Logo

Komplett hjemmekino med innganger

Skriv et svar
27.12.2005 23.58.16 #1 av 4
Postet av: flexfit
Hei...
Har havnet i ett stort problem, har en LCD tv og DVD spiller, disse er koblet opp via DVI. Nå vil jeg ha ett komplett hjemmekino anlegg. Problemet er at jeg trenger ett med audio inn, slik at jeg kan kjøre lyden fra min gamle DVD spiller gjennom dette annlegget, for vil jo fortsatt bruke den til bilde (DVI er jo trossalt å foretrekke :wink: ).
Ett til problem er at jeg ikke er villig til å betale så mye for dette, så hva kan dere annbefale. Å en ting til, det trenger ikke være suround...kan leve med stereo.
En annen ting jeg lurer på er hvordan jeg burde kobble for å få TV lyd på anlegget??

Takk på forhånd for hjelp :)
QPVision 37" LCD, QPVision DVDplayer HDMI
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.12.2005 09.01.26 #2 av 4
Postet av: pnerbye
Heldigvis er hjemmekino-anlegg uten audio inn ganske sjeldne.

Hva er budsjettet ditt, og hva trenger du? Trenger du bare forsterker og høyttalere?

Det er stor forskjell på stereo og surround. Du får garantert mere kvalitet med stereo, men mere opplevelse med surround. Spiller du mye musikk bør du gå for stereo. Ingenting i veien for å utvide senere til surround.

Du kan fint ha DVD koblet til LCD med DVI som i dag, men i tillegg kobler du lyd mot forsterker. Jeg vet ikke hvor teknologisk du er, men du må altså skru på stereo-anlegget for å få lyd, og TV/DVD for å få bilde. Det blir altså 3 fjernkontroller å holde styr på, men ikke noe hokus pokus.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.12.2005 09.34.03 #3 av 4
Postet av: flexfit
Det er koblet opp slik i dag, jeg kjører lyden fra dvd gjennom forsterkeren, har jo såpass teknisk innsikt :)
Har pr. dags dato Proson 8" som høyttalere og disse spiller veldig bra.
Problemstillingen er at jeg ikke vil ha så store høyttalere lenger da jeg synes det tar for mye plass. Jeg bruker anlegget mest til musikk så stereo burde holde, hvertfall i første omgang. Forsterkeren jeg har i dag er jeg også fornøyd med så hvis noen har tips til høyttalere (i bra design og vil ikke ha treverk lenger) så si fra. Kan strekke meg til 5000.-
QPVision 37" LCD, QPVision DVDplayer HDMI
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.12.2005 12.17.19 #4 av 4
Postet av: pnerbye
Okidoki! :)

Du er altså på utkikk etter en stativhøyttaler eller en bokhyllehøyttaler?

Det som er kjekt å vite for å kunne velge rett høyttaler er hva slags forsterker du har, og hva slags musikk du spiller. Skal du spille høyt? Glad i bass?

Som et forslag er Kef iQ3 en høyttaler som er kjent for svært god lyd, og som ser litt tøff ut også.

Et annet forslag er System Audio SA510. Den kan fint veggmonteres eller settes på stativ. Fantastisk punch i mellombassen og kjent for god mellomtone.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar