Logo

Litt om Denon...

Skriv et svar
13.02.2006 21.59.06 #16 av 26
Postet av: minhjemmekino
"kid" skrev:Egentlig så har vel dette dratt seg mot et ganske tåpelig nivå? :wink:

Hehe, målet er jo ikke å være dønn seriøse hele tiden må ha det litt moro åsså. Er jo det som teller mest :D
Aldri for mye effekt!! :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2006 22.18.07 #17 av 26
"larax" skrev:Her var det mange meninger og bare morro det, men ikke bland uttrykket "high end" inn når dere snakker om Denon, Yamaha, Pioneer og de andre reciverene dere har nevnt. Et stykke igjen til High End.

Når du sier dette er du ikke helt inn på hva Denon leverer av elektronikk ihvertfall, mener at deres største integrerte forsterker kommer inn på High-end siden.

Foruten det som selges av Hi-Fi klubben leverer Denon High-End i tonnevis ute i verden og kan si at Denon er blant de ledende på markedet på slikt utstyr. Rotel blir en miniputt...
13.02.2006 22.35.42 #18 av 26
Postet av: kid
Selv den største Denon recieveren på HiFi klubben er vel ikke akkurat på noe High-End nivå, mangler ganske mye også, for å fortjene denne betegnelsen. Men selvfølgelig; mye bra elektronikk, samt suveren til film hjemme hos privatpersoner som ikke lever for denne hobbyen, men ønsker bra utstyr. Rotel blir vel ikke en miniputt?
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
13.02.2006 22.43.03 #19 av 26
Postet av: Rune`s hjemmekino
HALLO!
Mange interessante kommentarer her inne må eg si.

Ser at noen digger Pioneer, andre digger Denon eller Harman/Kardon osv..

Eg mener dette delvis har med hvilken musikktype man liker. Er man tilhenger av hardrock eller metall, så liker man gjerne en forsterker med litt overdrevent "bunndrag" og litt røff diskant. Da vil NAD eller Harman/Kardon vere et godt valg.

Men hvis en hører mest på akustisk musikk, kvalitetspop, new age, jazz osv - da velger man gjerne en receiver med stort og åpent lydbilde med god oppløsning i diskanten og en balansert bass. Da er Denon, Onkyo, Pioneer og andre et bedre valg.

Men nettopp high end lyd tenderer nok mot det store oppløste lydbildet med presisjon og masse mikrodetaljer.

Den beste referansen en kan ha er å høre musikk LIVE!

Men kanskje det blir litt for røft for noen... :)
13.02.2006 23.43.08 #20 av 26
Postet av: kid
Har blitt imponert over recivere som:
Yamaha DSP-Z9
Pioneer VSA-AX10Ai-S

Riktignok ligger disse på 40.000,- og i denne prisklassen er det vel en del flere ref.

Personlig mener jeg at et godt high-end lydbilde skal låte som live, slik du nevner. Derfor mange velger å legge såpass mange kroner i dette, dessuten får man ikke Pink Floyd i stua ved å trykke på en knapp - men man kan få tilnærmet lyden han skaper 8)
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
14.02.2006 11.21.49 #21 av 26
Postet av: larax
Snakket vi ikke om Denon recivere her? Hallo! Alle vet at Denon lager bra saker, når de trår til, men det var recivere vi snakket om og de er bra, men selv ikke den største og dyreste reciveren dems kan kalles High end.
17.02.2006 20.48.52 #22 av 26
I forhold til Denons kraftigste å beste utstyr (ikke her i Norge) så er Rotel en miniputt å det er vel egentlig ikke noen tvil. Mener at Denon leverer monoblokker på opptil 3 eller 5 kilowatt til ca 250 000 dollar stk, sammenliknet med slikt utstyr blir Rotel miniputter. Det betyr likevel ikke at de ikke kan levere "High End" utstyr til oss dødelige.....

Hvis dere ser på Rotel's kraftigste anlegg som er et anbefalt anlegg her på forumet så leverer de 8 x 380W til ca 120 000,- inkludert forforsterker.

MYE kraftigere enn Donon's integrerte forsterker men tviler på at den leverer bedre kvalitet på lyden...

Ser man pris kontra ytelse er anlegget meget billig å jeg vil tro at det har gått mye utover kvaliteten på selve forsterkeren og forforsterkeren. Men for all del, vil du fylle en gymsal med fet å rå hjemmekinolyd uten mange millioner på konto er det helt klart ett førsteklasses valg.

Skal man ha samme specs med Classe kommer ett slikt anlegg på over 450 000,- inkludert forforsterker. Da snakker vi "High End"....
Kombiner det med det beste fra B & W og man har ett anlegg som er meeeeget vanskelig å overgå, selv for Røkke & Co :D
18.02.2006 01.06.48 #23 av 26
Postet av: nutts
Uansett, mye av high end utstyret er kunstig dyrt !
Noen synes det er ok å bruke 100 tusen og enda mer på ett anlegg, det er en hobby. Noen bruker masse penger på en gammel bil som de kjører med hver Søndag, det er en hobby.
Alle menn og noen damer har en hodeskade, som gjør att vi havner på slike forum som dette, å har det gøy hver eneste dag med det vi driver med, uansett hvor mye penger vi har brukt for det. Så kan resten dra hjem til Mark tv'n sin å se Dagsrevyen og spare pengene sine til de kommer på gammlehjemmet og staten tar alle sparepengene i avgifter.

P.S Yamaha funker :lol:
Nutt's DVD samling http://home.no/tagstatus/
( under arbeid )

http://www.lmbk.no ( modellbiler )
18.02.2006 10.00.41 #24 av 26
"nutts" skrev:Uansett, mye av high end utstyret er kunstig dyrt !

Er selv utdannet produktutvikler og vet hvor mye det koster å få skvise ut det aller aller beste i disse produktene, noen som du vil kalle det kunstig dyrt å selgen en forsterker til 500 000 kr som kun koster 50 000 å produsere men når man tenker at denne forsterkeren kostet flere hundre millioner for ikke å si flere milliarder kr i selve utviklingsprosessen + mange år i tid. I tillegg er det flere ledd som skal ha fortjeneste, kunstig dyrt? Alle vet jo at en forsterker til 60 000 kr ikke er 3 ganger så bra som en forsterker til 20 000 men synes likevel at det er verdt pengene.

"nutts" skrev:Så kan resten dra hjem til Mark tv'n sin å se Dagsrevyen og spare pengene sine til de kommer på gammlehjemmet og staten tar alle sparepengene i avgifter.

P.S Yamaha funker :lol:

Ellers så kan de sette seg i en Mercedes til en million å spise kjøttkaker på en kafe, synes du det er en mer fornuftig måte å bruke pengene på?

P.S Yamaha funker ikke bare, men det funke jævlig bra åsså :D:p
18.02.2006 10.11.30 #25 av 26
Vil bare si til alle sammen at mitt første innlegg om Denon sier kun hva jeg mener om Denon, ikke noe annet. Ville nevne hva Denon er sterke på å hva de er svake på, ikke noe annet egentlig. Hjemmekino.no sier selv at de anbefalte produktene er veldig bra men at ett produkt ikke er anbefalt betyr ikke at de er dårlige.

Ja, legger meg helt flat for de som digger Pioneer, Yamaha, Onkyo, Rotel, Linn, B & O, Thule, Classe, Harman/kardon og NAD som alle er merker i ypperste klasse. Men å si at Denon ikke leverer "High End" er det samme som å si at Lada ikke hadde små grønne biler, for dere, det hadde de. Der må se litt utenfor HiFi klubbens "snevre" utvalg skjønner dere.

Om jeg nå ikke har ramset opp favorittmerket deres betyr det ikke at jeg synes det er dårlig, likevel om det er en god sjans for det :D

Moralen er, ikke kjøp en Eltax... :D:D
26.02.2006 14.18.40 #26 av 26
Postet av: Ziggy
"minhjemmekino" skrev:Nesten på alle tester får Denon toppkarakter på diskant og mellomtone men sliter litt på dypbassen.

For meg ser det heller ut som om Denon legger mer ressurser i denne delen av lydbildet. Dette mener jeg er en 100% rett prioritering av Denon for de som er seriøse nok til å kjøpe en av de dyrere modellene til (fra Denon AVR 2106 og oppover) Denon skal la en eller flere Sub(er) ta seg av dypbassen.

Leser i What Hi-Fi dec05 utgaven at Denon AVR-3806 ikke fikk toppkarater fordi den har for dårlig "dynamic sparkle" sammenlignet med Yamaha's RX-V4600 eller Arcam AVR250. I de norske fagbladene er Denon AVR3806 rost opp i skyene, mens i UK er det kun karakteren 4 (av 5). Har et inntrykk av at i Norge så får enkelte merker som Denon mye skryt på alt som gjelder lyd og bilde, uansett. Gikk for HK for 3 år siden istedenfor Denon pga jeg syntes at diskant var bedre og at jeg i tillegg fikk bassen jeg ønsket. Men det var kun synsing basert på de høytalerne jeg har. Kan hende at tester i blader påvirker enkelte (som meg) for mye når vi hører etter lyd og ser på bilder.

Men, jeg hadde hatt fryktelig lyst til å lånt hjem Denon AVR3806 og testet den. Hadde ikke nærmeste butikk vært i Stavanger hadde jeg nok allerede gjort det.
Skriv et svar