Logo

Kan man koble TV-kabel selv ?

Skriv et svar
20.10.2005 06.22.22 #1 av 17
Postet av: Ingeniør`n
Hei

Ifm at jeg har hatt problemer med dårlig TV-signal (UPC) skaffet jeg en der meter kabler av type Badea KTV 0.8/3.6 og Telass KTV 1.1/3.9 coax kabler fra Elfa. Dette skal være 75 ohm kabler for bruk i TV-kabel.

Av 0.8/3.6 kabelen laget jeg en 6 m og en 3 m TV kabel for bruk mellom veggkontakt og TV. Dette ga mye bedre bilde og støyen på CNN forsvant.

Samtidig gikk jeg over alle kontakter. I underetasjen har jeg 14 m 0.8/3.6 kabel fra der TV-kabelen kommer inn i huset til første veggkontakt. Deretter går det i skjult annlegg ca 3 m opp til uttak i stue. For å teste om det ble ble bedre erstattet jeg 14 m'rn med en 20 m 1.1/3.9 kabel som jeg la på gulvet. Dette ga elendig bilde. Motstanden i den nye kabelen var vesenlig lavere enn originalen og det er kanskje her det ligger ?

Må anlegget balanseres ut i sentralen etter at kablig er gjort i huset eller har jeg valgt feil kabel? Trodde at om man skiftet til bedre og tykkere kabel så ville man få bedre signal, men så enkelt er det vel ikke ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.10.2005 05.39.19 #2 av 17
Postet av: Ingeniør`n
Ingen Kabel-TV teknikkere her på forumet ?

I alle fall gjorde jeg en ny test i går da jeg koblet inn en KTV 0.8/3.6 kable i stedet for den som satt på veggen med samme dim og merking.

Da ble bildet helt fint men hvorfor det er sånn at KTV 1.1/3.9 kabel ikke funker når 0.8/3.6 funker skulle jeg gjerne vist. Begge kablene er på ca 20 m og motstanden i de er ca 1-2 ohm. Tydlig at det er andre ting som spiller inn her.

Ja jeg er ingeniør men på plast/maskin og ikke elektro så kom gjerne med tekniske uttrykk !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.10.2005 05.43.39 #3 av 17
Postet av: Rune
Så lenge begge kablene har 75 ohm impedans så kan ikke jeg skjønne hvorfor det skulle være noen forskjell. Men nå er jeg heller ikke elektro ingeniør, men dataingeniør ;-)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.10.2005 14.11.42 #4 av 17
Postet av: JHS
Det er viktig at en ikke lager feil impedans i kabelsystemet ditt. Bruker du to apparater i serie må du ha kontaktpunker som er laget for å ha to i serie. D.v.s. 12dB kontakt på den første og 1dB på den siste. Den siste skal ha endeterminering.
Om du splitter en kabel slik at en har to føringer videre, må du ha en to-veis splitter. Ellers har det lite å si om en har en kabel med litt tap i så lenge en har kontroll på impedansen og ikke lager fæle knekker i kabelen. Har du generelt svakt signal ved inntaket ditt må du ha antenneforsterker.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.10.2005 18.05.12 #5 av 17
Postet av: Ingeniør`n
Her var det en som kan sine saker ja - bra !

Signalet har blitt bra etter at UPC fikk justert forsterkerne i nærområdet. Jeg har også sjekket kontakt punktene som nevnt. Anlegget et koblet i serie med 2 kontaktpunkter - ett i underetasjen og et i første etasje. Fra jordkabel går det 14 m KTV 0.8/3.5 kabel til første punkt, og deretter 3.5 m KTV 0.8/3.5 kablet til siste punkt. Det siste punktet har endeterminering.

Hvordan finner jeg ut om det er brukt kontakt punkter med riktig impedanse - står det på kontaktpunktet ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2005 08.00.30 #6 av 17
Postet av: JHS
Gå inn på http://www.elfa.se og søk på "FS1D FS7D FS12D". På produktdatabladet som kommer opp da vil det stå det du trenger å vite. Hvordan kontaktene er merket kommer nok ann på produsenten, men hvis du har et godt signal nå vil jeg anta at du ikke har noen spesielle feil i anlegget ditt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2005 16.13.48 #7 av 17
Postet av: Ingeniør`n
Begge kontaktpunktene er merket Teleste APU 061 6 dB. Lurer på hvilken apakatt som har montert dette :?

Blir vel nye kontakter tenker jeg selv om det funker bra nå.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2005 17.50.36 #8 av 17
Postet av: Atle Torp
"JHS" skrev:. Bruker du to apparater i serie må du ha kontaktpunker som er laget for å ha to i serie. D.v.s. 12dB kontakt på den første og 1dB på den siste.


Og hvorfor det? Dempingen ut av kontaktene bestemes av hvor mange du skal ha i serie, og hvor sterkt signalet inn er... 12dB demping må du bruke hvis du har over 100dB inn på første kontakt, for å unngå støy på tven på den uttaket.

Det finnes ingen "regel" for dette, det må måles. Du kan ikke anbefale ett opplegg uten å vite signalstyrken, da kan du ende opp med hvasomhelst. Ellers er jeg enig i det du sier.

Kabelen du skal bruke heter RG59, og den bør være trippelskjermet. Den koster en slik og ingenting. Vi gjorde tester med en slik kinakabel som vi brukte, mot en Monsterkabel til 10 ganger prisen, og de tålte samme båndbredden.

Man må nesten prøve dette selv, hvis man ikke har en signal - dB - måler. En slik måler koster fort 30k.

Signalstyrken bør ligge mellom 75 til 88 dB, for å få ett godt tvbilde.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2005 17.53.24 #9 av 17
Postet av: Atle Torp
Teleste lager forøvrig gode kontakter. Er bildet bra nå, vil du kunne risikere ett dårligere bilde etter at du har byttet ut til 12 dB. Fargen på kontakten angir dempingen, og dempingen er knyttet til uttaket, ikke til vidreføringen av signalet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2005 20.10.44 #10 av 17
Postet av: Ingeniør`n
Kanskje like greit å la det være så lenge det funker. Apparat for å måle til 30 k har jeg ikke råd til :lol:

Takk i alle fall - så har en lært litt i dag å.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2005 21.16.39 #11 av 17
Postet av: JHS
"akto" skrev:Er bildet bra nå, vil du kunne risikere ett dårligere bilde etter at du har byttet ut til 12 dB. Fargen på kontakten angir dempingen, og dempingen er knyttet til uttaket, ikke til vidreføringen av signalet.


Men du er vel enig i at en kontakt som er laget for vidreføring må ha en annen impedans enn en som er laget som endeforbruker? Det er mulig å lage riktig impedans på minst to måter. En ren serieforbrukerløsning må vite hvor mange forbrukere det er etterpå. En parallellforbrukerløsning må ha et integrert y-ledd der hver retning har en 17ohms motstand for å danne riktig totalimpedans. En parallellforbrukerløsning vil imidlertid gi lavere signalstyrke (som måles i dBm) på den siste forbrukeren. En serieløsning vil gi lik signalstyrke til alle.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2005 21.45.17 #12 av 17
Postet av: Atle Torp
Vi trenger ikke gjøre det så komplisert. La oss si at vi glemmer impedansen som er en imaginærverdi her. Hvis vi konsentrerer oss om resistans. Det eneste vi behøver, for å holde dette på ett nivå vi (jeg ;) ) skjønner, er å tenke på resistansen. Siden vi har faste verdier mht spenning og motstand (som skal ligge på 75 ohm), så trenger vi kun tenke på dB. Fra første forsterker hos kabeltvselskapet ligger vel styrken på ca 120 dB. Samme prinsipp som ved transport av strøm. Så ved forbruker vil dB'en ligge på mellom 80 - 100 dB. Så gjelder det å holde styrken i kontakten på mellom 75 - 88 dB. For sterkt signal vil føre til rulling og støy(i bildet), for svakt vil føre til snø og rulling. Endemotstandene er jo på 75 ohm, derav 75 ohm's. Det tallet blir til stadighet trodd at er motstanden i kabelen, det er dog feil. Man vil ikke få noe høyt avvik fra 75 ohm, avviket vil i såfall komme av lange ledningsstrekk. Ett uttak eller en splitter bryter ikke ledningen, det er kun en avgrening, det er derfor jeg vil holde det enkelt, både fordi jeg ikke klarer å regne det ut, og fordi det er uviktig i denne sammenheng. (Slik snakker en ekte slask ;) ). Signalet som går gjennom kontakten blir kun dempet med ca 2 dB, mens det er avgreningen som kan reguleres, via fargekodede uttak. fra 3 til 21 dB er det mulig å dempe, med komersiellt utstyr. Om noen tar utfordringen med å regne ut ett anlegg, hvis vi skal ta en grei installasjon, med 8 uttak, 3 grener, 4 paralellkoblede, 2 seriekoblede, og 2 i paralell med de, så blir jeg imponert. Dempingen kan vedkommende som tar på seg oppdraget velge.

Jeg klarer ikke :roll: . Har kun praktisk erfaring, som har vist seg å holde i mitt tilfelle:-D

Rotete innlegg, håper dere skjønner essensen i det.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.11.2005 07.24.35 #13 av 17
Postet av: Ingeniør`n
Ble litt mye tall her ja men jeg tror jeg fikk det med meg.

Hvis jeg tar mitt hus har jeg ca 18 m KTV 0.8/3.6 kabel m 20dB/100m og 2 dB 6 uttak i serie med 75 ohms motstad på endeuttaket.

Hvis jeg regner at jeg har 100 dB inn i huset så blir regnestykket:

100dB - 2x6dB - 20dB/100mx18m = 85 db

Dette stemmer egentlig bra med min test der jeg koblet inn en KTV 1.1/4.9 13dB/100m kabel. Denne ga striper i bildet da dempningen ble for lav ? Hvis jeg skal bruke denne kabelen trenger jeg altså kontakter med større demping og da her det vel ingen hensikt ?

Stusser litt på at det anbefales RG59 kabel - Elfa skriver at det skal brukes KTV kabel men da dempning og motstand stort sett er den samme går det vel om hverandre ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.11.2005 07.45.05 #14 av 17
Postet av: JHS
"akto" skrev:Vi trenger ikke gjøre det så komplisert. La oss si at vi glemmer impedansen som er en imaginærverdi her. Hvis vi konsentrerer oss om resistans.

Bare en liten anekdote: Det er tross alt induktans pr. meter og konduktans pr. meter som gir en resulterende impedansen i kabelen. En 75ohms kabel har en 75 ohms "karakteristisk impedans". Dette har ikke noe med tap i kabelen. Tap kan kun komme av serieresistansen i kabelen og misstilpassning. Misstilpassning er når kablingen i huset ditt gir en total karakeristisk impedans som ikke er 75 ohm. Dette vil også gi ghosting på tv-bildet. Rent resistivt tap er oppført som db/m i databladet på kabelen. I et enkelt system som en husinstallasjon er det det første som er viktigst.
dBm er et mål på effekt. dB er et mål på tap/forsterkning.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.01.2007 20.03.25 #15 av 17
Postet av: teo
"JHS" skrev:Det er viktig at en ikke lager feil impedans i kabelsystemet ditt. Bruker du to apparater i serie må du ha kontaktpunker som er laget for å ha to i serie. D.v.s. 12dB kontakt på den første og 1dB på den siste. Den siste skal ha endeterminering.
Om du splitter en kabel slik at en har to føringer videre, må du ha en to-veis splitter. Ellers har det lite å si om en har en kabel med litt tap i så lenge en har kontroll på impedansen og ikke lager fæle knekker i kabelen. Har du generelt svakt signal ved inntaket ditt må du ha antenneforsterker.


Er en stund siden jeg hadde antenneteori, så for min sin del har dette gått i glemmeboken..

Skal legge opp flere punkt i leiligheten min. Legger stjernenett fra første punkt fra GET (tidl. UPC). Hvilken type splitter trenger jeg (tenker på demping i splitteren) og hvilke kontakter skal brukes (hvor mange dB i kontakten)?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar