Logo

Hvordan koble?

Skriv et svar
04.12.2004 07.30.11 #1 av 5
Postet av: Bombadil
Jeg har en pioneer dv-575 som jeg har koblet til tv'en direkte via scart. Har koblet den til forsterkeren med coaksial. jeg vil helst koble den med bilde via forsterkeren fordi da får jeg osd (on screen display). jeg får da se volum og slikt på skjermen.

så til spørsmålet. da er det vel best for meg å koble pioneer til forsterkeren med svideo og så koble til tv'en med svideo?? Eller er det en annen løsning. jeg har yamaha rx-v650
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2004 10.02.53 #2 av 5
Postet av: Rune
Den beste løsningen er å koble til via RGB scart. Du må inn i oppsettet på DVD spilleren og velge RGB under video output. Da får du best kvalitet. Å bruke S-video vil faktisk føre til merkbar svekkelse på de fleste TV apparater. Det er såvidt jeg vet ikke mulig å koble RGB via forsterkeren og samtidig ha on screen meny. (kun komponent)

Hvis du absolutt må ha on screen display så kan du koble gjennom forsterkeren med s-video eller gjøre som meg å koble forsterkeren til via en annen s-video inngang slik at jeg kan gå inn i oppsettet ved behov.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2004 10.27.18 #3 av 5
Postet av: magne
Du kan koble RGB via rx-v650.

Jeg har koblet parabol-tuner og DVD til tv/prosjektor via forsterkeren med RGB.
Har gjort dette ved å lage meg egne kabler med Scart til RGB-phono.
Kobler de 3 RGB-kablene til komponent på forsterker, og sync-kabelen til composit på forsterker, og på samme måte ut til tv.
I tillegg må det kobles en kabel med RGB valg direkte fra scart til scart med signalet om at TV-en skal stille seg inn på RGB.(Hvis dette ikke kan settes opp i tv-en). Eller man kan legge inn en 1,5volts spenning fra en annen kilde.

Har også bygd om en scartveksler for å veksle mellom tv og prosjektor, og har da RGB (4 kabler) tilkoblet prosjektoren.
Kan ikke se noe videre tap av bildekvalitet etter at jeg koblet via forsterker :)

Dessverre ser det ikke ut til at man får man ikke OSD via komponent på rx-v650, så i tillegg har jeg koblet forsterkeren til tv med en s-video, for bruk ved innstilling av forsterker.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2004 10.52.27 #4 av 5
Postet av: Rune
Flott tips.

Hadde aldri tenkt på det der styresignalet for å få TV'n til å veksle til RGB. Antok den bare følte på signalene. Var klar over at man kunne bruke scart -phono for å kjøre gjennom RXV-650 med RGB, men som nevnt så vil man ikke få on screen meny. Men det trikset vil altså ikke virke uten dette styresignalet.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.12.2004 21.09.41 #5 av 5
Postet av: Bombadil
Hvis jeg kobler s-video ut fra pioneer og inn i forsterkeren kan da forsterkeren sende ut bilde igjen som composite??

så forsterkeren omgjør signalet. og pioneer kan vel sende ut bilde på scart og s-videon samtidig??
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar