Hei,
Jeg har kjøpt en DVD-receiver og har - som mange andre virker det som - problemer med å koble alt sammen riktig..
Jeg har følgende utstyr:
TV: Sony KDL-32D3000
DVD-receiver: Nad Viso Two
DVD-opptaker: Pioneer DVR-530H-S
Dekoder: Get box
For å få bilde til TV-en har jeg koblet:
DVD-opptaker --> Scart --> TV
Dekoder --> Scart --> TV
DVD-receiver --> HDMI --> TV
(i tillegg har jeg koblet dekoderen og DVD-opptakeren sammen; det har jeg greid greit
)
Men hvordan får jeg lyd til receiveren? Jeg har prøvd
TV --> Optisk lyd --> DVD-receiver
men da skurrer tv-lyden voldsomt i høytalerne. (Merk: høytalerne fungerer helt fint når det er annet enn tv-lyd i høytalerne, så det er ikke noe galt med den tilkoblingen). Bør jeg heller koble
TV --> Analog lyd --> DVD-receiver
ettersom scart-tilkoblingen som bringer lyden inn til tv-en er analog, eller er det best å ikke ta lyd via tv-en i det hele tatt, men rett fra kilden? Altså:
DVD-opptaker --> Optisk lyd --> DVD-receiver
Dekoder --> Optisk lyd --> DVD-receiver
Jeg lurer også på om det er best å koble bildesignalene slik jeg har angitt øverst. Signalene fra DVD-opptaker og dekoder kan tydeligvis gå inn i DVD-receiveren og så videre derfra til tv-en via HDMI, i stedet for direkte til TV via scart slik jeg har gjort. Er det noen fordeler ved dette? Jeg må i tilfelle gjøre slik
DVD-opptaker --> S-video --> DVD-receiver
Dekoder --> S-video --> DVD-receiver
og det er vel dårligere å bruke S-video enn scart? Men utlignes dette av at signalene oppskaleres i DVD-receiveren før de sendes videre til tv-en via HDMI? Det betyr vel også at jeg slipper å endre input-source både på DVD-receiveren og tv-en når jeg bytter mellom DVD-opptaker, dekoder og DVD-receiver.
Hmm, dette ble litt langt, men håper jeg har greid å forklare situasjonen rimelig forståelig!