Logo

LCD Tv IR Interferens

Skriv et svar
24.01.2009 18.16.06 #1 av 3
Postet av: Stein-Rune
Hei!

Jeg har nettopp fått en Samsung LE46A866 LCD TV og har fått et frustrerende problem.

Det hele begynte da jeg skulle omprogramere min Logitech Harmony One til å styre den nye TVen og min NAD T 752 surroundreceiver, Pioner DVR 50H harddiskrecorder og Canal Digital sin HD PVR 102-CT digitaltuner for kabelTV. Jeg fikk den ikke til å slå på noe annet enn TVen. De originale fjernkontrollene var også "døde".

Etter litt prøving og feiling så viser seg at TV'en jammer ut IR kommunikasjonen med alt annet utstyr.

I det øyeblikk skjermen blir aktiv, så "dør" fjernkontrollene til alt annet AV utstyr i rommet.

Slår jeg på Canal Digital sin HD PVR 102-CT før TVen så virker den i de fleste tilfeller høvelig normalt. Slår jeg på TVen først så er det ikke mulig å slå på CD PVRen. Det samme gjelder NAD receiveren.

Problemet blir mindre når TVen har stått på noen minutter. Etter et par timer virker det meste noenlunde normalt.

Etter litt googling fant jeg ut at det er rapportert om tilsvarende problem på Amerikanske utgaver av samme TV (Ref: http://forums.cnet.com/5208-13973_102-0.html?forumID=146&threadID=313706&start=0&tag=forum-w;forums06

Er dette et kjent problem her til lands? Er dette en designfeil med akkurat denne TV serien eller er dette et generelt problem med LCD TVer?

Forslag til fix mottas med takk!

Stein-Rune
Bodø
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2009 18.41.19 #2 av 3
Postet av: Rune
Dette er nok desverre et generellt problem som en del TV-apparater har.

Et tips er å prøve å flytte komponentene lenger unna.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2009 19.17.51 #3 av 3
Postet av: Stein-Rune
Det er ikke aktuelt å flytte komponentene. IR forstyrrelsen flooder sannsynligvis hele rommet og er så kraftig at komponentene ikke reagerer selv om fjernkontrollene holdes helt inntil IR-mottakeren på komponenten.

Tape og andre mikke-mus løsninger er heller ikke aktuelt.

Synes man burde forvente at en TV i denne prisklassen ikke jammer ut annet AV utstyr som det er naturlig å koble til apparatet.

Stein-Rune
Bodø
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar