Logo

irriterende ledninger

Skriv et svar
11.04.2005 18.31.16 #1 av 10
Postet av: eflak
Noen som har gode løsninger på skjulte ledninger fra tv til anlegget når den er hengt på veggen?
Bilder hadde vært kult!!
Har tenkt på å lage en slags liten skjerm vegg som festes utenpå veggen der tv en henger.
Men ville gjerne sett hvordan andre løste dette problemet?????
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.04.2005 18.34.46 #2 av 10
Postet av: Knut
"eflak" skrev:Noen som har gode løsninger på skjulte ledninger fra tv til anlegget når den er hengt på veggen?
Bilder hadde vært kult!!
Har tenkt på å lage en slags liten skjerm vegg som festes utenpå veggen der tv en henger.
Men ville gjerne sett hvordan andre løste dette problemet?????


Ikke en god løsning, men en god historie.

Moren til ei venninne av meg likte ikke disse dumme høyttalerkablene i stuen, de var i veien, dessuten var de stygge. For å få orden i sin ellers så presentable stue klippet hun av alle kabler hun så ... (det er en sann historie!)

Slik kan det gjøres.

Har forresten forslag: Hvis du har gipsvegg/lettvegg er det ikke så vanskelig å skjule kablene uten å rive ned veggene. Borr et passe stort hull i bunn og topp med egnet verktøy (sånn drilldings som lager runde hull) - ta vare på "smultringen" som da blir kuttet bort. Med en vanlig tommestokk klarer du ganske lett å trekke kabelen fra topp til bunn ved å teipe fast ledningen på tommestokken. Faren til samboeren min har akkurat gjort dette i stuen sin - han har trukket kabel til komplett 5.1 inwall-høyttalere pluss plasmaskjerm på denne måten.
Etter trekking legger du inn et spikerslag i hullene og borrer fast "smultringene" - påfør deretter sparkel. Volia, skjulte kabler.
Alternativt kan du, som du nevner, bygge ut veggen med en "falsk" vegg. Bruk egnet stendere og gips/spon eller liknende og lag enkelt og greit en boks (trenger ikke å være dyp) enten helt oppunder TVen (slik at ledninger skjules) eller helt opp til taket for den del ... sparkel og maling, så blir det fint ...

HUSK SPIKERSLAG til evt TV som skal henge på veggen. Veggfestet må festes i reisverk (i lettvegger) eller i mur med murplugger/spikerplugger
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.04.2005 18.37.52 #3 av 10
Postet av: Granberg
"Knut" skrev:
"eflak" skrev:Noen som har gode løsninger på skjulte ledninger fra tv til anlegget når den er hengt på veggen?
Bilder hadde vært kult!!
Har tenkt på å lage en slags liten skjerm vegg som festes utenpå veggen der tv en henger.
Men ville gjerne sett hvordan andre løste dette problemet?????


Ikke en god løsning, men en god historie.

Moren til ei venninne av meg likte ikke disse dumme høyttalerkablene i stuen, de var i veien, dessuten var de stygge. For å få orden i sin ellers så presentable stue klippet hun av alle kabler hun så ... (det er en sann historie!)

Slik kan det gjøres.

Takk for tipset, Knut! Dette må jeg prøve! :lol: :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.04.2005 18.45.01 #4 av 10
Postet av: Knut
"Granberg" skrev:
"Knut" skrev:
"eflak" skrev:Noen som har gode løsninger på skjulte ledninger fra tv til anlegget når den er hengt på veggen?
Bilder hadde vært kult!!
Har tenkt på å lage en slags liten skjerm vegg som festes utenpå veggen der tv en henger.
Men ville gjerne sett hvordan andre løste dette problemet?????


Ikke en god løsning, men en god historie.

Moren til ei venninne av meg likte ikke disse dumme høyttalerkablene i stuen, de var i veien, dessuten var de stygge. For å få orden i sin ellers så presentable stue klippet hun av alle kabler hun så ... (det er en sann historie!)

Slik kan det gjøres.

Takk for tipset, Knut! Dette må jeg prøve! :lol: :lol:


He he, tror jeg vet utfallet ...
Kom også med noen forslag til slutt :-)
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.07.2005 19.19.21 #5 av 10
Postet av: Sabotage
hehe gode forslag der. fundert litt på åssen jeg skal gjøre det når jeg får plasma tv som henger på veggen en gang i fremtiden. første som slo meg inn var å male kablene i samme farge som veggen ihvertfall 8)

de kablene.... de kablene..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.07.2005 07.40.21 #6 av 10
Postet av: HansVK
en annen mulighet er å kjøpe ledningsskjulere og male disse i samme farge som veggen. Detter er flastdeksel som festes til veggen og kablene går gjennom, de finnes i forskjellige størrelser, både bredde og dybde.
Med Hilsen
Hans V. K.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.07.2005 09.19.22 #7 av 10
Postet av: Austin P
Hadde samme problem når min plasma skulle opp på veggen.

Løsningen ble følgende:
Vi kjøpte en standard spon veggplate (120x240cm)r. 119,- på maxbo, kappet denne med sirkelsag til dimensjon 120x130cm, (kappet også bort not og fjær). skrudde fast lektere ca 2 cm tykkelse på bakside slik at disse kom mot stendere i veggen (disse finner du ved å banke i veggen, du hører godt forskjell på lyden over stendere og imellom. Stendere har en senter/senter avstand på 60cm).
Vi kjøpte et universalt veggfeste som ble plassert ca midt på plata, (disse har flere muligheter hvor boltene skal festes slik at de passer imot stenderne), boret hull gjennom plata og lekterne på baksiden og inn i stenderen i veggen. skrudde deretter inn fire saftige bolter som fulgte med veggfestet.

midt "bak" plasmaen boret vi et hull med diameter 5cm hvor vi førte ut strøm og komponentkabler. disse ligger så bak plata og kommer ut i underkanten.

Underkant av plata henger ca 60cm over gulvet slik at benken der dvd og forsterker er plassert står inntil og skjuler kablene som kommer ut.

Platen ble malt i en grafittgrå farge (samme nyanse som på bildene fra designbybond.se. Ergo går samme farge igjen på pipen, 3 bilder på veggen (DTS, Dolby digital og THX motiv- snekkra sjæl etter inspirasjon fra designbybond), samt platen bak TV,en. Resten av rommet er malt i en lys grå nyanse innen samme fargeskala og gulvet har grafittgrå skiferfliser. Vi er svært fornøyd med resultatet. :D

Resultatet ble rent, ryddig og pent.

Håper dette ble forståelig, er alltid vanskelig å forklare når man selv vet akkurat hvordan det ble gjort og ikke har noen bilder. :roll:
Skal legge inn nen bilder så snart jeg får kjøpt nytt kamera.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.07.2005 09.20.14 #8 av 10
Postet av: Austin P
Hadde samme problem når min plasma skulle opp på veggen.

Løsningen ble følgende:
Vi kjøpte en standard spon veggplate (120x240cm)r. 119,- på maxbo, kappet denne med sirkelsag til dimensjon 120x130cm, (kappet også bort not og fjær). skrudde fast lektere ca 2 cm tykkelse på bakside slik at disse kom mot stendere i veggen (disse finner du ved å banke i veggen, du hører godt forskjell på lyden over stendere og imellom. Stendere har en senter/senter avstand på 60cm).
Vi kjøpte et universalt veggfeste som ble plassert ca midt på plata, (disse har flere muligheter hvor boltene skal festes slik at de passer imot stenderne), boret hull gjennom plata og lekterne på baksiden og inn i stenderen i veggen. skrudde deretter inn fire saftige bolter som fulgte med veggfestet.

midt "bak" plasmaen boret vi et hull med diameter 5cm hvor vi førte ut strøm og komponentkabler. disse ligger så bak plata og kommer ut i underkanten.

Underkant av plata henger ca 60cm over gulvet slik at benken der dvd og forsterker er plassert står inntil og skjuler kablene som kommer ut.

Platen ble malt i en grafittgrå farge (samme nyanse som på bildene fra designbybond.se. Ergo går samme farge igjen på pipen, 3 bilder på veggen (DTS, Dolby digital og THX motiv- snekkra sjæl etter inspirasjon fra designbybond), samt platen bak TV,en. Resten av rommet er malt i en lys grå nyanse innen samme fargeskala og gulvet har grafittgrå skiferfliser. Vi er svært fornøyd med resultatet. :D

Resultatet ble rent, ryddig og pent.

Håper dette ble forståelig, er alltid vanskelig å forklare når man selv vet akkurat hvordan det ble gjort og ikke har noen bilder. :roll:
Skal legge inn nen bilder så snart jeg får kjøpt nytt kamera.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.07.2005 09.25.36 #9 av 10
Postet av: Austin P
Hmm.. innlegget mitt kom visst to ganger :shock:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.10.2006 10.56.20 #10 av 10
Postet av: Dudle
Jeg tenkte å bruke en kabelskjuler som det er mulig å feste hyller på til de forskjellige komponentene, DVD-spiller, decoder, receiver etc. Trolig Vogels kabelgate ( http://www.elprice.no/Product/ProductIn ... 9&cid=5428 ). Man kan der "klipse" på det antall hyller man ønsker i forhold til det antall komponenter man skal koble til TVen. Problemet er imidlertid på gulvnivå ettersom jeg ikke ønsker å ha et stereo-rack eller -skap, eller -hylle som kan skjule den klumpen med stikkontakt med 3 eller 4 stk i ett (padde eller hva det nå heter). Jeg er nødt til å bruke en skjøteledning ettersom det er noen meter fra TVen til stikkontakten på gulvnivå. Er det noen som har noen tips til "elegant" å skjule stikkontakten etc. på gulvnivå uten at jeg må bygge meg en kasse e.l.?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar