Logo

Kabelforbindelse mellom Yamaha RX-V863 og tv

Skriv et svar
04.06.2008 07.44.51 #1 av 5
Postet av: kris1
Hei :D

Har nettopp kjøpt hjemmekinoanlegg og støtt på følgende spørsmål iforbindelse med kabler og montering. Håper at noen kan svare på følgende :?: :
1) Jeg har bestemt meg for at alle lyd og bildekilder skal gå gjennom forsterkeren (Yamaha RX-V863), slik at det kun er en kabel som går til tv'n. Kildene er da Playstation 3 og 2 paraboldekodere i tillegg til hjemmekinoanlegget. Hva er den beste HDMI-kabelen man kan få tak i til overføringen av lyd-og bildesignaler fra forsterkeren til tv'n, en Pioneer 508XD?

2)Ser jo at HDMI-kabler ligger i prisklassen 300/400 kr og oppover, hvor mye skal man investere i en slik kabel og finnes det forskjellige standarder som 1.2 eller 1.3 (hva betyr disse tallene)? Har lest igjennom en del poster hvor det snakkes om overføringskapasitet på 5.0 gigabytes eller 10.2 gigabytes og at det er produsenten "MONSTER" som kanskje er mest brukt?

3)I tillegg lurer jeg på hva slags kabler jeg må kjøpe for få koblet begge paraboldekoderne til forsterkeren.

Tusen takk for svar :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.06.2008 11.59.16 #2 av 5
Hei og velkommen til forumet!

Først og fremst behøver du ikke å legge så mye penger på digitale kabler som HDMI, da det er digitalt og det er svært små/ingen kvalitetsforskjeller på disse. Digitale kabler er egentlig ett svært enkelt signal å overføre (strømmer av 0 og 1) og kabelen skal være av elendig kvalitet for at du skal merke forskjell.

Forskjellen mellom de forskjellige HDMI-versionene kan du lese mer om her:
http://www.hjemmekino.no/guide/kobling_hdmi.asp

Er det noe mer du lurer på mellom de forskjellige versionen kan du ta opp det her.

Må nesten vite hvilke dekodere du har før jeg kan si hvordan du skal koble det opp.

PS: Ett godt kjøp du har gjort må jeg si :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.06.2008 12.39.45 #3 av 5
Postet av: kris1
Hei Tommy og takk for svar :D

Det er lett å bli forvirra av disse HDMI-kablene i og med at de finnes i så mange forskjellige prisklasser.

Paraboldekoderen er fra Canal Digital, men har kun scart-innganger/utganger. Hva slags kabel trenger jeg i såfall? Selvom forsterkeren kan skalere bildet opp til 1080p, betyr dette at man får "HD-kvalitet" med bildekilder fra scartutgang?

Tusen takk for svar :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.06.2008 14.20.12 #4 av 5
Postet av: Torja
Med kun scart utgang må du koble denne direkte til tv. Men du kan koble en tos-link(fiber optisk) eller koaksial til forsterkeren, hvis denne kan motta dette og få surond lyd..

Utover dette er det kun S-Video utgang fra CD boksen så vidt jeg vet. Bør skaffe deg en med HDMI utgang. Men da må du ha forsterker med HDMI inngang.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.06.2008 21.24.27 #5 av 5
Postet av: LilleV
Akkurat vært gjennom samme leksa. Canal DIgital dekoderen sender ut sitt beste signal gjennom scart RGB, det går du glipp av ettersom receiveren ikke tar imot via scart. Det finnes bokser som konverterer disse signalene over til komponent, disse ligger imidlertid fra ca 850-1000,- i Norge. Du finner noen rimeligere på E-bay. Sannsynligvis er du langt bedre tjent med å innvestere i HD dekoder med HDMI utgang.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar