Logo

Hvilken receiver til under 3000?

Skriv et svar
13.03.2005 00.12.28 #1 av 19
Postet av: tigerclaw
Hei
Jeg har nettopp fått et 5kanals høyttaleroppsett fra Zachry, modellen er Mindtech AF-8.
Fronthøyttalerne er på 250W, senter 100w og bak 80w (alle verdiene er i RMS, samt 8ohm)
Høyttalerkablene er Monster standard THX 1,5cm2.

Jeg trenger en billig og bra forsterker til helst under kr 3000,-
Skal bruke den til hjemmekino, er opptatt av kvaliteten på lyden (trenger f.eks ikke komponent-video, men må ha optisk inngang)
Bør også helst være i sølv.

Har tenkt på Eltax AVR-800 hos komplett.no, men er ikke helt sikker.
Noen som har noe annet å anbefale?

Forresten, har hørt at beste metoden for å spille inn høyttalere er med radioskurr på moderat lydstyrke, er dette sant?

MVH
Hugo Lihaug
Narvik
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.03.2005 00.24.10 #2 av 19
Postet av: tigerclaw
Har tenkt veldig på en JVC RX-7032 eller en RX-5042S, eventuellt en Pioneer VSX-D514-S
Alle disse er hos komplett
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.03.2005 00.27.55 #3 av 19
Postet av: tigerclaw
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.03.2005 00.36.35 #4 av 19
Postet av: antiloop
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.03.2005 19.58.19 #5 av 19
Postet av: tigerclaw
Hmmm... disse virker interesanne.
Tror jeg dropper den eltax-ideen for godt, vil helst ha merkevare.
tror også jeg gjør lurt i å ikke haste heller, får stikke innom hifiklubben i ferien og se på den denon-receiveren.
Men er ikke 75w litt lite for å drive høytalerne mine, eller er det stor forskjell på hvor mye effekt en denonreceiver faktisk leverer kontra hva en eltaxreceiver leverer?

Noen som har gode erfaringer med noen receivere under 3000,- her?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.03.2005 19.14.05 #6 av 19
Postet av: pnerbye
http://www.fyndborsen.se/produkt.php?ma ... rodnr=5873

Denne skal være grei, og du får den tilsendt for NOK 2 900,- inkl. frakt og norsk mva.

Stort sett har jeg lagt merke til at de svenske prisene på fyndborsen er tilnærmet lik den norske prisen ferdig levert på døren. Kikk litt der.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.03.2005 19.58.47 #7 av 19
Postet av: Ronny
"pnerbye" skrev:http://www.fyndborsen.se/produkt.php?main!filter!Prodnr=5873

Denne skal være grei, og du får den tilsendt for NOK 2 900,- inkl. frakt og norsk mva.

Stort sett har jeg lagt merke til at de svenske prisene på fyndborsen er tilnærmet lik den norske prisen ferdig levert på døren. Kikk litt der.

Har du sett på strømforbruket på denne??? 380 watt. å så påståes det at den kan levere 135w pr kanal......helt umulig....finnes jo ikke power i det hele tatt.
Min gamle H/K avr 3500 bruker 500w å den er oppgitt til å levere 5-45w pr kanal i 8ohm... 55 i stereo..så man greier ikke å drive det helt store med yamahaen nei
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.03.2005 20.02.12 #8 av 19
Postet av: pnerbye
Du kan ikke lese av strømforbruket på poweret og bruke det som noen rettesnor for effekten på høyttalerutgangene.

RX-V550 er uansett nok til de høyttalerene som er omtalt og dessuten innenfor de økonomiske rammene.

EDIT: Har en kommentar om H/K. Jeg mener H/K oppgir effekten som kontinuerlig i alle kanaler samtidig. Dette er urealistisk, men ærlig. For meg kan det se ut som om H/K spekulerer i å markedsføre sin "virkelige effekt" for å unngå å bli sammenlignet med produsenter som benytter anerkjente standarder som RMS og DIN. Jeg savner i alle fall å kunne sammenligne litt.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.03.2005 20.27.55 #9 av 19
Postet av: tigerclaw
Var jo et knalltilbud, men... har problem med å finne adressen til et postkontor nær grensen til narvik (E10 Riksgrensen)
Noen som har tips om hvor jeg kan lete?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.03.2005 20.33.47 #10 av 19
Postet av: pnerbye
http://www.fyndborsen.se/info/utlandsleveranser.html

De leverer til Norge. Prisen blir som følger:
Pris i SEK / 1.25 = Pris i SEK uten mva.
* 0.91 = Pris i NOK uten mva.
* 1.25 = Pris i NOK med mva.
+ (frakt i SEK * 0.91) = frakt i NOK.
= Totalpris ferdig levert i Norge

Hvis det er et fortollingsgebyr kommer det i tillegg, men kan det være så mye da?

EDIT: Iflg. FallenA er det ingen gebyrer! Dermed er prisen jeg skrev lenger opp totalprisen på en RX-V550 ferdig levert.

FallenA fra avforum.no:

Jeg har handlet veldig mye hos fyndbørsen, og det er absolutt ingen ekstra gebyrer.
Valutaen blir omregnet og svensk mva blir trukket fra i prisen før det belasts kortet.
Frakt er det eneste som kommer i tillegg.
Allt leveres på døren (normalt etter et par dager).
Giro fra fraktselskapet kommer etter et par uker, men dette er kun Norsk MVA som skal etterbetales.
Det er veldig enkelt og greit, og medfører i praksis ingenting mer arbeid, enn om du bestiller i fra en norsk butikk.

Jeg kan ikke gjøre annet en å skryte av hvor bra service, og hvor enkelt det er å handle der i fra. Jeg er ihvertfall kjempefornøyd.
Dersom det er noen mer spørsmål så kan de som vil vite mer sende meg en PM !
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.03.2005 21.21.23 #11 av 19
Postet av: tigerclaw
Tror jeg skal prøve å få pakken tilsendt Poste restante, da blir portoen kun kr 150 istedet for 400, det går mye fortere og jeg slipper fortollingsavgift og fortollingstid.

Grovt omregnet blir prisen da kun 2641 NOK hvis alt går bra! Er villig til å kjøre langt inn i Sverige for en slik pris!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.03.2005 21.55.36 #12 av 19
Postet av: FallenA
"pnerbye" skrev:http://www.fyndborsen.se/info/utlandsleveranser.html

De leverer til Norge. Prisen blir som følger:
Pris i SEK / 1.25 = Pris i SEK uten mva.
* 0.91 = Pris i NOK uten mva.
* 1.25 = Pris i NOK med mva.
+ (frakt i SEK * 0.91) = frakt i NOK.
= Totalpris ferdig levert i Norge

Hvis det er et fortollingsgebyr kommer det i tillegg, men kan det være så mye da?

EDIT: Iflg. FallenA er det ingen gebyrer! Dermed er prisen jeg skrev lenger opp totalprisen på en RX-V550 ferdig levert.

FallenA fra avforum.no:

Jeg har handlet veldig mye hos fyndbørsen, og det er absolutt ingen ekstra gebyrer.
Valutaen blir omregnet og svensk mva blir trukket fra i prisen før det belasts kortet.
Frakt er det eneste som kommer i tillegg.
Allt leveres på døren (normalt etter et par dager).
Giro fra fraktselskapet kommer etter et par uker, men dette er kun Norsk MVA som skal etterbetales.
Det er veldig enkelt og greit, og medfører i praksis ingenting mer arbeid, enn om du bestiller i fra en norsk butikk.

Jeg kan ikke gjøre annet en å skryte av hvor bra service, og hvor enkelt det er å handle der i fra. Jeg er ihvertfall kjempefornøyd.
Dersom det er noen mer spørsmål så kan de som vil vite mer sende meg en PM !


Det er bra du står på pnerbye :lol:
550 er en glimrende forsterker, og til prisen er den antakelig noe av det beste du kan få tak i !
H/K leverer forøvrig mye power, men det blir nok litt som nevnes over, at kontinuerlig lik drift av alle kanaler samtidig er urealistisk.
Det blir også feil å måle power out wattstyrke som reell power.
Yamaha er kjent for å være veldig strømsterke sammenlignet med andre !
RX-v550 er forøvrig storebror til 450 som fikk meget hederlig omtale i årskavalkaden til Lyd & Bilde :wink:
Ikke noe å tenke på engang !
Alternativet blir da å handle brukt !

F.eks denne :

http://avforum.no/avtorget/showproduct.php?product=1666

Powerdiskusjonen tror jeg nok vi er nødt til å fortsette i en annen tråd, for ikke avspore fullstendig!
Den som venter .........................osv !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.03.2005 09.00.36 #13 av 19
Postet av: Ronny
"pnerbye" skrev:Du kan ikke lese av strømforbruket på poweret og bruke det som noen rettesnor for effekten på høyttalerutgangene.

RX-V550 er uansett nok til de høyttalerene som er omtalt og dessuten innenfor de økonomiske rammene.

EDIT: Har en kommentar om H/K. Jeg mener H/K oppgir effekten som kontinuerlig i alle kanaler samtidig. Dette er urealistisk, men ærlig. For meg kan det se ut som om H/K spekulerer i å markedsføre sin "virkelige effekt" for å unngå å bli sammenlignet med produsenter som benytter anerkjente standarder som RMS og DIN. Jeg savner i alle fall å kunne sammenligne litt.

Hvis du har litt peiling så vet du at forsterkeren kan IKKE gi mere ut enn den bruker...FAKTA. H/K måler alle kanalene samtidig av da en grunn at dette er mest korekt for da får man vite hvor mye strøm du kan ta ut av alle kanalene samtidig...Jobber med eletronikk så vet hva jeg prater om her... Andre måler en kanal å ser hvor mye du kan ta ut på spissefekt å oppgir deretter dette som maks effekt på alle kanalene...dette er urealistisk...juks.
P.S mener ikke å være frekk i munnen men her VET jeg hva jeg snakker om..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.03.2005 12.04.15 #14 av 19
Postet av: pnerbye
Det er fint du vet hva du snakker om. Da vet du sikkert også at oppgitt power consumption er et gjennomsnittlig forbruk ved et gitt nivå. Dette måles etter standarder jeg ikke har greie på, men slik jeg har forstått det har det ikke med hvilken maksimum belastning poweret kan klare.

Når det gjelder H/K: Det er urealistisk å tro at alle kanalene belastes like mye samtidig ved musikk eller film. En kan mene hva en vil om målemetoder, men H/K er rimelig alene om å måle på denne måten. Hvorvidt alle andre gjør feil eller ikke blir et annet tema, men sammenligne går i alle fall ikke.

Vi kan gjerne starte en ny tråd hvor vi kan diskutere power supply og effekt opp og ned. Jeg setter meg svært gjerne grundigere inn i stoffet.

Her er noe av det jeg fant da jeg sist rotet etter info om emnet:
http://forums.audioholics.com/forums/sh ... hp?p=26130
http://www.audioholics.com/techtips/aud ... driven.php

EDIT: Må moderere meg selv litt gitt. Forsterkeres power supply er som oftest merket med maximum power. Gir meg på den. Likevel mener jeg at den måten de fleste oppgir effekten på sier noe om hva en skal kunne forvente av realistisk gjennomsnittlig output på kanalene. Ref. den nederste linken min.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.03.2005 13.13.29 #15 av 19
Postet av: tigerclaw
Reagerte litt på de bildene som yamaha poster på siden til rx-v550.
Her poster de et bilde av bakpanelet til receiveren, men når man forstørrer det er det flere tilkoplinger!
Bl.a pre-out og utgang for to bakhøyttalere (surround back)
Noen som har denne receiveren og kan bekrefte hvilket bilde som er rett?
Manualen viser faktisk også et annet bilde, men det er den amerikanske modellen!
http://www.yamaha-uk.com/pdfs/specsheets/RXV550.pdf


Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar