Logo

LCD 50 eller 52 tommer

Skriv et svar
28.05.2009 17.30.22 #1 av 18
Postet av: dj_silvia
Hei alle sammen! Trenger litt hjelp til kjøpt av ny tv.. Har lyst på enten 50 eller 52 tommer (svømmer IKKE i penger), helst full hd, til en pris som ikke overstiger 15000.. Noen som har noe bra forlsag? Tenkte meg å handle på nett..

Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.05.2009 18.37.19 #2 av 18
Postet av: kamelon
Kan jeg spørre; Hvorfor lcd?Spiller du mye?
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.05.2009 13.50.41 #3 av 18
Postet av: orso
I den prisklassen får du helt klart mer for pengene ved å kjøpe en plasma. Både Panasonic og LG har gode skjermer som du har råd til. Etter min mening, så er det kun LED TVene som er gode LCD skjermer. Men de koster mer.
Anbefaler denne (overstiger budsjettet noe med dagens pris):
http://prisguide.hardware.no/product.ph ... &cat_id=69
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.06.2009 14.40.32 #4 av 18
Postet av: dj_silvia
Har tenkt å lest en del, går nok for 50 tommer plasma fra lg.. Ja spiller mye, å ser mye film!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.06.2009 14.14.45 #5 av 18
Postet av: dj_silvia
På tide og oppdatere litt her nå.. Jeg kommer hovedsaklig til å bruke tv'n til film (via pc), noe konsollspilling og tv titting (riks-tv).. Valget nå har stått mellom sony bravia 52v5500 og 52w5500.. Har prøvd å finne ut mest mulig om både lcd og plasma, det må da være lcd som passer disse kriteriene best?? Tenkte på en av de sony tv'ene pga innebygd riksmotaker, og gode tester.. eneste forskjellen på disse 2 modellene såvidt jeg ser, er den ene er på 50 hertz, andre på 100.. hvor mye har det og si?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.06.2009 14.35.17 #6 av 18
Postet av: orso
52w5500 er jo i prisklasse med Pioneer 5090, og jeg kan love deg Pioneeren er mye bedre. Mitt forslag er fortsatt plasma. Enten Pioneer 5090 eller Panasonic G eller V serie. Vil du helst ha LCD, så er det LED skjermene som er gode. Tradisjonelle LCD skjermer er et godt stykke unna Panasonic og Pioneers plasma. Det er nå min mening og det er basert hovedsakelig på dyptgående tester foruten egne øyne.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.06.2009 18.51.35 #7 av 18
Postet av: dj_silvia
"orso" skrev:52w5500 er jo i prisklasse med Pioneer 5090, og jeg kan love deg Pioneeren er mye bedre. Mitt forslag er fortsatt plasma. Enten Pioneer 5090 eller Panasonic G eller V serie. Vil du helst ha LCD, så er det LED skjermene som er gode. Tradisjonelle LCD skjermer er et godt stykke unna Panasonic og Pioneers plasma. Det er nå min mening og det er basert hovedsakelig på dyptgående tester foruten egne øyne.


Takker for svar..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.06.2009 17.58.36 #8 av 18
Postet av: dj_silvia
Til orso: Virker som du vet hva du prater om, så spør deg.. Kommet fram til att pioneer lx5090 er ett bra valg, eneste jeg er litt bekymret for er att jeg har ganske lys stue.. hvor stort problem vil det bli? Og dette med kalibrering, er helt grønn når det gjelder dette.. lønner det seg å kjøpe dvd til dette? Og hvor mye bedre blir bilde etter kalibrering? Enda ett spørsmål, har blueray via ps3, holder den mål eller vil det lønne seg å kjøpe ny?

Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.06.2009 20.54.04 #9 av 18
Postet av: orso
Jeg har selv en litt eldre Panasonic plasma og har rom med mange vinduer. Jeg opplever det stort sett kun som sjenerende hvis jeg ser på film eller et TV program med mye mørke scener på dagtid. Og hvor ofte gjør man egentlig det? Pioneeren har også vesentlig mindre gjenskinn enn min skjerm. Det er selvfølgelig en fordel hvis du kan plassere skjermen slik at det ikke blir for mye direkte lys, men uansett er dette kun et problem på sommertids og det må være bilder med mørke scener. I verste fall kan man jo også trekke for gardinene/persiennene. Tror ikke du vil oppleve dette som et problem i det hele tatt.

Pioneer 5090 er godt kalibrert rett fra esken. Mulig den står på dynamisk og da slår du den bare over på normal eller film modus. I tillegg må du kanskje slå av de fleste bildeforbedrings teknikkene (støy reduksjon, automatisk lysjustering osv.) Du kan alltids kjøpe en DVE for å stille inn PS3. Det hjelper på riktig fargegjengivelse og for få kontrast/lysstyrke slik at du ser alle detaljer i mørke scener. Men du kan ikke kopiere disse innstillingene over til TV biten sånn uten videre for å få perfekt bilde der. TV kanalene sender ulike styrke på farger osv. Så der må du bruke øynene og se hva du foretrekker. Som sagt er Pioneeren veldig godt kalibrert fra esken i motsetning til mange andre merker. Det aller beste er selvfølgelig å få proff ISF kalibrering, men det koster kanskje mer enn det smaker. Ikke sikkert det er så mye og hente på det.

Kjøper du skjermen, kan jeg sikkert grave fram noen linker med tips til kalibrering.

PS3 gir deg nok like bra bilder til Blu-ray som en dedikert Blu-ray spiller. På det området er det neppe noen forskjell. Men til vanlige DVDer er PS3 sånn middels og det vil nok være noe å hente på en spiller som oppskalerer DVD bedre. Tviler dog på at det er snakk om dag og natt opplevelse. Det først på stort lerret man ser sånt tydelig. Hvis du vurderer en bedre avspiller, så vil foreslå hjemlån før kjøp. Pioneer er egentlig da et naturlig valg. De kommer med ny Blu-ray om noen måneder.

Her er forøvrig en bra test av Pioneer 5090:
http://www.aftenposten.no/forbruker/dig ... 659903.ece

Så må du huske at Pioneer ikke produserer skjermer lengre nå, og de begynner og bli tomme for 5090 på lageret. Du bør ikke vente lenge for å få tak i en.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.06.2009 03.45.16 #10 av 18
Postet av: dj_silvia
Takker for utfyllende svar! Oj, da må jeg nok handle i løpet av helga..! Ser det er en h utgave av denne, men risktv på.. er ett par tusen dyrere, og da jeg alikevel skal ha rikstv, lønner det seg å kjøpe denne eller heller kjøpe separat? OG en ting til, blir selvfølgelig å handle på nett, da er jeg litt bekymret mtp frakting av skjermen.. Noen som har opplevd skade på nettkjøpt plasma? Ettersom jeg har skjønt er den veldig utsatt for skade hvis den ikke blir fraktet i en bestemt posisjon?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.06.2009 07.02.40 #11 av 18
Postet av: Jorn.Finnerud
Soundgarden har vel 5090 til 19900 denne uken. det er nok siste mulighet til å få kjøpt verdens beste flatskjerm er jeg redd. løp og kjøp er mitt tips.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.06.2009 08.03.40 #12 av 18
Postet av: kamelon
Stiller meg i køen av gode kompliment her!Fikk min 5090 på onsdag og fikk sett skikkelig på den igår. Som Orso skriver, var den stillt inn på dynamisk. Jeg slo over på film og likte det bildet mye bedre. Mer balanserte farger, men skarpheten var skrudd ned til -13(?) på denne modusen. Satte denne i 0 og skrudde av all bildeforbedring og støyredusksjon og bildet var fantastisk!!Nesten så overlegent at jeg ikke stresser med å dve kalibrere den. Har selv veldig lys stue med store vinduer og hvite vegger. Gir meg ingen problemer. Har hd dekoder fra canal digital(som forresten er noe drit..) men, både sd og hd sendinger ser strålende ut. Satte så på Sin City på bluray og himmel!!!Har aldri sett noe lignende før!Følte bildet nesten var 3d og med en helt utrolig skarphet!I tillegg er sort sort. Sin city er jo en film som utfordrer tven skikkelig på dette området. Skal laste opp litt skjermbilder ikveld. Men som de andre sier, løp og kjøp!!
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.06.2009 09.18.36 #13 av 18
Postet av: orso
Tenker du på KRP-500A modellen? Den finnes også i andre farger med andre betegnelser:
http://www.pioneer.no/no/products/62/63 ... rview.html

Ja, har du råd til den skal du ikke stusse. Den er faktisk enda bedre bildemessig enn 5090en. Ligger enda nærmere perfekt kalibrering. Den er også enklere å få tak i, tror jeg. De har i alle fall mange igjen i 60" :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.06.2009 11.43.55 #14 av 18
Postet av: dj_silvia
Sjekket på soundgarden, der lå den til 21990.. men deal.no har den til under 20 hvis jeg ikke husker feil.. Blir nok handel i løpet av helga? mtp veggfeste til denne, er vel greit med det her?
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343603
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.06.2009 11.54.41 #15 av 18
Postet av: dj_silvia
Den koster faktisk bare 18990 hos deal nå.. Det må da være billig? I dag tidlig lå den til 19990..! 16 stykk på lager, må nok bestemme meg fort her nå..hmm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar