Logo

KEF iq90

Skriv et svar
06.12.2008 14.14.44 #1 av 10
Postet av: Cato84
Noen som har erfaringer med KEF iq90 høytalerne?
Sitter og vurderer disse for å bytte ut mine Proson Vseries Twin 800, hvor den ene har fått seg litt skavanker opp igjennom tidene.

Skal kjøre denne sammens med onkyo 606 som kommer neste uke:)

Har vært å hørt på høytalerne og sammenlignet med andre som er koblet opp imot samme forsterker å cd.
Hørte stor forskjell på lyden mellom KEF og Pioneer høytalerne. Vet ikke hvilken modell Pioneer høytalerne var.

Noen andre høytalere i samme prisklasse som kan anbefales?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.12.2008 12.22.46 #2 av 10
Postet av: Atle Torp
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.12.2008 13.21.21 #3 av 10
Postet av: roffe
Det er et skikkelig bredt utvalg av høyttalere i den prisklassen du skisserer her. Det er utrolig mange alternativer, og dine preferanser som må bli avgjørende.

Disse KEF iQ90 utmerker seg vel først og fremst med å ha bra med dynamikkreserver, samt et flott stereoperspektiv med den koaksiale løsningen med diskanten i midten av mellomtonen som gir en punktformet lydkilde uten faseforskyvning avhengig av lyttevinkel.

Vet egentlig ikke om så mange andre med like god kombinasjon av disse to egenskapene i denne prisklassen. Faktisk så jeg fikk lyst til å gi disse en prøvelytt selv. :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.12.2008 13.22.10 #4 av 10
Postet av: Cato84
Takker
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.12.2008 13.25.05 #5 av 10
Postet av: roffe
Hvor prøvehørte du KEF-høyttalerne?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.12.2008 13.44.25 #6 av 10
Postet av: Cato84
Jeg prøvehørte de på Elkjøp leangen i Trondheim. Må innrømme at jeg falt for disse, helt til jeg hørte KEF QX40'ene som sto bak da, koblet opp med Amundsen cd spiller/forsterker(?) samt 2 forforsterkere:P Men de er i en litt annen prisklasse:P

Jeg synes iq90ene hørtes meget bra ut. Syntes det ble mye mer ordentlig musikk og ikke bare dunk dunk. Alt ble lysere og mye bedre. Ble testet sammen med en pioneer 818 visstnok! Noe jeg syntes virket som et pluss også var at bassportene er flyttet foran på høytalerne slik at de kan stå inntil veggen! Og kanskje hjelper det oppimot nabon som har sofan i veggen hvor jeg har høytalerne/tven! :P

Er det noen fordeler/ulemper med at bassportene er foran istedenfor bak, eller går det for det samme?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.12.2008 14.06.25 #7 av 10
Postet av: roffe
"Cato84" skrev:Jeg prøvehørte de på Elkjøp leangen i Trondheim. Må innrømme at jeg falt for disse, helt til jeg hørte KEF QX40'ene som sto bak da, koblet opp med Amundsen cd spiller/forsterker(?) samt 2 forforsterkere:P Men de er i en litt annen prisklasse:P

Jeg synes iq90ene hørtes meget bra ut. Syntes det ble mye mer ordentlig musikk og ikke bare dunk dunk. Alt ble lysere og mye bedre. Ble testet sammen med en pioneer 818 visstnok! Noe jeg syntes virket som et pluss også var at bassportene er flyttet foran på høytalerne slik at de kan stå inntil veggen! Og kanskje hjelper det oppimot nabon som har sofan i veggen hvor jeg har høytalerne/tven! :P

Er det noen fordeler/ulemper med at bassportene er foran istedenfor bak, eller går det for det samme?

KEF har gjerne en litt lys/konservativ/engelsk lydsignatur. Dette kan du enten elske, hate eller synes er greit nok. Som sagt, du må finne ut hva du liker selv. Det kan nok være at elektronikken bør matches for at man skal få den lyden man ønsker. Er nok en del forskjell på Pioneer 818 og Abrahamsen (som jeg tror du hørte på, ikke Amundsen).

Når det gjelder bassporter foran eller bak, så har det mindre å si enn man skulle tro. Avstanden til veggen har gjerne mer med mellomtonen å gjøre. For bokhyllehøyttalere er det imidlertid en fordel med portene foran, av åpenbare grunner...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.12.2008 16.17.56 #8 av 10
Postet av: Cato84
Hehe, var nok abrahamsen jeg mente ja:P

Såklart er det stor forskjell på abrahamsen og pioneer (de to det gjelder), men det var heller ikke samme høytalerne. xq40 koster 27000,- mot iq90 til 13000, så er vel stor forskjell der å! Men hadde vært artig å hørt iq90 på abrahamsen ja:)

Må innrømme at jeg liker ikke når man ikke får med teksten/talen pågrunn av at bassen stummer ut alt. Men såklart bassen skal være der den å! :)

Vært artig å fått tilbakemelding fra deg å etter du har vært å hørt de. Artig å høre hva andre synes/legger merker til som man ikke har tenkt over før. Så kanskje dra å høre de engang til før man bestemmer seg for om man skal handle!:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.12.2008 16.36.58 #9 av 10
Postet av: roffe
"Cato84" skrev:
Vært artig å fått tilbakemelding fra deg å etter du har vært å hørt de. Artig å høre hva andre synes/legger merker til som man ikke har tenkt over før. Så kanskje dra å høre de engang til før man bestemmer seg for om man skal handle!:)

Jeg tror ikke de har de satt opp nær meg.

Du bør sikkert ta en lytt til, men det fine med Elkjøp er jo 30 dagers full returrett. Det gjør jo at du faktisk kan teste dem hjemme. :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.12.2008 17.48.35 #10 av 10
Postet av: Cato84
Ja, blir nok et liten stund til før man handler ja...
Mine Proson fungerer bra nok enda, men er litt irritabelt at den andre spiller lavere enn den andre da. Såklart får man justert det litt, men synes ikke det blir bra nok hele tiden.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar