Logo

Hvilken ny/brukt forsterker til 4000?

Skriv et svar
11.03.2008 11.19.39 #1 av 2
Postet av: Charly
Hei, er på jakt etter en forsterker, brukt eller ny, som skal drive en dynavoice m-65 pakke, dvs dynavoice c-5 senter og s-5 bakhøyttaler, og kanskje en sub etterhvert. Prisleiet jeg har tenkt meg er maks 4000.

Alternativene så langt er:

Yamaha RXV 661 (ny, ca 3800)
Pioneer VSX917 (ny, ca 3000)
Pioneer VSX1016 (brukt, ca 3000)
Pioneer VSX1017 (ny, litt over 4000)
Nad 753v2 (brukt, 3000)
Onkyo TX-SR604E (brukt, ca 2000)
Onkyo TX-SR605 (ny, mulig jeg kan få denne til ca 4000)
Denon AVR-3805 (brukt, ca 4000)
Marantz SR4300 (brukt, 2000)

I utgangspunktet tenkte jeg at jeg måtte ha HDMI, men vet ikke helt om jeg egentlig trenger det. Har jo foreløpig bare en dvd med hdmi, ikke noen andre kilder. Må vel kjøpe meg en bluerayspiller når det blir billigere, men blir vel en stund til det blir aktuelt. Er jo ikke sånn at to produkter fyller opp hdmi inngangene på tven, og blueray spillere dekoder vel lyden selv?
Har bare lyst til å bruke minst mulig penger på en forsterker som gir god lyd og driver høyttalerne bra...håper noen har noen gode tips her :D Har ingen peiling på hifi egentlig og dette er mitt aller første "ordentlige" anlegg, så trenger sårt hjelp
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.03.2008 12.08.45 #2 av 2
Jeg ville ikke kjøpt en reciver med uten støtte for MPCM elle rHDMI når du er oppe i den prisklassen. PCM er en forkortelse for Pulse-Code Modulation og er en ukomprimert teknikk for digital lyd. Denne denne teknikken brukes på vanlig CD plater, men da i stereo. MPCM eller LPCM er da i multikanal, eller lettere sagt ukomprimert lyd med støtte for opptil 8 dedikerte kanaler. (7.1). Det finnes blant annet noen recivere som har kun en ren videosvitsjing, altså du må ha en ekstern lydkabel ved siden av og du vil defor ikke kunne benytte deg av MPCM. Dette gjelder blant annet NAD

En reciver med HDMI er mer fremtidsrettet og gjør tilkoblingen enklere. HDMI er digitalt og overfører både lyd og bilde uten tap av kvalitet. Ja, de dekoder lyden selv, men da må du benytte deg av analoge kabler for å utnytte høyoppløst lyd, bruker du optisk eller coax kabel vil du kun få de noe eldrene lydformatene som Dolby Digital og DTS. Med ukomprimert lyd vil vokalene komme tydligere frem, dynamikken bli bedre og det er flere detaljer i lydbildet som kommer frem. Du kan også bruke reciveren som ett "samlingspunkt" slik at du ikke behøver å skifte kanal på TVèn avhengig av hvilken kilde du bruker.

Normalt ville jeg anbefalt Yamaha RX-V661, men om litt kommer oppfølgeren 663. Den har 2 HDMI innganger og støtte for de nye høyoppløste lydformatene som benyttes av Blu-Ray. Yamaha lager svært gode recivere og de gir ett engasjerende og dynamisk lydbildet og lydsignaturen kan beskrives som nøytralt og kanskje noe "rund" i toppen. Denne ble testet sammen med 6 andre recivere i budsjettklassen i denne utgaven av hjemmekino og fikk karakter 6. Mer informasjon om produktet finner du her:
http://www.hjemmekino.no/database/avamp ... alognr=190

Ellers er jo Onkyo 605 ett godt alternativ, eneste minuset med den er at den ikke konverterer analoge signaler til digitale. Ellers en kritikkerrost reciver til en billig penge.

Blu-Ray spillere har begynt å falle en del i pris og fåes nå helt ned til 2800 kroner, ellers er jo PS3 ett godt alternativ i til den jobben da den gjør en god jobb der, den har også en vesentlig raskere oppstartstid og bruker ca 10 sekunder, mens andre HD-spillere på markedet bruker rundt minuttet. Desutten får du en god multimedia og spillmaskin :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar