oppskalert til 720p som tv'en klarer.
Jeg har lest litt (og kanskje forstått det feil?) og kommer frem til at tv'en ikke oppskalerer til 720p om jeg ikke gir den signalet via hdmi, stemmer dette generelt?

Rune mener jo noe annet. Slik jeg forstår innlegget hans så mener han at alt blir oppskalert til en eller annen oppløsning, men hva om tv'en klarer flere? Mener du da at tv'en automatisk oppskalerer til den høyeste oppløsningen? Samme hvilket input den får?

Tommy, takk for god info, jeg visste ikke at komponent taklet 720p faktisk =) Men hva skjer om jeg kjører komponent ut av min nåværende dvd spiller, som riktignok støtter progressive scan, men ikke noe høyere enn SD oppløsning.
Vil min tv videre oppskalere dette da til 720p?
Vil den gjøre det om jeg kjøper en dvd spiller til under 500 som faktisk har hdmi utgang (men antakelig ikke oppskalering)?

Eller skal jeg trekke den slutning at tv'en min ikke har noen oppskaleringsfunksjon innebygget?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.02.2008 16.00.45 #5 av 13
Postet av: Rune
"snoemann" skrev:Rune mener jo noe annet. Slik jeg forstår innlegget hans så mener han at alt blir oppskalert til en eller annen oppløsning, men hva om tv'en klarer flere? Mener du da at tv'en automatisk oppskalerer til den høyeste oppløsningen? Samme hvilket input den får?


En tv takler flere oppløsninger, men skalerer opp/ned slik at signalet passer skjermens oppløsning.

En typisk skjerm har 1366 x 768 pixler. Sender du inn 720p som er 1280 x 720 må tv'n skalere dette signalet opp til 1366 x 768 slik at bildet fyller hele skjermen. Sender du inn 1080i/p må det skalere ned fra 1920 x 1080 til 1366 x 768. Dette skjer uansett tilkoblingstype.

Hvis du har en DVD spiller som kan skalere opp til 1280 x 720 er det ikke sikkert at det gir bedre resultat enn å sende inn 576i. Dette avhenger om skaleren i TV er bedr enn i DVD spilleren. Her må man bare teste.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.02.2008 23.17.30 #6 av 13
Postet av: snoemann
Jeg synes å ha lest ett eller annet sted at man må ha hdmi til overføring av oppskalert bilde, men da har jeg lært at dette også kan sendes via komponent?

Jeg visste ikke dette med at den oppskalerer et 720p signal heller, kjekt å vite. Grunnen til at det ikke ser dårlig ut selvom oppskaleringen i tv'en er dårlig er da at den oppskalerer på et allerede såpass "høyoppløst" signal at det ikke synes?

Men sånn tilbake til topic for min del :

Da finnes det altså inget spesielt argument for å bytte ut en 400 kroners dvd spiller med komponent/rgb scart mot en 400 kroners dvd spiller med HDMI ??
Bortsett fra marginalt mindre støy/ol.

Et spørsmål til :

I menyen til dvd spilleren min står det komponent (progressive scan) og under scart (rgb), vil dette si at jeg ikke får progressive scan om jeg kobler til med scart?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.02.2008 23.22.26 #7 av 13
Postet av: Rune
"snoemann" skrev:Så det man altså da trenger HDMI til er for å få et oppskalert signal inn til TV'en?

Jo, det trenger man. (hvis signalet inn til TV skal være oppskalert) (det finnes kanskje noen få unntak som klarer å oppskalere på komponent)

"snoemann" skrev:
Men hva om dvd spilleren min oppskalerer til 1280x720 og min tv er på 1360x768, vil da tv'en min overstyre og skalere opp dette?
Blir resultatet da noe bra?

Ja, en tv vil altidd skalere opp/ned. Eneste unntaket er en TV med Full-HD og 1:1 pixelmapping som mottar Full-HD. Da trenger den ikke det. (innsignal matcher tv oppløsning)


"snoemann" skrev:
Da finnes det altså inget spesielt argument for å bytte ut en 400 kroners dvd spiller med komponent/rgb scart mot en 400 kroners dvd spiller med HDMI ??
Bortsett fra marginalt mindre støy/ol.
Det kan være andre forskjeller som gjør at en nyere spiller med HDMI er generellt bedre (også hvis man brukte komponentutgangen)

Et spørsmål til :
"snoemann" skrev:
I menyen til dvd spilleren min står det komponent (progressive scan) og under scart (rgb), vil dette si at jeg ikke får progressive scan om jeg kobler til med scart?

Det er korrekt. progressiv scan går kun via komponent og HDMI.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.02.2008 23.39.00 #8 av 13
Postet av: snoemann
Aha, takker og bukker ;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.02.2008 19.24.25 #9 av 13
Postet av: snoemann
Jeg har nå gått til innkjøp av komponent-kabler.

Dro hjem og monterte dem.

MEN :

Et "problem" har oppstått.
Jeg har nå koblet dvd spilleren til TV'en med både scart OG komponent, for å se forskjellen tenkte jeg.
Først starter jeg tv og dvd spiller og tv'en svitsjer til scart 1 inngangen og viser da signalet som kommer som "i" interlaced. Dette bildet er slik det alltid har vært. Men så mens jeg står i "scart 1" går jeg inn på dvd spilleren og bytter til komponent (progressivt signal), og med ett får jeg ett skarpere og mer lyssterkt bilde på scart 1.

Jeg "forflytter" tv'en til komponent-kanalen, og oppdager at bildet her, ikke er så veldig ulikt det første bildet observert, nemlig det interlacede bildet på scart 1 som jeg fikk med vanlig scart tidligere.
Så svitsjer jeg litt frem og tilbake mellom scart 1 og YUV kanalen, og observerer at scart 1 kanalen er klarere og lysere. Det er også mindre støy her.

Jeg har puttet inn DVE og kikket litt på den, uten å bli så mye klokere (skal straks ty til guiden som ligger her), og i kapittelet som omhandler forskjellige tilkoblinger snakker de om "uekte" komponentsignal som konverteres til S-video før det sendes ut. Da skal rosa/grønne streker forsvinne gradvis ettersom man kikker "bortover" skjermen. Mens et "ekte" komponent signal skal være mer likt bortover.

YUV

SCART 1


Her ser jeg at YUV inngangen viser rosa og grønne streker hele veien, mens scart 1 "mister" de rosa og grønne strekene midtveis.

Hvis jeg trykker "info" på tv'en så viser den meg "scart 1" hvis jeg står på scart 1 kanalen, men hvis jeg står på YUV kanalen viser den meg "720x576p".

Er det noen som har noen som slags teori på hvorfor bildet er bedre på scart 1 (med dvd innstilt på komponent ut) enn hva den faktisk er på YUV kanalen??
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.02.2008 19.36.07 #10 av 13
Postet av: Rune
Når du setter over på komponent så hopper nok TV'n over på kompositt signalet fra spilleren (da RGB signalet slås av). Det er derfor at du mister så pass mye detaljer nå på scarinngangen.

Jeg oppfatter altså YUV som bedre enn SCART. Ser jo ut som det er langt flere detaljer der.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.02.2008 21.35.01 #11 av 13
Postet av: snoemann
Ja, nei når jeg setter på YUV utgangen på dvd spilleren, så er det fortsatt signal i scart utgangen. Og dette signalet, det i scarten blir altså bedre enn før, og det blir bedre enn hva det blir på YUV utgangen.

MYSTISK :)

Noen teori?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.02.2008 22.42.45 #12 av 13
Postet av: Rune
Igjen: Av bildene du viser så ser det øverste bildet best. (langt flere detaljer)

SCART kan sende 3 typer signaler: kompositt, svideo og RGB. Når du sender RGB ut fra den vil TV velge RGB signalet for det er det beste signalet via scart den før. Når du slår på kompnent så slås RGB signalet av i scarten og det er bare kompositt igjen. Da skifter TV pinne den "lytter" på og det er derfor fortsatt bilde, men da med dårligere oppløsning som bildene dine klart viser.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.02.2008 12.30.26 #13 av 13
Postet av: snoemann
Jeg skjønner hva du sier...

men allikevel... det hadde vært fint om du hadde hatt mulighet til å komme hit for å se på bildet selv :P

For det er nemlig ikke slik på andre bilder enn nettopp dette.

Kan knipse mer senere om det er nødvendig, men realiteten er nettopp slik at det er motsatt av hva du synes det ser ut som på bildene.... det jeg er ute etter er hvorfor bildet er bedre via scart enn komponent med komponent ut på dvd spilleren skrudd på.

Hvorfor øker f.eks. bildet i lysstyrke, og hvorfor senker støyen seg?
Kan det være noe "galt" med dvd spilleren? At RGB faktisk f.eks. ikke skrur seg på før jeg setter på komponent ut?
Det er jo rart om et kompositt signal skal utkonkurrere et 576p komponentsignal. Men det er nettopp det det gjør her.

Selvom bildene lyver...

Grunnen til at jeg la ut de bildene, var kun for å vise at YUV bildet faktisk er ekte, og ikke konvertert til S-video som de snakket om i DVE
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar