Logo

hvordan koble Xbox 360 til Surround anlegget?

Skriv et svar
25.12.2008 01.27.03 #1 av 2
Postet av: phill422
Hei, jeg lurte på hvordan jeg kobler det nye surround andlegget mitt til Xboxen og Tv så jeg får opptimal lyd og bilde.
Jeg kjøpte denne Tven: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=351145 eller noe lignende :P

Dette anlegget : https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=346956

Og Xbox Pro :) Hvordan kobler jeg opp dette? så jeg får surround lyd på Xboxen og best bildet på Tven. Hva trenger jeg eventuelt av kabler osv..??
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.12.2008 16.11.25 #2 av 2
Tilkoblingen se slik ut:
HDMI fra Xbox til TV
RCA fra Xbox til Anlegg

Siden anlegget ditt tydligvis ikke ikke har optisk eller coaxial inngang vil bli en såkalt simulert surround som blir dekodet av reciveren, dette programmet heter Dolby Pro Logic (noe de fleste har). Denne prosessoren deler stereosignalet i fire kanaler. Teknikken fungeres slik at lyden blir kodet inn i 4 lydkanaler inn på de 2 vanlige stereosignalene. Skal man da få gjengitt flerkanals - lyden må man ha en Dolby Pro Logic prosessor, som dekoder lyden igjen til 4 kanaler.

Det som skjer at den klarer å skildre hva som går hvor. Det er slik at til senterhøyttaleren går stemmer, og det som foregår midt i bildet. Til høyre og venstre frontkanal går lyden til det som foregår på siden av bildet, og bassen, og til bak - høyttaleren går en mono kanal for gjengivelse av omgivelses - lyd, og lydeffekter. Frekvensgangen til bakkanalene er i tillegg noe begrenset. Frekvensgangen er fra ca 150Hz til 7-8000 kHz.

Det finnes også forøvrig flere versioner av dette, i 2000 kom Dolby Pro Logic II på markedet og som ga merkbart bedre lyd da det var bedre separasjon mellom kanalene. Dette gjorde det nye systemet bedre egnet for vanlige stereo kanaler og for de som ville ha flerkanals gjengivelse av stereomusikk. De nyeste Pro Logic systemet heter Dolby Pro Logic IIx og Dolby Digital EX/Dolby Digital Surround EX. Den førstnevnte er en oppgradert versjon av Dolby Pro Logic II og som kan gi deg helt opp til 7.1 surround gjengivelse av stereolyd eller 5.1 digital lyd. EX gjør om 5.1 flerkanals gjengivelse om til 6.1 eller 7.1.

For å kunne benytte deg av ekte 5.1 må du benytte deg av enten en coaxial, optisk eller en HDMI-Kabel. (Evt en rekke av analoge kabler, noe ikke X-boxèn har). Skal du kunne få ekte multikanalslyd må du kjøpe ett nytt anlegg.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar