Logo

Kabler...HJELP!!

Skriv et svar
03.10.2004 14.23.28 #1 av 7
Postet av: hdanielsen64
Hei!

Jeg gjorde for et halvt år siden et kupp, jeg fikk kjøpt et 620 watts hjemmekinoanlegg verdt 10 000 (på den tiden) til ca 5000 kr. Dette inkluderte DVD-spiller med forsterker innebygd osv. Denne spilleren har Component(RGB) utgang, S-video utgang og composite videoutgang. Inntil nå har jg kun kunnet bruke composittutganget pga at jeg har en gammel TV. Dette har gitt elendig bildekvalitet.

Nå planlegger jeg imidlertid å kjøpe en 32 tommers TV med 100 hz. Sannsynligvis vil ikke denne ha componentinngang, kun Scart, S-Video og Composite.
Jeg trenger derfor råd for hva jeg skal gjøre for å få best ulig bildekvalitet. Er sykt lei av composite-kvalitet. Har hørt at component gir best kvalitet, og lurte for eksempel på om det derfor fantes en overgang fra dette til Scart eller lignende.

Alle råd mottas med stor takk!!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.10.2004 14.54.05 #2 av 7
Postet av: Rune
Heisann og velkommen til forumet.

Hvis dette hjemmekinoanlegget har RGB utgang i SCART kontakten så¨vil dette kunne gi tilnærmet samme kvalitet som komponent på en vanlig 32". Det du må huske på da er å bruke velge RGB ut på oppsettet til anlegget og velge en scart kontakt på TV'n som støtter RGB.

Vi har laget en guide om dette som du finner her:
http://www.hjemmekino.no/guide/kobling_dvd_tv.asp
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.10.2004 15.00.41 #3 av 7
Postet av: hdanielsen64
Det er mulig jeg roter litt med begrepene her. Jeg ser i guiden at RGB og komponent er to forskjellige ting. Det jeg mente er at spilleren min har komponentutganger(altså rød, grønn og blå), S-video og composite. (DVD-spilleren har ikke Scart-utganger i det hele tatt, idiotisk!)

TVen jeg skal kjøpe er sannsynligvis ikke dyr nok til at den vil ha komponent INN. Altså kun Scart og muligens s-video. (og composite da).
Håper dette blir riktig og håper noen kan hjelpe meg med å få best mulig bildekvalitet!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.10.2004 20.59.31 #4 av 7
Postet av: Lazyboy
Det du trenger er en komponent-kabel med 3 RCA til scart, og en TV som har scart-inngang som støtter RGB.

Eksempel på kabel:
http://www.ece.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=6492
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.10.2004 21.06.04 #5 av 7
Postet av: Rune
Det går nok desverre ikke ann å bruke denne kabelen. Den forutsetter at man kan kjøre RGB ut av komponentutgangen på DVD spilleren. Hvis ikke spilleren kan gjør det så er det faktisk ikke så mye annet å gjøre enn å bruke S-video til scart. Du kan jo vurdere å bytte DVD spiller til en med RGB scart.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.10.2004 21.24.10 #6 av 7
Postet av: Lazyboy
Ok. Min feil, trodde det var det samme. Ble litt forvirret ved å se bak på receiveren min. Der er det på Component inn-/utgangene kontakter som er Grønn(Y), Blå(Cb) og Rød(Cr). Disse støtter altså ikke RGB?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.10.2004 08.59.36 #7 av 7
Postet av: hdanielsen64
"Rune" skrev:Det går nok desverre ikke ann å bruke denne kabelen. Den forutsetter at man kan kjøre RGB ut av komponentutgangen på DVD spilleren. Hvis ikke spilleren kan gjør det så er det faktisk ikke så mye annet å gjøre enn å bruke S-video til scart. Du kan jo vurdere å bytte DVD spiller til en med RGB scart.


I og med at jeg har en dvd-spiller med integrert surroundforsterker, vil jeg få problemer med å bytte dvd-spiller. Har en annen dvd spiller med scartutgang som jeg vurderte å koble til tven, og strekke en coaxial\optisk kabel fra denne til forsterkeren. Det eneste problemet er at denne dvd spilleren kun har coaxial ut, mens forsterkeren har optisk inn! Finnes det en slags omformer som kan løse dette, og vil det medføre et stort kvalitetstap? Hvis dette fungerer, vil jeg få god bildekvalitet kombinert med bra lyd. Håper noen kan hjelpe meg med dette. Takk for all hjelp hittil!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar