Logo

kabling og kobling av opplegget mitt

Skriv et svar
09.03.2008 18.19.04 #1 av 10
Postet av: tempo
Heisann...

Har bare noen spørsmål angående opplegget mitt.. Litt viktig å få trekt riktig og nok kabler ettersom dette skal inn i vegger og tak :)

Jeg skal ha plasma og Prosjektor og det som skal kobles opp i mot dette er Data, dvdpiller ps3 og parabol.

første spørsmål er data opp mot disse:
Jeg har hverken kjøpt prosjektor eller pc til dette enda, så vet ikke hvilke type innganger/utganger disse har. Men for å være mest mulig "fremtidsrettet" burde jeg da legge dvi eller HDMI, eller kjøre gode gamle VGA ?å så heller bruke no adaptere hvis pc eller prosjektor ikke har den rette inngangen/utgangen?

spørsmål 2
når det gjelder dvdspiller og ps3. Holder det med 1 HDMI kabel til prosjektor og 1 til plasma? slik at begge kan kjøres på samme kabelen gjennom en switch eller gjennom reciever? eller hvordan er det dette gjøres på best mulig måte?

spørsmål 3: Hvordan gjør jeg med tuneren til parabolen?her er det kun 1 scart... hvordan gjør jeg om jeg skal ha parabolen opp mot både prosjektor og plasma?



Håper noen kan hjelpe meg med mine spørsmål :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.03.2008 18.39.23 #2 av 10
Heisann...

Har bare noen spørsmål angående opplegget mitt.. Litt viktig å få trekt riktig og nok kabler ettersom dette skal inn i vegger og tak

Jeg skal ha plasma og Prosjektor og det som skal kobles opp i mot dette er Data, dvdpiller ps3 og parabol.

første spørsmål er data opp mot disse:
Jeg har hverken kjøpt prosjektor eller pc til dette enda, så vet ikke hvilke type innganger/utganger disse har. Men for å være mest mulig "fremtidsrettet" burde jeg da legge dvi eller HDMI, eller kjøre gode gamle VGA ?å så heller bruke no adaptere hvis pc eller prosjektor ikke har den rette inngangen/utgangen?


De fleste skjermkort i dag har både DVI og VGA, kommer stadig flere med HDMI også. Uansett så er det bare å bruke en overgang hvis det er noe du ikke har; da dette er godt tilgjenglig på markedet.

spørsmål 2
når det gjelder dvdspiller og ps3. Holder det med 1 HDMI kabel til prosjektor og 1 til plasma? slik at begge kan kjøres på samme kabelen gjennom en switch eller gjennom reciever? eller hvordan er det dette gjøres på best mulig måte?


Hvis du skal PS3 både til Prosjektor og plasma krever dette enten en reciver eller switch med to utganger, hvis ikke så må du bytte om kabel avhengig av hvilken fremviser du skal bruke. Og da kan du bruke en switch eller reciver som du sier.

spørsmål 3: Hvordan gjør jeg med tuneren til parabolen?her er det kun 1 scart... hvordan gjør jeg om jeg skal ha parabolen opp mot både prosjektor og plasma?


Vil ikke anbefale deg å koble til en tuner uten HDMI til prosjektoren da kvaliteten ikke er spesielt bra og bildet blir ganske kornete og gromsete i de fleste tilfeller, vil heller brukt den til TVèn. Hvis ikke kan du bruke en overgang og putte den i reciveren som konverterer signalene til digitalt og sender de ut til både din prosjektor og TV ( Se svar på sprøsmål 2).

Hvilken prisklasse vil du forholde deg til ved kjøp av dette? Må si at hvis du skal ha en reciver med 2 HDMI utganger må du opp i en prisklasse på 20 Tusen kr, under det og du må leve med å bytte kabel, eller andre løsninger.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.03.2008 08.28.36 #3 av 10
Postet av: tempo
takker for svar :)

Har skjekket ut litt angående PC nå, å det er faktisk en del PC'r som nå kommer med HDMI til en ganske så god penge.
Hvordan er bildekvaliteten fra PC over HDMI kontra VGA? På min panasonic PV70 så har jeg VGA som er beregnet for pc, men for å være lit mer fremtidsrettet kunne jeg godt tenkt meg å heller lagt HDMI kabel isteden om dette ikke skaper no tøys med bildet?

Det samme gjelder vel egentlig for prosjektor, for har sett litt på TW700 (selvom det ikke er sikkert at jeg havner på denne enda) å den har vel også kun VGA.


Når det gjelder TVbilde på prosjektoren, så er jeg klar over at det blir litt kornete å sånn (uten å ha sett det selv da). Det som er tingen, er at det hadde vært ålright feks å kjørt feks no fotballkamper osv på prosjektoren isteden for på tv'n... litt mer stas med stort bilde liksom om det er fler som er i heimen å skal kikke :)
Når jeg nå skal handle meg ny reciever, så havner jeg vel på 10.000+- tenkte jeg...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.03.2008 12.06.02 #4 av 10
"tempo" skrev:takker for svar :)

Har skjekket ut litt angående PC nå, å det er faktisk en del PC'r som nå kommer med HDMI til en ganske så god penge.
Hvordan er bildekvaliteten fra PC over HDMI kontra VGA? På min panasonic PV70 så har jeg VGA som er beregnet for pc, men for å være lit mer fremtidsrettet kunne jeg godt tenkt meg å heller lagt HDMI kabel isteden om dette ikke skaper no tøys med bildet?


Fordelen med DVI og HDMI er at du slipper å benytte en krets (Ramdac) som gjør om det digitale bildet i PCen din til analoge signaler (RGB) for så å digitalisere de på nytt på skjermen som er digital. Slik at du man slipper eventuelle problemer angående skjermgeometri og oppfriskningsfrekvenser siden skjermen får servert bildet akkurat slik den ønsker det. Forskjellen mellom DVI/HDMI og VGA er i praksis ganske liten ved vanlig PC bruk, men skal du spille av Blu-Ray eller annet høyoppløslig materiale fra PC er det flere forddeler ved bruk av HDMI dersom skjermen støtter disse funksjonene. Les mer om dette i guidene her på forumet.


Det samme gjelder vel egentlig for prosjektor, for har sett litt på TW700 (selvom det ikke er sikkert at jeg havner på denne enda) å den har vel også kun VGA.


Denne har både VGA og HDMI så du kan benytte deg av hvilken du vil, hvis ikke kan du kjøre DVI/HDMI fra reciveren og bruke den som ett samlingspunkt for dine kilder slik at det blir enklere.


Når det gjelder TVbilde på prosjektoren, så er jeg klar over at det blir litt kornete å sånn (uten å ha sett det selv da). Det som er tingen, er at det hadde vært ålright feks å kjørt feks no fotballkamper osv på prosjektoren isteden for på tv'n... litt mer stas med stort bilde liksom om det er fler som er i heimen å skal kikke :)
Når jeg nå skal handle meg ny reciever, så havner jeg vel på 10.000+- tenkte jeg...


Helt klart artig med fotball etc på storskjerm, og flere og flere kanaler kommer i HD, men det er som sagt fremdeles stor variasjon av kvaliteten på diverse sendinger. Benytt deg derfor av gode signalkilder.

Angående recivervalget, hvilke høytalere har du?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.03.2008 15.31.03 #5 av 10
Postet av: tempo
takk for kjempefint og utfyllende svar!

Så hvis jeg forstår deg rett nå, og velger å kjøre kjøre alt av kilder gjennom HDMI, så holder det å legge kun 1 HDMI fra plasma og 1 HDMI fra prosjektor å samle disse enten i en reciever, switch eller lignende?eller bør jeg legge 2 HDMI kabler til prosjektor og en til plasma å kjøre 1 av disse direkte til PC?


Høyttalerne jeg benytter som front nå er B&W 604 S3
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.03.2008 20.58.49 #6 av 10
Altså du kan velge å putte HDMI kildene dine i reciveren og bruke den som ett samlingspunkt, du behøver da kun en HDMI kabel ut som går da enten til plasma TVèn din eller prosjektoren. Hvis du ikke vil bytt eom kabel avhengig av hviklen fremviser du bruker trenger du en reciver som har 2*HDMI ut og slike recivere finner du ikke desverre i din prisklasse, du må da opp i en 20 Tusen.

Altså enten slik:
HDMI fra PS3 til reciver
HDMI/DVI fra PC til reciver
HDMI fra reciver til plasma eller prosjektor

Har du en reciver med to HDMI utganger gjør du slik:
HDMI fra PS3 til reciver
HDMI/DVI fra PC til reciver
HDMI fra reciver til plasma
HDMI fra reciver til prosjektor

Altså du slipper å bytte HDMI-kabel avhengig hvilken kilde du skal se på hvis du går for alternativ nummer 2, med alternativ nr 1 må du altså bytte.

Har hørt dine høytalere før og vil tro at Yamaha RX-V1800 er ett meget godt valg til dine høytalere. Yamaha RX-V1800 er sammen med mine B&W CM7 dynasmisk og engasjerende, lydbildet kan beskrives som nøytralt og noe "avrundet" i toppen. I hjemmekinosammenheng finner jeg ingenting å trekke for i denne prisklassen da den spiller såpass bra. På musikk er den en bra balanse i lydbildet, i krevende musikk kan den ha en tendens til å blande lydbildet litt sammen på høyt volum, men det kan hende at spilleren har noe av skylda der. Den er også meget godt utstyrt tilkoblingsmessig med blant annet 4 HDMI-innganger og mer en nok av andre digitale og analoge tilkoblinger. Kalibreringen går relativt enkelt, men anbefaler deg å lese bruksanviningen for best resutalt. YPAO optimaliserer for "sweetspot" og vil blant annet korrigere for avvikende avstand til høyttalerne, du kan lagre opptil 5 innstillinger som du kan hente frem til senere bruk. Det er også andre gode kandidater som Pioneer LX50 og Onkyo. Les test av produktet her:

http://www.lsound.no/webedit_files/83/g ... eivere.pdf

PS3 konverterer nye høyoppløste lydformatene (unntatt DTS Master Audio), til ukomprimert lyd eller også kalt MPCM som er i utgangspunktet like bra. PCM er en forkortelse for Pulse-Code Modulation og er en ukomprimert teknikk for digital lyd. Denne denne teknikken brukes på vanlig CD plater, men da i stereo. MPCM eller LPCM er da i multikanal, eller lettere sagt ukomprimert lyd med støtte for opptil 8 dedikerte kanaler (7.1). Dette gir iforhold til vanlige DVDèr og Dolby Digital, DTS etc en enorm forbedring lydmessig da bitdyden/bitraten er større og det er ikke komprimert som med DVD. Dette medfører at vokalene kommer tydligere frem, dynamikken blir bedre og det er langt flere detaljer i lydbildet. PS3 får du kjøpt for 3000 kr på netshop denne uken.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.03.2008 21.56.54 #7 av 10
Postet av: tempo
kjempeknall altså. nå begynner ting å løse seg her :)

Det eneste jeg ikke har helt klart for meg nå er kabling til paraboltuner. Siden jeg kun har scart, kjører jeg da scart->component kabel fra tuner til recieveren å så er alt oppe å går?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.03.2008 22.54.50 #8 av 10
Ja, det er riktig. Du må da kjøre en overgang.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.03.2008 23.04.19 #9 av 10
Postet av: tempo
flotters.. takker så mye for alt av svar... da er det bare å få kjøpt no kabler som er brukende i morra å få lagt de i vegger å få kledd igjen :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.03.2008 23.33.36 #10 av 10
Høres bra ut. Noen tips før innkjøp er at hvis du skal kjøpe HDMI-kabler så kan du like så greit kjøpe noe billig, kvalitetsforskjellene på digitale er svært små og du kan derfor trygt kjøpe en billig kabel såfremt du ikke skal ha mer en ca 10m da det stilles høyere krav til kabel og måten den behandler signalene på.

Hvis du bestemmer deg for den reciveren men er litt usikker på valget kan du feks kjøpe den på elkjøp og benytte deg av returretten hvis du til formodning skulle angre på ditt kjøp.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar