Logo

Integrert forsterker brukt som effektforsterker?

Skriv et svar
24.04.2007 22.09.04 #1 av 2
Postet av: Hagbart_
Hei! Er litt ny på dette her, så mulig dette alt er besvart et sted i forumet, men jeg snakker ikke flytende "audioensk" enda, så håper noen kan gi meg svar på norsk! :wink:
Jeg har en surroundforsterker som nok kunne trenge litt drahjelp på høytalerne når det skal spilles som mest. Er det da mulig å kjøpe en integrert forsterker og bruke denne på frontene, eller må denne jobben gjøres av en effektforsterker? Har kikket litt hos Hifiklubben og ser at billigste effektforsterker er omtrent dobbelt så dyr som billigste integrerte. Selvfølgelig har nok en ren effektforsterker mer pulver å mate høytalerne med, men pris betyr i mitt tilfelle mer enn mye effekt.

Mitt spørsmål er altså om jeg kan kjøpe f.eks en NAD C320BEE og bruke denne på frontene, så surroundforsterkeren kan konsentrere seg om senter og surround? Kan i såfall alle integrerte forsterkere brukes som effektforsterkere,eller kreves det en bestemt type innganger?

Surroundforsterken min har pre-out på alle kanaler, så begrensningen ligger ikke her isåfall. Håper noen har bry til å gi et svar. Takker på forhånd! :D
Mene mene tekel ufarsin!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.04.2007 13.30.30 #2 av 2
Postet av: Karl_Erik
Ja, det skal gå bra.

Alle integrerte forsterklere fra NAD er såvidt jeg vet tilrettelagt for å brukers som rene effektforsterkere, og i hvert fall gjelder det for 320BEE.

Det du gjør er å fjerne den bøylen som er montert mellom pre-out og main-in bak på NADen, og sender signalet fra pre-out på receiveren din inn til main-in på NADen.

Men om dette gir en forbedring vet jeg ikke. Hvilekn receiver er det du har?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar