Logo

Koble sammen tv, DVD-receiver, DVD-opptaker, dekoder

Skriv et svar
22.08.2008 13.38.27 #1 av 2
Postet av: bamsebrakar
Hei,

Jeg har kjøpt en DVD-receiver og har - som mange andre virker det som - problemer med å koble alt sammen riktig..

Jeg har følgende utstyr:

TV: Sony KDL-32D3000
DVD-receiver: Nad Viso Two
DVD-opptaker: Pioneer DVR-530H-S
Dekoder: Get box

For å få bilde til TV-en har jeg koblet:

DVD-opptaker --> Scart --> TV
Dekoder --> Scart --> TV
DVD-receiver --> HDMI --> TV
(i tillegg har jeg koblet dekoderen og DVD-opptakeren sammen; det har jeg greid greit :-) )

Men hvordan får jeg lyd til receiveren? Jeg har prøvd

TV --> Optisk lyd --> DVD-receiver

men da skurrer tv-lyden voldsomt i høytalerne. (Merk: høytalerne fungerer helt fint når det er annet enn tv-lyd i høytalerne, så det er ikke noe galt med den tilkoblingen). Bør jeg heller koble

TV --> Analog lyd --> DVD-receiver

ettersom scart-tilkoblingen som bringer lyden inn til tv-en er analog, eller er det best å ikke ta lyd via tv-en i det hele tatt, men rett fra kilden? Altså:

DVD-opptaker --> Optisk lyd --> DVD-receiver
Dekoder --> Optisk lyd --> DVD-receiver


Jeg lurer også på om det er best å koble bildesignalene slik jeg har angitt øverst. Signalene fra DVD-opptaker og dekoder kan tydeligvis gå inn i DVD-receiveren og så videre derfra til tv-en via HDMI, i stedet for direkte til TV via scart slik jeg har gjort. Er det noen fordeler ved dette? Jeg må i tilfelle gjøre slik

DVD-opptaker --> S-video --> DVD-receiver
Dekoder --> S-video --> DVD-receiver

og det er vel dårligere å bruke S-video enn scart? Men utlignes dette av at signalene oppskaleres i DVD-receiveren før de sendes videre til tv-en via HDMI? Det betyr vel også at jeg slipper å endre input-source både på DVD-receiveren og tv-en når jeg bytter mellom DVD-opptaker, dekoder og DVD-receiver.

Hmm, dette ble litt langt, men håper jeg har greid å forklare situasjonen rimelig forståelig!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.08.2008 17.39.48 #2 av 2
Postet av: Torja
"bamsebrakar" skrev:

Men hvordan får jeg lyd til receiveren? Jeg har prøvd

TV --> Optisk lyd --> DVD-receiver

men da skurrer tv-lyden voldsomt i høytalerne. (Merk: høytalerne fungerer helt fint når det er annet enn tv-lyd i høytalerne, så det er ikke noe galt med den tilkoblingen). Bør jeg heller koble

TV --> Analog lyd --> DVD-receiver

ettersom scart-tilkoblingen som bringer lyden inn til tv-en er analog, eller er det best å ikke ta lyd via tv-en i det hele tatt, men rett fra kilden? Altså:

DVD-opptaker --> Optisk lyd --> DVD-receiver
Dekoder --> Optisk lyd --> DVD-receiver


Jeg lurer også på om det er best å koble bildesignalene slik jeg har angitt øverst. Signalene fra DVD-opptaker og dekoder kan tydeligvis gå inn i DVD-receiveren og så videre derfra til tv-en via HDMI, i stedet for direkte til TV via scart slik jeg har gjort. Er det noen fordeler ved dette? Jeg må i tilfelle gjøre slik

DVD-opptaker --> S-video --> DVD-receiver
Dekoder --> S-video --> DVD-receiver

og det er vel dårligere å bruke S-video enn scart? Men utlignes dette av at signalene oppskaleres i DVD-receiveren før de sendes videre til tv-en via HDMI? Det betyr vel også at jeg slipper å endre input-source både på DVD-receiveren og tv-en når jeg bytter mellom DVD-opptaker, dekoder og DVD-receiver.

Hmm, dette ble litt langt, men håper jeg har greid å forklare situasjonen rimelig forståelig!



TV --> Analog lyd --> DVD-receiver Ja, dette vil sansynlig fungere best. Hvis du ikke allerede har prøvd. Hvit/Rød sterio kabel fra tv til receiver. Nettopp som du sier overfører scart bare analog sterio signaler

DVD-opptaker --> Optisk lyd --> DVD-receiver
Dekoder --> Optisk lyd --> DVD-receiver Når du overfører lyd via disse kildene direkte til receiveren vil lyden bli best ja. Da får du utnyttet den Digitale lyden i evt tv sendinger og DVD film. Bare husk at når du setter dekoderen til å sende digitale lydsignaler så vil sansynligvis de analoge lydsignalene bortfalle. Det vil si at gjør du samtidig et opptak får du ikke lyd på opptaket.

DVD-opptaker --> S-video --> DVD-receiver
Dekoder --> S-video --> DVD-receiverUsikkert på om det blir bedre. Vanskelig å gjøre vann til vin. S-video er dårligere enn RGB scart. Oppscaleringen i DVDReceiveren bør være svært god

Lykke til :D
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar