Logo

Hvor viktig er 24fps

Skriv et svar
15.03.2007 15.04.01 #1 av 11
Postet av: ROla
Både Blu-Ray og HD-DVD støtter kun 24fps ved progressiv scan. Det vil si at de støtter 1080p@24 og 720p@24 (samt 1080i@50/60 og 720i@50/60).

Hva skjer da ved overføring av signalet til en full-HD-TV (1080p@50/60)? De færreste TVer har støtte for 24fps (foreløpig). Sendes signalet som interlaced eller skjer det en konvertering fra 24fps til 50 eller 60? Hvor degraderende er denne konverteringen?

Bør man sørge for at TVen man kjøper har støtte for 24fps (det vil jo tross alt ikke være noe annet media enn Blu-ray og HD-DVD (inkl. spill konsoller) med full-HD oppløsning på en lang tid)?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.03.2007 20.38.43 #2 av 11
Postet av: Rune
På Blu-Ray og Hd-DVD vil man nok aldri se annet enn at filmene som er spilt inn i 24Hz sendes ut i som 1080p/24 eller 1080p/60 når man snakker om 1080p.

Og sende ut 1080p/50 vil bare føre til feil hastihget på filmen (som DVD har) og i dagens digitale verden finnes det ingen god grunn til det.

Degraderingen fra 24 til 60Hz er nok ikke så mange vil merke, men det som skjer er at man får ujevn flyt på grunn av at man bruker noe som kalles 3:2 pulldown. Dette betyr at hver annenhver frame blir vist 3 ganger mens neste blir vist 2 ganger. Nedenfor ser du et eksempel på hva som menes med det.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.03.2007 20.55.18 #3 av 11
Postet av: orso
Fordelen med 24fps er vel at man slipper denne hakkingen som man noen ganger merker ved panoreringer. Men jeg har også hørt at noen mener at 24fps gjør at det går for fort og foretrekker heller litt hakking.
Pioneer sine plasmaer støtter 1080p/24.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.03.2007 21.09.40 #4 av 11
Postet av: Rune
Jeg mener at hakkingen ikke blir noe bedre ved panoreringer ved å bruke 24Hz

Dette fordi det fundementale problemet er at film rett og slett består av for få bilder pr sekund. Så når kameraet panorerer så blir det rett og slett for stor avstand mellom plasseringen mellom hvert bilde og det vil derfor virke hakkete.

Natural Motion og andre bildebehandlingsteknikker lager mellombilder mellom de orginale bildene slik at flyten blir jevnere.

Hvis man tar en tur på kino vil man se hvor svakheten ligger på panoreringer. Personlig er jeg så vant med slike hakkinger på kino/film at jeg mister noe av filmfølelsen med natural motion. (det føles mer videoaktig ut) (siden video består av 50/60 bilder i sekundet tatt på forskjellig tidspunkt)


Her er et bilde som viser litt av den ujevne avspillingen som 3:2 pulldown medfører:


Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.03.2007 23.24.28 #5 av 11
Postet av: ROla
Jeg er ikke helt enig her.
3:2 pulldown har med å gjøre om film i en frekvens på 24 rammer per sekund til 29.97 rammer per sekund. I prinsippet "strekker" man fire rammer til fem ved å utnytte målets INTERLACEDE natur.

Så det du beskriver er konvertering av 1080p@24 til 1080i@30(29.97)

Men hva gjøres for å konvertere 1080p@24 til 1080p@60?? Veien om 1080i høres ikke optimal ut...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.03.2007 18.22.46 #6 av 11
Postet av: Rune
"ROla" skrev:Jeg er ikke helt enig her.
3:2 pulldown har med å gjøre om film i en frekvens på 24 rammer per sekund til 29.97 rammer per sekund. I prinsippet "strekker" man fire rammer til fem ved å utnytte målets INTERLACEDE natur.

Så det du beskriver er konvertering av 1080p@24 til 1080i@30(29.97)

Men hva gjøres for å konvertere 1080p@24 til 1080p@60?? Veien om 1080i høres ikke optimal ut...


Her er jeg nok uenig. som jeg skrev skulle man se bort fra teksten.

"Rune" skrev:] (se bort ifra teksten på toppen da illustrasjonen er lagd for progressiv scan, men kan også brukes for progressive bilder)
Det som kalles for Delbilde 1 ,2 ,3 osv er altså Helbilder når vi snakker om 1080p/60. Hvis man hadde 24Hz inn på et apparat vil mange vise hver frame 3 ganger slik at man ender opp med 72hz. (og man får da gjevn avspilling, dvs at hver frame vises like lenger)


3:2 pulldown på 24Hz film fører til 60Hz progressive bilder. På "ntsc" DVD blir dette gjort om til 60Hz interlaced bilder i tilegg til at hastigheten blir litt nedjustert (til 59,97Hz). Mens på Blu-Ray/HD-DVD er det ingen grunn til å justere hastigheten til 59.97.

Da er eneste nedgraderingen den ujevne avspillingen. Jeg har nå oppdatert mitt første innlegg med nytt bilde for å ikke forvirre unødvendig.

Det skal sant siet at enkelte Blu-Ray spillere er nedom 1080i under konverteringen. (Samsung sin f.eks)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.03.2007 01.47.48 #7 av 11
Postet av: ROla
Hvis jeg forstår deg rett Rune, så viser HD-DVD eller Blu-Ray spilleren annen hver ramme henholdsvis 3 og 2 ganger og sender ut signalet til TVen som 1080p@60 uten nevneverdig degradering.

Det vil si at støtte for native 1080p@24 ikke er noe å stille solm krav ved kjøp av TV.

Når du først er i gang å forklare ting kan du kanskje beskrive den såkalte 100Hz/120Hz (perfect motion etc.) teknologien som er det nye produsentene lokker med av året. Hvordan fungerer dette og har det noe for seg?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.03.2007 07.24.57 #8 av 11
Postet av: Rune
"ROla" skrev:Hvis jeg forstår deg rett Rune, så viser HD-DVD eller Blu-Ray spilleren annen hver ramme henholdsvis 3 og 2 ganger og sender ut signalet til TVen som 1080p@60 uten nevneverdig degradering.

Det er korrekt. For mange vil dennne "degraderingen" være svært vanskelig å se. Det er nok mest en teoretisk fordel for de mest entusiastiske, men i enkelte panoreringscener vil man nok kanskje se det. Men jeg må innrømme at det ikke har plagd meg på "ntsc" dvd til nå.

"ROla" skrev:
Det vil si at støtte for native 1080p@24 ikke er noe å stille solm krav ved kjøp av TV.

Nei, andre ting er langt viktigere.

"ROla" skrev:
Når du først er i gang å forklare ting kan du kanskje beskrive den såkalte 100Hz/120Hz (perfect motion etc.) teknologien som er det nye produsentene lokker med av året. Hvordan fungerer dette og har det noe for seg?


100Hz begrepet var i utgangspunktet brukt på crt apparater for å øke antall oppdateringern i sekundet slik at man ikke fikk flimmer som man får ved 50Hz crt. På LCD og tildels plasma er ikke flimmer et slikt problem og her har 100Hz/120Hz en annen betydning.

Her velger man å generere ekstra mellombilder for at det skal virke bevegelsene ikke skal virke så hakkete. Spesielt på filmer gjør dette at bevegelsene blir veldig annerledes enn hva man er vant med fra kino. For mange (inkludert meg) ødelegger slike funksjoner noe av filmopplevelsen da det virker "unaturlig" selv om det blir mer likt det som man ser med sine egne øyer i hverdagen. Skal prøve å lage en illustrasjon på dette å putte i TV-guiden.

Her er en link til en forklaring på 100Hz på LCD
http://www.behardware.com/articles/641- ... rglow.html
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.03.2007 08.06.11 #9 av 11
Postet av: orso
Har en kamerat, og både han og faren sier at plasma ikke er aktuelt for de nettopp p.g.a. flimmer. Jeg klarer ikke å se flimring med TV bilder, men ser det med tekst TV i hvert fall med analoge signaler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.03.2007 08.29.10 #10 av 11
Postet av: Rune
Flimring på plasma er desverre et problem på noen modeller, men de fleste har en eller annen "ordinær" 100Hz teknikk. (Pioneer f.eks)

Desverre har Panasonic sine plasmaskjermer 50Hz flimmer (ser det ganske lett, mens andre ikke ser det i hele tatt).

Ser det spesielt lett i lyse partier. (hvis man har problemer med å se det er det enklere å prøve å fokusere blikket utenfor bildet og følge med i sidesynet. da vil man se at Panasonic sine flimmrer) (på den annen side, er man ikke plaget med dett er det ingen grunn til å leite etter feil)

Panasonic sine skjermer derimot så lite at jeg nok fint ville klart å leve med en slik skjerm. (antar at de nye skjermene også flimmrer siden de 3-4 siste generasjonene har gjort det)

Pioneer sine plasma skjermer takler 1080p/24hz, men da vil bildet vises med 72hz. Dette gjør nok at man vil se noe flimmer. (tar jeg ikke helt feil vises også 1080p/60 som 60Hz på Pioneer. Og da flimrer de enda mer) (men for mange ikke merkbart)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.03.2007 17.49.08 #11 av 11
Postet av: pioneer man
Bare til orientering går det 24 bilder i sekundet gennom "porten" på en kinomaskin 35 mm. :D
PIONEER MAN
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar