Logo

Hvordan DVD spiller til min 46W4000?

Skriv et svar
15.07.2008 12.36.06 #1 av 12
Postet av: JohnMartin
Som topic tilsier, så er jeg usikker på hvordan dvd spiller jeg skal kjøpe. Tenkte å kjøpe meg en dvd spiller samtidig som jeg nå skal kjøpe meg en ny 46W4000.
Hadde først bestemt meg for å kjøpe en blu-ray spiller, men etter å ha lest en artikkel for litt siden om at det var "oppfunnet" enda en oppgradering i teknologien, som muligens ikke var bakover kompatibelt med nåværende teknologi. Eller noe sånt.. :P Husker ikke helt hva som sto, men bestemte meg ihvertfall for å ikke kjøpe blu-ray enda, og istede gå for en DVD spiller.
MEN hvordan dvd spiller skal jeg gå for?
Har lest litt igjennom guiden her på hjemmekino.no og det ble anbefalt en Oppo DV-981. Men etter et lite søk, så ser jeg jo at den ikke er i salg lenger :P
Vil gjerne ha en spiller med DivX støtte også.

Derfor håper jeg at jeg kan få litt hjelp her til å velge en god dvd spiller.
Som nevnt, så skal den brukes til den nye 46" til Sony, W4000. Har ikke investert i noe skikkelig lyd enda, så jeg har bare en liten NAD forsterker med 2 høyttalere. Så hvis det er mulig, så kanskje få en dvd spiller som det er en lyd utgang som kan gå rett til en ganske enkel liten forsterker.

Skal gjerne ikke være så dyr heller, siden jeg skal kjøpe TV'n, ny tv benk og ny sofa. Så med utgifter på over 25k på dette, så vil jeg ikke akkurat bruke 25k på en dvd-spiller.

Håper på litt hjelp :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.07.2008 18.37.49 #2 av 12
De nyeste BD-spillerne har som regel noe som heter BD-Profile 2.0, dette vil si at man kan laste ned tillegssmateriale fra nett. Hvor viktig dette er må du nesten se ann selv, den nye oppgraderingen i teknologien du snakker om er jeg ikke helt sikker på hva du mener, men jeg kan ikke skjønne hvorfor du ikke skal velge en Blu-Ray spiller i disse dager grunnet dette.

En Blu-Ray spiller vil gjøre slik at bildet blir skarpere, mer detaljert, fargene er mer mette og det er mer dybde i bilde. Lyddelen har også fått seg ett betraktelig løft med støtte for ukomprimert lyd. Dette gjør slik at vokalene kommer bedre frem, det er mer dynamikk og liv i lydbildet, man kan også høre detaljer man tidligere har gått glipp av. For mer fakta anbefaler jeg deg å lese Blu-Ray guiden her på forumet.

Alle Blu-Ray spillere i dag tilbyr også oppskalering av dine gamle DVD-filmer til 720P/1080P. For 3 Tusen kroner kan du få en meget god Blu-Ray spiller, er dette en prisklasse du kan leve med?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.07.2008 20.41.57 #3 av 12
Postet av: JohnMartin
Ja, jeg har lest en del på det der med de forskjellige BD-Profilene. Kan ikke helt se hva som er så utrolig viktig med å ha profile 2.0. Kan ikke si at jeg bruker så mange timer på å se igjennom alt tillegssmateriale, så er det egentlig vits?

Har sjekket opp litt på den teknologien jeg nevnte, og jeg fant tilbake til en artikkel som jeg leste på Itavisen: http://www.itavisen.no/sak/778824/Blu-Ray_lagrer_400GB/.
Virker jo kanskje som at det er litt langt fram i tid, men er litt uklart, så jeg vet ikke.. Derfor jeg tenkte kanskje noen av dere viste =)
Forøvrig, så er vel en prisklasse rundt 3 000,- sikkert noe å leve. Hvis du sier at jeg kan få en meget god Blu-Ray spiller.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.07.2008 21.33.40 #4 av 12
Tror ikke de platene kommer til å bli brukt noe særlig annet enn til lagring av data eller andre spesielle behov.

Som DVD og Blu-Ray spiller vil jeg anbefale PS3. PS3 fungerer utmerket som Blu-Ray spiller og gir skarpe, detaljrike bilder. Fargene er mette og det er ett bra dybdeforhold i bildet. En ting som er verdt å merke seg er at den har en vesentlig raskere oppstartstid en andre HD-spillere på markedet, mens andre HD-spillere bruker rundt minuttet; bruker PS3 ca 10 sekunder. DVD-delen er også bra og den oppskalerer dine vanlige dvdèr opptil 1080P. Den gjør som sagt en bra jobb, altså en like god jobb som DVD budsjett modeller, men kan ikke konkurrere med de i samme prisklasse nå. CD delen låter kanskje litt flatt, men helt greit. Den fungerer også godt som ett multimediasenter og lagre diverese media og spille av DivX OL. PS3 benytter seg av en 2.5" S-ata så harddisken kan lett byttes ut. Dette er en maskin som gir svært mye for pengene. Ellers har Samsung BDP-1500 falt mye i pris, forrengeren BDP 1400 fikk karakter 6 i "Hjemmekino" og 1500 fikk karakter 6 av "Teknofil" og virker som ett bra kjøp, men se litt an på dine behov. Prioriterer du musikk (CD) og DVD høyt ville jeg valgt Samsung sin BD-spiller, er det multimedia og spill som står høyest på lista ville jeg gått for PS3. Uansett så vil du nok bli fornøyd med begge deler.

Testen kan du forøvrig lese her:
http://teknofil.no/wip4/review/stor_tes ... 27743&o=20
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.07.2008 22.06.38 #5 av 12
Postet av: JohnMartin
hmm.. var litt vanskelig valg dette. Men av erfaring, så blir det ikke så mye spilling. Ser bare på Wii'n som står og støver ned for øyeblikket.
Primæroppgaven som var tiltenkt, var jo egentlig å se film, DVD/Blu-Ray.
Angående PS3 så leste jeg på testen på teknofil:
Av en eller annen grunn leverer den meget bra på spill og musikk, men på film klarer den ikke helt å hamle opp med de dedikerte spillerne.

samt
Bildekvaliteten på film er også helt på det jevne. Det er helt godkjent, men overbeviser heller ikke på noen måte.

Siden det er film som er pri. 1 Så heller jeg faktisk mest på den samsung'en.

Prøvde forøvrig å søke den opp for å se pris og spec, men jeg fant den ikke i noen nettbutikker? Både når jeg brukte produktsøket på hjemmekino.no, HW.no og kelkoo.com
Er den ikke i salg? Kunne ikke finne BDP-1400 heller.
Leser på produktinfo her på hjemmekino.no at den ikke støtter DTS HD Master Audio. Hvor mye har det å si for meg? Er det en stor mangel?
Sto ikke så mye om støtte for DivX og andre formater heller, betyr det at den ikke støtter slikt?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.07.2008 08.03.23 #6 av 12
Postet av: Torja
Sjekk denne butikken:
http://www.netonnet.no/?iid=no115038
Denne spilleren har en nettverksinngang og kan kobles til internett. Dermed kan den oppdateres via internett. Det har godt rykter på nettet at en profil 2.0 oppdatering kommer til denne spilleren til høsten.
7.August kommer bladet "Hjemmekino" med test av de siste Blu-ray spillere. Hvis du kan vente til da.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.07.2008 21.00.55 #7 av 12
Postet av: kamelon
Leser på produktinfo her på hjemmekino.no at den ikke støtter DTS HD Master Audio. Hvor mye har det å si for meg? Er det en stor mangel?


Det vil si at den ikke kan kode signalene internt i spilleren. Men ser du nevner at du vil kjøpe deg en receiver etterhvert. Dersom du kjøper deg en receiver som har støtte for de nye lydformatene betyr ikke dette noe. Du velger bare da å bitstreame lydsignalene(over hdmi)fra spilleren, og lar receiveren ta seg av kodingen. Du vil da nyte dts hd master audio :D
Kan ellers nevne at jeg har samsung bd-p1500 og er kjempefornøyd!Oppstartstiden er sikkert for treg for noen(jeg klokka min inn til 23 sekund på i am legend, da var den slått på vel og merke) men jeg har god tid så dette er ikke noe problem for meg. Menyene er svært brukervennlige, og den er enkel å sette opp. Når det gjelder bd live opplegget bryr jeg meg ikke i det hele tatt om den er 1.0, 1.1, ,2.0, 20.0, 20.11, 300.200 eller hvilken som helst versjon man kan ende opp med til slutt :D Jeg har kjøpt den for å se film. Bryr meg døyten om ekstramateriale! Men forstår selvfølgelig at andre synes dette er gøy.
Bildet den gjengir synes jeg ser knall ut, lyden er topp den også. Og finishen på spilleren er dritlekker! Høyhøy waf!

Blir spennede å lese testen i hjemmkino!
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.07.2008 14.34.30 #8 av 12
Postet av: JohnMartin
Jeg fant til slutt spilleren, viser seg at det er feil en plass.. For de fleste nettbutikkene har listet den opp som BD-P1500 ikke BDP-1500 :P
Men syns det er litt rart at det kun er BD-P1400 som er listet opp på Samsung norge sine hjemmesider. Dårlig med oppdatering må jeg si.
Men har sett litt rundt, og jeg ser at Sony har en spiller som ligger i samme priklassen som BD-P1500. Nemlig Sony BDP-300, de har også BDP-500, men den var litt for dyr. Men fant nettopp ut at de kun har profile 1.0, derfor jeg burde unngå den?
Tok også en titt på klippet som er på Blu-Ray diisc guide http://www.hjemmekino.no/guide/bluray_features.aspx
Er virkelig Blu-Ray spillere SÅ trege? :o
Grunnen til at jeg sjekket ut Sony sine spillere er at jeg jo skal kjøpe en Sony tv, kanskje greit å ha samme merke? :?:

Omsider så blir jeg vel å kjøpe meg en receiver (forsterker?), men det blir en stund til, siden jeg skal kjøpe TV, Blu-Ray spiller, ny sofa og ny tv benk.
Er DTS HD Master Audio noe jeg virkelig trenger? Blir nok ikke å oppgradere hjemmekino anlegget mitt de første 6 mnd ihvertfall.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.08.2008 19.27.39 #9 av 12
Postet av: JohnMartin
Fikk ikke noe svar på mitt siste innlegg, men er ikke så nøye..

Har et nytt spørsmål som jeg heller gjerne ville hatt litt hjelp med.

Finnes det ikke Bly-Ray spillere med HDD slik at det er mulig å ta opp fra TV'n?

Kom over en artikkel på engadget.com, http://www.engadget.com/2006/09/13/is-this-sonys-blu-ray-recorder-with-hard-disk/
Der nevner de spiller med HDD, men den artikkelen er jo ifra 2006. Har vel skjedd en del siden den gang =)

Noen som vet noe? :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.08.2008 20.30.05 #10 av 12
Postet av: Torja
Per dags dato er det ikke noen stand alone Blu-ray spiller med Hardisk, nei. Fins vistnok blu-ray drev for PC dog. Vil uansett sett på HD-mottaker med PVR fra tv tilbyderne(CD, GET og Riks tv). Disse har innebygd hardisk med mulighet for opptak fra tv. Dette med en ekstern opptaker utten om dette fungerer jo ikke altid helt topp. Ikke minst med tanke på at man ikke kan gjøre opptak utover scart tilkobling fra disse. Scart fører ikke HD signaler. Hvis det var dette du tenkte på.

Så det andre spørsmålet ditt. Blu-Ray spillere fra siste generasjon begynner å komme seg tempo messig, dog ikke helt på dvd nivå ennå. Hvis du ønsker sony ville jeg ventet på de siste sony spillerne som er her snart. BDP350 evt 550. De er mer oppdaterte. Panasonic sin siste spiller er testet i siste nr av "Hjemmekino". Den var relativt rask og fikk godt skusmål når det gjaldt Blu-ray filmer. Men ikke like god på DVD avspilling.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.08.2008 22.06.27 #11 av 12
Postet av: JohnMartin
"Torja" skrev:Per dags dato er det ikke noen stand alone Blu-ray spiller med Hardisk, nei. Fins vistnok blu-ray drev for PC dog. Vil uansett sett på HD-mottaker med PVR fra tv tilbyderne(CD, GET og Riks tv). Disse har innebygd hardisk med mulighet for opptak fra tv. Dette med en ekstern opptaker utten om dette fungerer jo ikke altid helt topp. Ikke minst med tanke på at man ikke kan gjøre opptak utover scart tilkobling fra disse. Scart fører ikke HD signaler. Hvis det var dette du tenkte på.


Okey, skjønner.. Har som nevnt tidligere kjøpet meg W4000 serien, blant annet fordi jeg ville ha en TV med innebygget mottaker for det digitale bakkenettet. Tenkte bare jeg ville forhøre meg om det var noe mulighet for Blu-Ray spiller med opptaksmulighet, da jeg gjerne vil holde antall bokser til et minimum :)

"Torja" skrev:Så det andre spørsmålet ditt. Blu-Ray spillere fra siste generasjon begynner å komme seg tempo messig, dog ikke helt på dvd nivå ennå. Hvis du ønsker sony ville jeg ventet på de siste sony spillerne som er her snart. BDP350 evt 550. De er mer oppdaterte. Panasonic sin siste spiller er testet i siste nr av "Hjemmekino". Den var relativt rask og fikk godt skusmål når det gjaldt Blu-ray filmer. Men ikke like god på DVD avspilling.


Hvordan er samsung bd-p1500 sammenlignet med de kommende spillerne til Sony? Burde jeg vente til Sony kommer med nye Blu-Ray spillere, eller er det like greit å gå for samsung bd-p1500? :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.08.2008 23.49.12 #12 av 12
Postet av: Torja
Er så nytt ennå at jeg har ikke noe godt svar på det. Jeg tror samsung 1500 er en god Blu-ray spiller med oppgraderings muligheter. Hvis du ikke vil vente er den et sikkert godt kjøp.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar