Logo

kvalitets lydkort ??

Skriv et svar
21.04.2008 10.07.46 #1 av 12
Postet av: joachims
Har i dag en htpc med et onboard lydkort med chipset Realtek alc1200 hvor jeg benytter toslink som utgang. Helt siden jeg installerte htpc'en synest jeg lyden har vært noe "flat" med lite dynamikk.

For en mnd siden hadde jeg en liten rydding i kjelleren og fant min gamle Denon dcd-s1, og la den deretter ut på finn.no. Da jeg var noe usikker på funksjonen på den gamle Denon spillern, tok jeg og koblet den opp mot min sony receiver og Bose Acoutstimass 15 høyttalere. Resultatet var den beste lyden jeg noen gang har fått fra mine bose høyttalere (bose= kompromiss med dama ang små barn).

Jeg vet jo at Denon spilleren skal være godt over gjennomsnittet når det kommer til lyd, men at forskjellen var så ekstrem var jeg ikke klar over.

Finnes det noen måter å gjenskape noe tilsvarende lydbilde på på en HTPC? De fleste mp3'ene jeg har er kvalitets ripper med ofte opp til 320kbits bitrate.

Hvor ligger flakse halsen? Er det MP3 som er så dårlig? ræva integrert lydkort? Codec (bruker mediaportal)

Noen som har noen tips til hvordan jeg rett og slett kan få bedre lyd fra min htpc?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.04.2008 10.52.18 #2 av 12
Noen som har noen tips til hvordan jeg rett og slett kan få bedre lyd fra min htpc?¨


Ta å lagre dine filer i FLAC-format, da dette er ett tapsfritt lydformat. Noe som betyr at den lagrede lyden er identisk med den digitale lydkilden. Sjekk også dine innstillinger.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.04.2008 10.54.37 #3 av 12
Postet av: joachims
"Tommy(Actionchicken)" skrev:
Noen som har noen tips til hvordan jeg rett og slett kan få bedre lyd fra min htpc?¨


Ta å lagre dine filer i FLAC-format, da dette er ett tapsfritt lydformat. Noe som betyr at den lagrede lyden er identisk med den digitale lydkilden. Sjekk også dine innstillinger.


Vet du om noen gode freeware rippere som ripper til FLAC? Helst med CDDA integrering..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.09.2008 21.35.45 #4 av 12
Postet av: Zleepyme
"joachims" skrev:Har i dag en htpc med et onboard lydkort med chipset Realtek alc1200 hvor jeg benytter toslink som utgang. Helt siden jeg installerte htpc'en synest jeg lyden har vært noe "flat" med lite dynamikk.

For en mnd siden hadde jeg en liten rydding i kjelleren og fant min gamle Denon dcd-s1, og la den deretter ut på finn.no. Da jeg var noe usikker på funksjonen på den gamle Denon spillern, tok jeg og koblet den opp mot min sony receiver og Bose Acoutstimass 15 høyttalere. Resultatet var den beste lyden jeg noen gang har fått fra mine bose høyttalere (bose= kompromiss med dama ang små barn).

Jeg vet jo at Denon spilleren skal være godt over gjennomsnittet når det kommer til lyd, men at forskjellen var så ekstrem var jeg ikke klar over.

Finnes det noen måter å gjenskape noe tilsvarende lydbilde på på en HTPC? De fleste mp3'ene jeg har er kvalitets ripper med ofte opp til 320kbits bitrate.

Hvor ligger flakse halsen? Er det MP3 som er så dårlig? ræva integrert lydkort? Codec (bruker mediaportal)

Noen som har noen tips til hvordan jeg rett og slett kan få bedre lyd fra min htpc?




Orginale onboard lydkort er elendige spør du meg. Var det på min også, og det låt flatt, og bassen var grøtete hvis man forsøkte å justere. Fungerer sikkert på småe PC høyttalere ala logitech og lignende, men på store høyttalere med dynamikk, så var det bare og kostatere at Realtec onboard kortet ikke var noe særlig. Kjøpte Creative X-Fi extreme gamer på Elkjøp. Skal si deg det ble forskjell! Bassen har plutselig alle frekvensene! Og med en 24 bit variable chrystalizer så gir den liv til ellers så dødkomprimerte mp3 låter. Kostet 1300 spenn. Anbefales!
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.09.2008 12.20.31 #5 av 12
Postet av: Blueflame
Som tidligere aktiv PC bygger og gamer vet jeg at Realtek lydkort av alle slag har elendig lydkvalitet. Disse er integrerte prosessorer i hovedkort.

Men ved å kjøpe et nytt PCI kort fra Creative så vil du få et stort løft i lydkvaliteten.

Alt du trenger er et Creative SB Audigy SE PCI, 7.1 Surround, 24-bit/96KHz til kr. 330,- fra komplett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312201

Dette er et godt lydkort som stort sett holder i massevis.

Men skal du ha det aller råeste, så må du har PCI express port på hovedkortet ditt, og da bør du gå for Creative SB0886 X-Fi Titanium Fatal1ty Pro series. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=365216

Men det er mange å velge blant. et lite råd er å holde deg til Creative. De lager kvalitet.
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.09.2008 19.36.30 #6 av 12
Postet av: orso
Dersom du bruker digitalt ut fra HTPCen, så er det jo ikke onboard lydkortet som står for lyden. Da bruker du DACen i den du har koblet til og det er som er det svake leddet. Hva kobler du til? Hjelper ikke å kjøpe dyrt lydkort, dersom du kobler digitalt ut. Kobler du derimot analogt ut, så kan du få knall lyd billig med HTPC. Creative sine kort er først og fremst myntet til spill bruk. De kan låte bra til musikk også, men til det finnes det bedre saker og med bedre drivere. ESI Juli@ er et veldig bra kort:
http://prisguide.hardware.no/product.ph ... ctId=34935

Det er nok ingen forskjell på 320kbits MP3 og Flac.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.09.2008 19.01.29 #7 av 12
Postet av: Blueflame
"bomholt" skrev:Dersom du bruker digitalt ut fra HTPCen, så er det jo ikke onboard lydkortet som står for lyden. Da bruker du DACen i den du har koblet til og det er som er det svake leddet. Hva kobler du til? Hjelper ikke å kjøpe dyrt lydkort, dersom du kobler digitalt ut.


Jeg er ikke helt med på den der. Mange tror at digitale signaler er feil frie. Det du sier er at hvis du skal f. eks. spiller av en CD fra en billig dvd spiller fra Clas Ohlson til kr 800,- eller fra en NAD cd spiller til 14.000 så vil du få samme lyd kvalitet dersom du kobler til via digital utgang til en ekstern DAC (av samme type) som dekoder.

Digitale signaler krever også sine rette komponenter for å beholde kvaliteten fra hovedkilden. Jo da, i hovedsak går signalet direkte fra evt. CD til den digitale utgangen (i en cd/dvd spiller) udekodet og ubehandlet. Men det er bare teoretisk. På veien skal det digitale signalet igjennom tusenvis av transistorer, dioder (ikke de som lyser nei), motstander osv. På den veien skal klokkefrekvensen opprettholdes og signal kvaliteten og styrken bevares. Og det gjør den ikke med dårlige og feil plaserte komponenter. Akkurat som analoge signaler, så kan det digitale gå fra skarpt og solid til svakt og ufokusert. da hjelper det lite med en bra DAC i andre enden som får tilsendt et ødelagt digital signal.

En annen teit myte er at ved digitale signaler spiller det ingen rolle om man bruker dyr eller billig kabel.
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.09.2008 07.27.59 #8 av 12
Postet av: petre2006
Skal ikke blande meg for mye inn i denne debatten, men kan komme med noen tips og påstander jeg også.

Av lydkort som finnes på markedet idag, som skal dyttes inn i en HTPC, ville ikke jeg gått for noe annet enn Asus sine Xonar kort.. Ta en titt her : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=366694

Her får du alle de nye lydformatene, i svært godt lydbilde. Vinner tester gjør de også, og du kan ta det analogt ut om det ikke er;

1. Tilfredstillende med digitalt
2. Recieveren ikke støtter de nye lydformatene.

Skal du ha ett allround kort i PC'en, er f.eks som nevnt her, Creative sine løsninger mer å foretrekke. Da skal man ikke pipe om det ikke er den 'punchen' i lyden du forventet deg når du setter deg ned med en 7.1 DTS HD Blu-ray en dag...

Onboard løsningene fra RealTek, er helt greie, men de kan selvfølgelig ikke målse seg med standalones kortene. Er en grunn til at de integreres på ett hovedkort til 5-600,-. Ser man til sammenligning et standalone lydkort, begynner disse på 400,- og oppover, og at valget av komponenter er håret hvassere, trengs ikke høyskole diploma til å skjønne.

Og, jeg mener det ER en myte om at f.eks en HDMI fra Biltema er dårligere enn en HDMI fra Monster. JEG velger å tro at det er psykologisk (har selv tre Monter HDMI'er, uten å helt høre forskjellen på den og den ene jeg har fra Clas Ohlson). Det kan rettferdigjøres kanskje med valg av materiale brukt, på lengre avstander (over fem meter f.eks), men ikke pokker, jeg blånekter. Finnes det noe informasjon/tester/fagliteratur som kan motbevise dette, er jeg villig til å lese det og bli inneforstått med det. Until then... no way!

God FLAC helg da, ;-)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.09.2008 07.49.43 #9 av 12
Postet av: kamelon
Og det gjør den ikke med dårlige og feil plaserte komponenter.


Ehmm..hæ?Feil-plasserte komponenter?
Vil utstyret virke dersom produsenten feil-plasserer komponenter??

En annen teit myte er at ved digitale signaler spiller det ingen rolle om man bruker dyr eller billig kabel.


Hører du forskjell på optiske kabler også?
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.09.2008 09.01.15 #10 av 12
Postet av: Blueflame
Det jeg mener er at den digitale verden er mindre støy påvirkelig enn den analoge, men den er ikke støy fri.

Men les dette http://blogs.techrepublic.com.com/networking/?p=589

fra wikipedia.com: Digital noise

When data is transmitted, or indeed handled at all, a certain amount of noise enters into the signal. Noise can have several causes: data transmitted wirelessly, such as by radio, may be received inaccurately, suffer interference from other wireless sources, or pick up background noise from the rest of the universe. Microphones pick up both the intended signal as well as background noise without discriminating between signal and noise, so when audio is encoded digitally, it typically already includes noise.

Electric pulses transmitted via wires are typically attenuated by the resistance of the wire, and changed by its capacitance or inductance. Temperature variations can increase or reduce these effects. While digital transmissions are also degraded, slight variations do not matter since they are ignored when the signal is received. With an analog signal, variances cannot be distinguished from the signal and so provide a kind of distortion. In a digital signal, similar variances will not matter, as any signal close enough to a particular value will be interpreted as that value. Care must be taken to avoid noise and distortion when connecting digital and analog systems, but more when using analog systems.

Når jeg snakker om feil-plasserte komponenter, så er det dette som er noe av den største utfordringen til kretskort produsentene og tegne, designe og produsere et kort som har sine komponenter bygd opp på den mest effektive måten.
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.09.2008 09.17.38 #11 av 12
Postet av: orso
Det hadde vært greit om trådstarter hadde fortalt hvordan han har koblet. Digitalt ut fra PC til en Boose boks og så analogt ut fra CD spilleren? I så fall skyldes den store forskjellen at DACen i CD spilleren er av bedre kvalitet enn den som sitter i Boosen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.09.2008 11.13.28 #12 av 12
Postet av: petre2006
"Blueflame" skrev:Det jeg mener er at den digitale verden er mindre støy påvirkelig enn den analoge, men den er ikke støy fri.

Men les dette http://blogs.techrepublic.com.com/networking/?p=589


Flott lenke, mye godt der. Men, det har vel neppe noe med overføringen på kablene å gjøre? Jeg er langt på vei villig til å si meg enig i at det kan være støy som påvirker sender/mottager på de respektive sidene av prosessen, men er ikke enig at det skjer med dårlige kabler.. Jeg får det bare ikke til å stemme, FOR MEG fullstendig ulogisk... Men, igjen, skal ikke være vrien å overtale, så på'n igjen? ;-)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar