Logo

LG 60PS8000 (60" Plasma)

Skriv et svar
10.08.2009 21.41.47 #1 av 65
Postet av: nuud
Hei :smile:

Etter en lang, herlig og lys sommer har jeg kommet frem til at jeg vil bytte ut et 90" utvasket prosjektorbilde med et 60" plasmabilde. Hadde lenge planer om å kjøpe et favn med scenemolton og omgjøre stua mi til en mørk batcave. Men... det er da litt koselig med stue også, ikke bare kino. Følgelig blir prosjektoren pakket ned i esken sin til jeg har bolig med eget dedikert hjemmekinorom. Det er vel ikke noe poeng i å selge en BenQ PE8720 med 1000 timer på telleren er det vel? Ser for meg at det blir gi-bort pris på denne?

Etter å ha lest til øyet har blitt stort og vått så har jeg foreløpig landet på en LG 60" (60PS8000) Fra siste hjemmekino og duellen om plasmatronen (riktignok var det test av 50", men jeg antar at det er til dels overførbart til de større skjermene?) likte jeg det de skrev om LG'n. Bra bildebehandling, gode kalibreringsmuligheter. Det som trakk ned var lyssvak, middels sortnivå og noe IR (midlertidig innbrenning)

Panasonic lager ikke større plamaskjermer enn 50"?

Samsung sin 58" (PS58B855) blir betydelig dyrere enn LG'n og bildet er 2" mindre. Jeg trenger ikke trådløst nettverk på en TV. Sliter også med IR.

Jeg vurderer dette slik:
Ikke avhengig av å ha topp bildekvalitet på dagtid med en lyssterk skjerm
Middels sortnivå kan jeg leve med (å omtrent doble prisen for å få en Kuro 60" synes jeg blir for drøyt)
IR kan jeg også leve med, må bare passe på skjermen, ikke la statiske bilder ligge på for lenge
(Dette punkte må dere ta med en klype salt, da jeg ikke er sikker på at det er korrekt) Fra Avforum.com leste jeg at noen brukere hevdet at Samsung bruker et mørkere sort-filter enn LG. Følgelig har Samsung et bedre sortnivå enn LG i lyse omgivelser, men at dette utjevnes i mer dunkel belysning.
http://www.avforums.com/forums/lg-owners-forum/912991-official-lg-ps8000-plasma-thread.html

Har sett på prishistorikken til LG'n og den har ligget flatt på 20.000 siden midten av mai til nå. Er det noe som skulle tilsi at den skulle plutselig falle i pris? Vet at om jeg sitter på gjerdet lenge nok så gjør den jo det, men er det noe sesongtypisk som tilsier at prisen kommer til å plutselig falle?

Vet jeg ordlyden i dette innlegget får det til å virke som jeg allerede har bestemt meg, men jeg er veldig glad for alle tilbakemeldinger. Både på TV-valg og beslutningen med å pakke vekk prosjektoren. Er ikke hver dag jeg bruker 20K+ på hobbyen så det er sommerfugler både her og der nå :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.08.2009 22.20.57 #2 av 65
Postet av: orso
Personlig hadde jeg ikke valgt LG p.g.a. innbrennings problematikken de har hatt. Det har de slitt mye med før og mange har fått permanent innbrenning. Mulig det er bedre på de ny, vanskelig å si.

Panasonic har større skjermer enn 50", men ikke så lett å fa tak i de i Norge.
http://www2.panasonic.com/consumer-elec ... 0000005702

Og så har de proff skjermene uten høyttalerne og tuner. De er som regel bedre bildemessig også og byr på bedre justeringsmuligheter. Beste er nok å importere fra Sverige. Tidligere solgte Amentio og Stretto disse og prisene var gode. Når selges de kun av forretninger som tar seg veldig godt betalt.
http://www.panasonic.com/business/plasma/plasmas.asp
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.08.2009 13.53.31 #3 av 65
Postet av: nuud
Støtter deg på skepsis til mulige innbrenningsproblem. Leste en test av 50" på avforums.com. De sier at problemet med midlertidige innbrenninger er blitt mindre på denne modellen, men det er fortsatt tilstede.
http://www.avforums.com/reviews/LG-50PS8000-THX-Certified-50inch-Plasma-Review.html

Noen i diskusjonstråden til LG mente også at problemet med midlertidige innbrenninger var mindre på 60" enn 50". Hvor kvalitetssikret denne påstanden er vet jeg ikke.

Panasonic uten tuner og høytalere hørtes veldig i min gate ut :smile:
Har du tilfeldigvis noen link til aktuelle svenske nettbutikker?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.08.2009 14.57.25 #4 av 65
Postet av: kjelle
hvilken karakter fikk ps8000 i hjemmekino?jeg har ikke fått sjekka bladet enda
Onkyo807,Pioneer bdb 51FD,LG 60PS8000,Klipsch Synergy F3,C3,B3,S3 surroundhøyttalere ,XTZ 10" * 2 ,PS3,XBOX360,Monster Kabler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.08.2009 15.26.08 #5 av 65
Postet av: nuud
Test LG50PS8000 fra hjemmekino 0709

Bildekvalitet SD: 7/10
Bildekvalitet HD: 8/10
Utstyrsnivå: 8/10
Brukervennlighet: 8/10
Design: 9/10
Total: 5/6

[u]Vi liker[/u]
- Design
- Bildebehandling
- Kalibreringsmuligheter

[u]Vi liker ikke[/u]
- Ingen nettilgang
- Mangler lysstyrke

[u]Målinger[/u]
Sortnivå: 0,021
Hvitnivå: 10.981
Kontrast: 522:1

[u]Konklusjon[/u]
"LG 50PS8000 er rett og slett en kjempelekker TV som fortjener en hedersplass i små hjemmekinoer rundt om i det ganske land. Den kombinerer design med bildekvalitet på et forbildelig sett. Stort pluss for gode kalibreringsmuligheter."
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.08.2009 15.30.52 #6 av 65
Postet av: kjelle
spennende. Var dette karakterer i forhold til pris eller sett i forhold til referansen fra pioneer?
Onkyo807,Pioneer bdb 51FD,LG 60PS8000,Klipsch Synergy F3,C3,B3,S3 surroundhøyttalere ,XTZ 10" * 2 ,PS3,XBOX360,Monster Kabler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.08.2009 15.44.10 #7 av 65
Postet av: nuud
De skriver ingenting om at pris innvirker på karakteren, men jeg får heller ikke det inntrykket at de har blitt målt i forhold til Pioneer. De skriver blant annet "Panansonic har lagd den skjermen som kommer tettest opp mot Pioneer" og Panasonic ble vurdert til 6/6, testvinner og ny referanse. Jeg tolker det dit at Pioneer fortsatt er bedre, men på grunn av at de legger inn plama-årene blir de nedgradert til vinner av forrige generasjon plasma og diskvalifisert til denne runden.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.08.2009 17.15.42 #8 av 65
Postet av: orso
"nuud" skrev:Støtter deg på skepsis til mulige innbrenningsproblem. Leste en test av 50" på avforums.com. De sier at problemet med midlertidige innbrenninger er blitt mindre på denne modellen, men det er fortsatt tilstede.
http://www.avforums.com/reviews/LG-50PS8000-THX-Certified-50inch-Plasma-Review.html

Noen i diskusjonstråden til LG mente også at problemet med midlertidige innbrenninger var mindre på 60" enn 50". Hvor kvalitetssikret denne påstanden er vet jeg ikke.

Panasonic uten tuner og høytalere hørtes veldig i min gate ut :smile:
Har du tilfeldigvis noen link til aktuelle svenske nettbutikker?

Hvis det kun er litt midlertidig innbrenning de sliter med, så er det jo ikke så farlig. Men det er et litt dårlig tegn og permanent innbrenning vil ikke nevnes før eiere har hatt de en god stund. Det er i alle fall flere av de eldre LGene som slet skikkelig med innbrenning og da også permanent som man ikke ble kvitt.

Jeg synes også en slik Panasonic er forlokkende. Det er den tolvte serien som er årets og det er foreløpig bare kommet to i HD ready versjon (altså ikke full HD). Full HD skjermene vil komme fremover, men vet ikke når. Prisen fra statene er jo virkelig fin:
http://www.visualapex.com/plasma/plasma ... H-50PD12UK
Ikke sikker på hvem som selger i Sverige. Finner noen av modellene her, men ikke alle:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=67
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.08.2009 17.58.30 #9 av 65
Postet av: nuud
Hadde vært digg med en Panasonic pro skjerm, men de blir for dyre for meg i denne omgang dessverre. Hvis jeg ikke skal ta med meg stor-kofferten å dra over dammen en tur da :D

Fra testen i hjemmekino 0709 så ble skjermen fra samsung verre kritisert for midlertidig innbrenning enn LG. Må faktisk lese hele testen for å se at LG har samme problemet, står ikke i noen faktabokser. Alt jeg har kommet over av tester og forumtråder er gjennomgangstonen at midlertidig innbrenning er der, men forsvinner alltid etter et par minutter. Får håpe at dette ikke blir verre når panelet blir eldre.

Har fulgt pris på denne noen dager. Komplett hadde skjermen til 19.990 og 9 stk. på lager. I kveld har de ingen, finner ikke engang produktet på komplett.no? :?
Noen som har erfaringer fra å handle på avshop.no? De selger LG'n til 19.999, men har den ikke på lager.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.08.2009 20.44.47 #10 av 65
Postet av: kjelle
522 i kontrast...er ikke dette sensasjonellt lite?
Onkyo807,Pioneer bdb 51FD,LG 60PS8000,Klipsch Synergy F3,C3,B3,S3 surroundhøyttalere ,XTZ 10" * 2 ,PS3,XBOX360,Monster Kabler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.08.2009 10.45.06 #11 av 65
Postet av: nuud
Det er vel ikke noe å rope hurra for nei. 522:1 i kontrast er et resultat av at skjermen hverken er lyssterk (10.981) eller har et godt sortnivå (0,021)

Tallene for Panasonic TX-P50V10 er 18900:1 i kontrast. Lysstyrke på 38.293 og sortnivå på 0,002.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal tolke disse tallene, forskjellene er jo åpenbart svært store, men hvor mye har dette å si rent praktisk i min stue? Har ganske god lyskontroll og jeg vil jo ikke ha disse skjermene i et side by side oppsett :wink:

Link til Avforums.com test av LG 50PS8000
http://www.avforums.com/reviews/LG-50PS ... eview.html
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.08.2009 11.40.59 #12 av 65
Postet av: kjelle
lysstyrken vil du ikke merke så mye til, men svartnivået tenker jeg du vil savne litt når du har god lyskontroll. Jeg hadde en 5090 før og den viste svart som jeg aldri har sett før! Men lysten på en 60" fikk meg til å selge den, og det kan fort bli en LG rett og slett pga prisen er så utrolig lav
Onkyo807,Pioneer bdb 51FD,LG 60PS8000,Klipsch Synergy F3,C3,B3,S3 surroundhøyttalere ,XTZ 10" * 2 ,PS3,XBOX360,Monster Kabler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.08.2009 12.22.31 #13 av 65
Postet av: nuud
60" i området 20k er det ikke noen andre alternativer til LG slik jeg ser det akkurat nå. Prøver å overbevise meg selv om at LG er et riktig valg. Sortnivå og midlertidig innbrenning er omtrent de eneste negative bemerkningene jeg har fanget opp rundt denne TV-en. Bildebehandling og kalibreringsmuligheter trekker i positiv retning.

Utvalget blir annerledes for 50" men jeg vil ikke ha så "liten" TV. Er vant til å se film på 90" lerret og ønsker å beholde så stort bilde som mulig.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.08.2009 13.12.41 #14 av 65
Postet av: kjelle
skal du ha 60" med bedre sortnivå er pioneer eneste reelle valget du har isteden for lg...
Onkyo807,Pioneer bdb 51FD,LG 60PS8000,Klipsch Synergy F3,C3,B3,S3 surroundhøyttalere ,XTZ 10" * 2 ,PS3,XBOX360,Monster Kabler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.08.2009 13.29.12 #15 av 65
Postet av: nuud
Jepp :smile:

LG 60" fra 19.990
Pioneer 60" fra 32.995

Om valget ikke er opplagt, så er det en av disse jeg heller litt mer mot enn den andre. Go figure :wink:

http://www.prisguide.no/vis_kategori.ph ... =min_price
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar