Logo

Klipsch eller B&W

Skriv et svar
21.01.2004 07.00.57 #1 av 22
Postet av: Tom
Hei!

Kom med meninger om hva som er best å velge av Klipsch eller B&W.

Det er snakk om hendholdsvis B&W 604 S2 eller Klipsch KM-6. Begge er jo blitt noen år gamle.

Kommer til å drive de med en NAD 218 (2x200W 8ohm)

Kom gjerne med andre forslag også, er ute etter høyttalere jeg kan bruke til både musikk og film, begge deler i stereo, og det skal være bra trøkk og kunne spille høyt med futt og fart i bassen.

Takk!
Tom
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2004 20.16.51 #2 av 22
Postet av: NyBruker
Hvis du liker trøkk og høyt volum, ville jeg defintivt gått for Klipsch'n. Har selv 604s3 (har riktig nok ikke like mye pulver å drive de med) og dette er ikke akkurat noen utpreget Party-høyttaler... Men de låter forbaska pent da.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2004 20.17.15 #3 av 22
Postet av: Alas
Hva med å se på Eltek sine sider, de har noen høyttalere som heter Dynabel S23. Har ikke hørt dem, men skal visst være noe av det bedre i prisklassen. Og om du er litt hendig klapper du dem sammen på egenhånd og sparer noen tusenlapper til filmer og cd'er....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.02.2004 17.17.25 #4 av 22
Postet av: Toffy
"Tom" skrev:Hei!

Kom med meninger om hva som er best å velge av Klipsch eller B&W.

Det er snakk om hendholdsvis B&W 604 S2 eller Klipsch KM-6. Begge er jo blitt noen år gamle.

Kommer til å drive de med en NAD 218 (2x200W 8ohm)

Kom gjerne med andre forslag også, er ute etter høyttalere jeg kan bruke til både musikk og film, begge deler i stereo, og det skal være bra trøkk og kunne spille høyt med futt og fart i bassen.

Takk!
Tom


Jeg har 605 S2 og det er ett vannvittig mer trøkk der en Klipsch KM-6.
Eneste forskjell på 604 og 605, er at 605 har sub, forsterkere til bassera og noe annen tuning. (kanskje derfor ett kraftig trøkk i dem)

ellers er jo begge høyttalera gode, og liker seg godt til hjemmekino.

T....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.02.2004 08.34.02 #5 av 22
Postet av: Lasse
Hmmmm, første gang jeg har hørt BW trøkker bedre enn Klipsch :lol:
Jaja, igjen en som ikke har hørt begge deler? Vel, KM-6 er en mer party høyttaler eller en mer rettet mot hjemmekino. BW 604/605 har en penere topp som det ble sagt her, men ikke mer trøkk, det er som å tro på julenissen.
Har selv hatt 604 til hjemmelån og ja de spiller pent, men bassen er bløt og treg. 605 er litt bedre. Dette kan jeg si med god samvittighet da jeg har hørt mye på 605 hos en kamerat av meg. BW får "alltid" nesten dårlig score på bassene i tester, og det støtter jeg fult ut.
Jeg ville ikke personlig valgt KM-6, men dette er kanskje fordi du har et par brukte? Ville gått for Reference serien, velger du f.eks RF-3 som er en helt utmerket høyttaler til både stereo og hjemmekino! Denne ligger på helt ned i 5000 for et par brukte. Har hatt denne to ganger faktisk :)
Men har nå en høyere modell, RF-5. En gang Klipsch, alltid Klipsch :)
Skal garantere deg at du blir fornøyd.
Håper jeg ikke tråkket for hardt på BW folka her.... (De kommer nok med tilbakemeldinger:))

MVH
Jan Ove
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.02.2004 10.17.36 #6 av 22
Postet av: DyN4Mic
B&W har kongelyd og vis du kjører en onkli kraftig forsterker på den da skal jg love deg at det blir trøkk i de:)har selv 603 s2 :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.02.2004 10.20.52 #7 av 22
Postet av: Lasse
Hadde en 300 watter på den så 604ene flafret bare jeg så hardt på volumkontrollen
:oops:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.02.2004 11.27.27 #8 av 22
Postet av: Toffy
"Lasse" skrev:Hmmmm, første gang jeg har hørt BW trøkker bedre enn Klipsch :lol:
Jaja, igjen en som ikke har hørt begge deler? Vel, KM-6 er en mer party høyttaler eller en mer rettet mot hjemmekino. BW 604/605 har en penere topp som det ble sagt her, men ikke mer trøkk, det er som å tro på julenissen.
Har selv hatt 604 til hjemmelån og ja de spiller pent, men bassen er bløt og treg. 605 er litt bedre. Dette kan jeg si med god samvittighet da jeg har hørt mye på 605 hos en kamerat av meg. BW får "alltid" nesten dårlig score på bassene i tester, og det støtter jeg fult ut.
Jeg ville ikke personlig valgt KM-6, men dette er kanskje fordi du har et par brukte? Ville gått for Reference serien, velger du f.eks RF-3 som er en helt utmerket høyttaler til både stereo og hjemmekino! Denne ligger på helt ned i 5000 for et par brukte. Har hatt denne to ganger faktisk :)
Men har nå en høyere modell, RF-5. En gang Klipsch, alltid Klipsch :)
Skal garantere deg at du blir fornøyd.
Håper jeg ikke tråkket for hardt på BW folka her.... (De kommer nok med tilbakemeldinger:))

MVH
Jan Ove


Det er fort gjort å tråkke på folk, med mening om lyd, tydlig gjorde jeg det med deg, siden du snakker om julenissen.

Eneste Klipsch jeg har hørt er den KM-6 og nevnte sub. (har hørt flere, men da ikke lenge nok, til å komme med formeninger)
Og sammenlignet med dette, så er det trøkk i 605.
Men 605 er som en sub. den kan justeres, og veit om mange, som justerer dem vekk.
Slik at mye av trøkket blir borte, dem gjør dette for at lyden skal stemme til dem's musikk stil, og lyd oppfattelse.
For 605 er noen av det beste en kan høre klasisk musikk til, om en justerer sub. riktig på disse. (i prisklassen under 15 000,-)
Og dem er likevell meget bra på andre typer musikk, grunn denne justerings muligheten.
En kan jo justere bass trøkket, og nedre deling i bass frekvenser på disse høyttalera.
Og må si at jeg ikke har justert dem på maks trøkk og dybde, siden jeg føler at det ikke passer

Også hvordan folk oppfatter basstrøkk er ulikt, så to høyttalere med lik Hz -3db og lik db følsomhet, vil kunne høre totalt forskjellig i bass trøkk.
Og folk vil diskutere om hvem som spiller dypest, og hvem som trøkker mest, uten å bli enige.

Og en ting er sikkert, jo bedre en høyttaler spiller i mellomtone og diskant, jo flere folk vil tru at bassen blir borte, selv om det ikke er tillfelle. Det er bare å høre.

Derfor er Elkjøp rakk, populære, siden der skorter det med diskant og mellomotone, og derfor oppfatter mange at dette trøkker.



For det er jo ingen problem og filtrere en høyttaler slik at folk blir lurt av lydbilde.

Selfølgelig gjør ikke Klipsch eller B&W dette, disse har gått de riktige veier, for å få fram den lyden dem ønsker å levere.

T....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.02.2004 19.38.19 #9 av 22
Postet av: Hal 9000
Det er veldig stor forskjell på høyttalerne. Jeg ville ha hørt på nogenlunde like modeller fra dem begge før jeg hadde kjøpt noen av dem. Men jeg ville først ha skiftet ut effektblokken, hverken klipch eller B&W fortjener en effektblokk fra Nad?!!
Vet ikke hva andre synes, men både B&W og Klipch trenger gode komponenter for å vise hva de er gode for.

Mvh

Ronny
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.02.2004 12.44.43 #10 av 22
Postet av: Toffy
"Hal 9000" skrev:Det er veldig stor forskjell på høyttalerne. Jeg ville ha hørt på nogenlunde like modeller fra dem begge før jeg hadde kjøpt noen av dem. Men jeg ville først ha skiftet ut effektblokken, hverken klipch eller B&W fortjener en effektblokk fra Nad?!!
Vet ikke hva andre synes, men både B&W og Klipch trenger gode komponenter for å vise hva de er gode for.

Mvh

Ronny


Vel, tydlig at du har lite erfaring fra NAD.
For NAD Silver spiller B&W bedre en det meste annet på markedet.

Kjører selv Denon AVC A10 på mine B&W.


T....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.03.2004 23.48.11 #11 av 22
Postet av: NyBruker
"Lasse" skrev:Har selv hatt 604 til hjemmelån og ja de spiller pent, men bassen er bløt og treg.
MVH
Jan Ove


Greit nok at 604 ikke spiller dypest eller med mest trykk i sin klasse, men beskrivelen "bløt og treg" er det første gang jeg har om bassen dems.

Selv med min noe underdimensjonerte denon 3802 fremstår bassen som stram og relativt hurtig. Dette er vel egenskaper som går igjennom hos b&w's fleste modellserier.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.03.2004 07.47.28 #12 av 22
Postet av: Lasse
Greit nok at 604 ikke spiller dypest eller med mest trykk i sin klasse, men beskrivelen "bløt og treg" er det første gang jeg har om bassen dems.

Selv med min noe underdimensjonerte denon 3802 fremstår bassen som stram og relativt hurtig. Dette er vel egenskaper som går igjennom hos b&w's fleste modellserier.


Hvis du leser tester også på disse modellene, så vil du lese det flere ganger... Toppene på BW er meget bra, men fra midbass og nedover er de flere hakk dårligere enn konkurrentene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.03.2004 11.06.47 #13 av 22
Postet av: Toffy
"Lasse" skrev:
Greit nok at 604 ikke spiller dypest eller med mest trykk i sin klasse, men beskrivelen "bløt og treg" er det første gang jeg har om bassen dems.

Selv med min noe underdimensjonerte denon 3802 fremstår bassen som stram og relativt hurtig. Dette er vel egenskaper som går igjennom hos b&w's fleste modellserier.


Hvis du leser tester også på disse modellene, så vil du lese det flere ganger... Toppene på BW er meget bra, men fra midbass og nedover er de flere hakk dårligere enn konkurrentene.


Jo'a. men tester er tester. missforstå meg rett.

Leste tester fra tyskland. (finner ikke igjen den aktuelle test, får bare en feil side opp)

Hvor det kom fram at JBL og Serwin vega var bass svake.
Og at Snell, B&W Klipich hadde vesentlig mer tyngde i bassen. Dette var høyttalere under 5 000 mark (hva er det i Nkr?)

Forsterker var en 2 X 70W Yamaha. Noe som jeg mener er for lite til JBL og Serwin vega, og derfor ett slikt resultat.


men å si at B&W har dårlig Mid og dyp bass, er jo tydlig feil.
Bare hør på dem, men husk, dem trenger LANG innspillingstid. Siden bassera er ganske stive.

Har hørt som sagt tidligere få av klipich med av dem jeg har hørt, som vist skal ligge i samme pris som mine 605 B&W så syns jeg ikke basssen der er noe bedre, for 605 går faktisk ned til 25Hz +-6db og 30Hz +-3Db. og 90Db følsomhet med 1W.

Riktignok greier en ikke å få til dette før etter 2 års dagli spilling i godt volum.

Men opp mot 604 B&W vil nok de Klipich høyttalera jeg har hørt spille dypere og noe kraftigere, med så koster jo dem da flere 1 000,- mer også.

Synn ikke 605 fortsatt lages. men kan jo gå til 800 serien, da skal en ikke ha store høyttaleren for at trøkket kommer, riktig nok må lommeboka være stor.


T....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.05.2004 08.14.02 #14 av 22
Postet av: amatøren
Jeg ville iallfall gått for Klipsch. Er noe av det lureste jeg har gjort her i livet å kjøpe Klipsch, vurderer å bytte meg opp til Reference serien men så er det jo de penga :?
Synes det er kjedelig lyd i B&W, det er jo bra høyttalere og hva man liker av lyd er smaks sak så det er ditt valg. Men liker du høyttalere med veldig godt detaljert diskant og mye trykk så er valget enkelt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.05.2004 08.14.29 #15 av 22
Postet av: amatøren
Jeg ville iallfall gått for Klipsch. Er noe av det lureste jeg har gjort her i livet å kjøpe Klipsch, vurderer å bytte meg opp til Reference serien men så er det jo de penga :?
Synes det er kjedelig lyd i B&W, det er jo bra høyttalere og hva man liker av lyd er smaks sak så det er ditt valg. Men liker du høyttalere med veldig godt detaljert diskant og mye trykk så er valget enkelt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar