Logo

Ikke lyd fra harddisken i DVD/harddiksopptaker

Skriv et svar
04.03.2005 17.48.03 #1 av 18
Postet av: Knut
Hei,
jeg har et lite problem:

Har en Sharp DVHR300 DVD/Harddiksopptaker.
Den er koblet til en Harman/Kardon AVR630 med digital coaxial kabel inn i DVD-inngangen/coax 1 på forsterkeren.
Når jeg spiller av opptak fra harddisken på Sharpen får jeg ikke lyd. På displayet på AVR630en står det MPEG, og det kommer ikke lyd. Ved avspilling av DVDer fra Sharpen blir det selvfølgelig lyd, det er avspilling fra harddisken som er problemet.

... oppdaget dette først i går, så jeg har ikke prøvd meg noe frem eller lest i noen bruksanvisning.
Noen som har forslag til løsning eller svar på hvorfor dette skjer? Må jeg stille inn DVD/HDD-spillerens lydutgang tro?

Vil gjerne høre fra noen andre med HDD-opptaker som har samme koblingen.

På den forrige forsterkeren koblet jeg Sharpen analogt, og da spilte den lyd fra harddisken uten problemer... Kanskje det er dette som er løsningen?
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.03.2005 19.28.10 #2 av 18
Postet av: Rune
Kan det være at den tar opp i MPEG lyd og at forsterkeren din ikke klare å dekode det (ganske vanlig at forsterkere ikke takler MPEG lyd)

Se om du har et valg på DVD opptakeren å kjøre MPEG ut som PCM lyd. Det er iallfall en ganske vanlig funksjon på DVD spillere.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.03.2005 19.34.35 #3 av 18
Postet av: Knut
"Rune" skrev:Kan det være at den tar opp i MPEG lyd og at forsterkeren din ikke klare å dekode det (ganske vanlig at forsterkere ikke takler MPEG lyd)

Se om du har et valg på DVD opptakeren å kjøre MPEG ut som PCM lyd. Det er iallfall en ganske vanlig funksjon på DVD spillere.


Tror jeg kan velge PCM lyd ... men det står til og med MPEG i displayet på AVR 630en ... skal prøve å ta opp med PCM lyd ... takk for svar ...
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.03.2005 19.41.19 #4 av 18
Postet av: Knut
"Rune" skrev:Kan det være at den tar opp i MPEG lyd og at forsterkeren din ikke klare å dekode det (ganske vanlig at forsterkere ikke takler MPEG lyd)

Se om du har et valg på DVD opptakeren å kjøre MPEG ut som PCM lyd. Det er iallfall en ganske vanlig funksjon på DVD spillere.


Hmmm, men på min H/K AVR 80 som jeg akkurat byttet ut spilte jeg av opptak fra harddisken - da koblet jeg analogt, det gikk greit. Skal prøve å koble analogt i tillegg til digital coaxial og se om den aksepterer signalet analogt.
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.03.2005 20.06.11 #5 av 18
Postet av: Rune
Den takler garrantert analogt, men du ville vel kjøre digitalt?
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.03.2005 20.21.48 #6 av 18
Postet av: Knut
"Rune" skrev:Den takler garrantert analogt, men du ville vel kjøre digitalt?


Klart jeg vil kjøre digitalt, men om ikke AVR630en takler MPEG så blir det vanskelig. Skal prøve å bytte lydformat på DVD-opptakeren slik du foreslo, håper det funker slik at jeg kan bruke digital coaxialen ...
Jeg har allerede brent noe over på DVD-RW plater, hvordan vil det bli å spille av de på dvd-spilleren da? Skal prøve etterpå, men ble veldig nysgjerrig :-)
( :oops: blir man hjemmekinosjef når man har presentert sin hjemmekino? :oops: )
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.03.2005 20.28.39 #7 av 18
Postet av: Rune
Såfremst din DVD spiller har et valg som sier at MPEG blir gjort om til PCM så vil det ikke være noe problem å spille av.

Du er nå endret til hjemmekinosjef. Tenkte kanskje tittelen du hadde nå var mer "ekslusiv".
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.03.2005 12.09.53 #8 av 18
Postet av: Knut
Tror jeg har funnet svaret på problemet mitt.
Var innom Hi-Fi center kjeden i Tønsberg i dag, og de trodde årsaken var at jeg ikke hadde digitalt lydsignal fra paraboltuneren til HDD-opptakeren, og at det da ikke er noe digitalt lydsignal å sende fra HDD-opptakeren, via digital coiaxial, til forsterkeren. Forsterkeren skjønner at det er noe MPEG-lyd på gang i og med at det står MPEG i displayet, men i og med at HDD-opptakeren ikke får digital lyd fra paraboltuneren er det altså ikke noe digital lyd å spille av.
Løsningen er da å bruke den analogen utgangen fra HDD-opptakeren når jeg skal spille av opptak fra harddisken ... og det funker jo strålende og det er greit nok.
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.03.2005 14.57.35 #9 av 18
Postet av: Typhoon7
Får du lyd når du tar opp på DVD-RW eller DVD-R og spiller av disse etterpå?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.03.2005 15.06.05 #10 av 18
Postet av: Rune
Dette viser jo bare at selgeren ikke helt skjønte hva han pratet om. For hvor skulle du koble inn denne digitale kabelen fra paraboltuneren.

Jeg tror nå fortsatt at løsningen er å sette utgangen som PCM. (forklart side 88 i bruksanvisningen)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.03.2005 20.06.01 #11 av 18
Postet av: Knut
"Typhoon7" skrev:Får du lyd når du tar opp på DVD-RW eller DVD-R og spiller av disse etterpå?


Nei pokker det gjør jeg ikke, testet nå!
Men det står MPEG i displayet ...
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.03.2005 20.08.03 #12 av 18
Postet av: Knut
"Rune" skrev:Dette viser jo bare at selgeren ikke helt skjønte hva han pratet om. For hvor skulle du koble inn denne digitale kabelen fra paraboltuneren.

Jeg tror nå fortsatt at løsningen er å sette utgangen som PCM. (forklart side 88 i bruksanvisningen)


Har ikke fått anledning til å teste dette enda, men håper det er svaret.
Jeg gikk god for forklaringen på problemet til selgeren, men du ser ut til å være den skarpeste kniven i skuffen!
Skal teste PCM i kveld!

Takk folkens!
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.03.2005 21.46.25 #13 av 18
Postet av: Knut
"Rune" skrev:Jeg tror nå fortsatt at løsningen er å sette utgangen som PCM. (forklart side 88 i bruksanvisningen)


Jeg bøyer meg i støvet, Oh Høye Rune, du hadde rett!
Har satt utgangen som PCM, og når får jeg spilt av lyd fra harddiskopptak via digital coaxial ...
Takker og bukker.
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.03.2005 21.50.57 #14 av 18
Postet av: Knut
"Typhoon7" skrev:Får du lyd når du tar opp på DVD-RW eller DVD-R og spiller av disse etterpå?


Etter å ha byttet fra MPEG til PCM på DVD-spilleren får jeg nå lyd fra DVD-RW plater som inneholder opptak fra harddisken.

Men hva er egentlig forskjellen på MPEG og PCM? Er noe bedre enn det andre?
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.03.2005 22.12.44 #15 av 18
Postet av: Typhoon7
"Knut" skrev:
"Rune" skrev:Jeg tror nå fortsatt at løsningen er å sette utgangen som PCM. (forklart side 88 i bruksanvisningen)


Jeg bøyer meg i støvet, Oh Høye Rune, du hadde rett!
Har satt utgangen som PCM, og når får jeg spilt av lyd fra harddiskopptak via digital coaxial ...
Takker og bukker.


Det er bra! :D :D

Lydinnstillingene på DVD-spiller/opptaker er ofte kilden til frustrasjon.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar