Logo

Innbygging av LCD-TV

Skriv et svar
25.02.2008 22.56.33 #1 av 7
Postet av: cra
Har ei "innfelling" i en vegg i kjellerstua på ca 310x230x24 cm (BxHxD) som jeg tenkte å lage hyller i samt henge opp en LCD-TV. Det jeg kunne tenke meg å gjøre er å dele mellomromet i tre, og la den midterste bare være en hel plate i finer, med TV innfelt a'la det man gjerne ser på Norsk Tipping sine stands.

Jeg er ute etter litt tips fra folk som evt. har gjort noe liknende. Er det f.eks. noe spesielt jeg bør tenke på når jeg skal lage "hullet" til TV'en? Jeg ønsker i utgagspunktet at hele hylla ikke blir dypere enn innfellinga i veggen, slik at hele veggen blir jevn. Vurderer evt. en luke på sida av det midterste feltet slik at jeg kan nå tilkoblinger o.l. Suroundanlegg, DVD osv blir antakelig stående i et hjørneskap.

Bør jeg ha luftespalter oppe/nede for luft inn/ut for TV'en? Det blir en Samsung LE40M86BD eller en Sony KDL40W3000 . Jeg heller mot den første, for bakkenettuner har jeg ikke bruk for (kjører parabol) i stua oppe, og nede blir det hovedsaklig XBox, DVD og Playstation, evt en tuner til (parabol) på sikt. (Frykter at jeg "mister" kjellerstua dersom det blir full tilgang til Barne-TV, frustrerte fruer osv der nede. :wink:

Tenkte å prøve å få tat tnoen bilder/laget noen skisser etterhvert, men tar gjerne imot noen tips på forhånd, slik at jeg evt. kan baile ut før jeg står i det med begge beina. :)


Oppdatering: Ser for meg noe a'la to slike: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/87305207 (Ikea Benno) men i ca 1 meters bredde på hver side av et "blankt" felt, litt som "omvendt" av denne: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S49831218 (Ikea Bestå)

-Christian
---
Denne meldinger er ROT-13 kryptert to ganger for maksimum sikkerhet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.03.2008 11.42.09 #2 av 7
Postet av: snoemann
Eneste jeg husker mtp dette er at det stod noe i manualen min om avstander til vegg over og under og slikt... medtanke på varmeutvikling. Ta en kikk i manualen din. Det er vel fare for at du må få til lufting på noen måte..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.03.2008 08.19.15 #3 av 7
Postet av: cra
Skal gløse i manualen så snart aparatet er i hus. I følge postens sporing står den fortsatt i Oslo. :?
---
Denne meldinger er ROT-13 kryptert to ganger for maksimum sikkerhet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.03.2008 08.20.19 #4 av 7
"cra" skrev:Skal gløse i manualen så snart aparatet er i hus. I følge postens sporing står den fortsatt i Oslo. :?


Valget falt på?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.03.2008 08.22.21 #5 av 7
Postet av: cra
Det ble en Samsung LE40M86 fra Amentio. Den gikk ned med 500 kr to dager etter at jeg bestilte den, selvfølgelig. :-(

Jeg fant ut at det ikke var verdt 3k ekstra for den andre; jeg har uansett ikke bruk for tuneren i den (jeg er parabol-bruker), og har ikke tuner i kjellerstua. Ikke enda, i alle fall. Øker sjansene for at jeg får benytte TV'en selv. :)

Regner med den kommer i dag; den var på nærmeste hovedsentral i går.
---
Denne meldinger er ROT-13 kryptert to ganger for maksimum sikkerhet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.03.2008 08.41.42 #6 av 7
Gratulerer med ny TV! Husk å benytt deg av gode analoge kabler da det er store forskjeller på dette, på digitale kabler derimot er ikke dette så nøye da kvalitetsforskjellene er små. En kalibreringsDVD er å anbefale for optimalt resutalt, se gjerne her for tips:
viewtopic.php?f=17&t=10347
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.03.2008 10.27.54 #7 av 7
Postet av: cra
Takk, takk :)

Den kom i går, ja, og det var vanskelig for min bedre halvdel å overtale meg til å delta i huslige aktiviteter i går, kan jeg fortelle.

Genialt med den tråden; skal prøve de innstillingene som er listet for LE40M87BDE. Har forstått at det er samme TV'en, bare med ei blank stripe nederst på 87'eren? http://forums.hdtvtest.co.uk/index.php?topic=44.0

Et kjapt søk gjennom den engelske delen av manulen avslører ikke noe informasjon vedrørende innbygging og lufting. Kanskje ikke så overraskende, siden dette antakelig ikke er "normalt". Ser imidlertid ut til at den skal kunne styre motorisert veggfeste automatisk, slik at den snur seg mot sofaen når man slår på, og parkerer den intil veggen etterpå.

Snakket nettopp med Samsung support ang. saken, og de hadde ikke noen spesifikke krav vedrørende innbygging. Han jeg snakket med anbefalte imidlertid å ha god luftsirkulasjon, og det vil vel si åpning oppe og nede i praksis. Det skal ikke by på noe problem; det hadde jeg tenkt å ha uansett.

Ser dermed ut til at den største bøygen blir å få til hullet til TV'en riktig. Må prøve å få det til på første forsøk, for disse finerplatene er nokså dyre. :?
---
Denne meldinger er ROT-13 kryptert to ganger for maksimum sikkerhet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar