Logo

Hvilke frekvenser burde suben ta seg av?

Skriv et svar
14.10.2006 10.53.04 #1 av 11
Postet av: Plecto
Har en nyinnkjøpt Yamaha YSTF-SW100 og lurer litt på hvilke frekvenser den burde ta seg av? Det står at den klarer mellom 30 og 200hz og fronthøytalerne (Dynavoice F6) klarer mellom 30 og 32000hz. (Kunne noen bare forklart meg hvorfor suben er bedre på basslyder enn fronthøytalerne når den dypeste frekvensen er lik? :P).

Og disse andre høytalerne mine klarer å spille 32000 hz! Er ikke det vanvittig mye? Vi klarer vel ikke høre mer enn 20000hz hvis man er ung og frisk....

Takker for svar
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.10.2006 12.27.30 #2 av 11
Postet av: pnerbye
Subben har egen forsterker som kan ta seg av de laveste frekvensene. Dermed får frontene dine muligheten til å gi bort den tyngste lasten til subben slik at høyttalerene får bedre kontroll over lyden i de høyere frekvensene. Sett delefrekvens til 80hz og la subben spille de laveste frekvensene alene.

Er du heldig hører du 15-17000 hz! ;) De fleste mikrofoner registrerer heller ikke noe over 20000hz, så det betyr lite om dine høyttalere kan spille frekvenser helt opp mot 32000hz.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.10.2006 16.08.43 #3 av 11
Postet av: Plecto
De fleste mikrofoner registrerer heller ikke noe over 20000hz, så det betyr lite om dine høyttalere kan spille frekvenser helt opp mot 32000hz.


Ja, det var det jeg tenkte på :P

Men hvis jeg satte forsterkeren til å sende alle lyder under 150hz til suben så ble det jo mye mer bass... nå merker jeg at jeg kverrulerer :P men det er virkelig bedre å ha den nede i 80hz?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.10.2006 19.51.22 #4 av 11
Postet av: pnerbye
Lyd under ca 80hz er svært vanskelig å retningsbestemme. Du kan sikkert prøve deg på 100 og 120, men du vil jo helst at retningsbestemte lyder skal komme fra frontene? ;)

Var jeg deg ville jeg satset på 80hz med de høyttalerene du har. Høyttalerene vil fremdeles overlappe subben ned til ca 60hz med dempning, og såpass dypt bør de klare å spille forholdsvis uanstrengt.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.10.2006 19.57.29 #5 av 11
Postet av: InYourDreams
Grunnen til at eksterne suber er mye bedre på bass enn fronthøytalere er ganske enkel:
For det første har en ekstern sub som regel et betydelig større elementareal enn fronthøyttalere, noe som er veldig viktig siden lydtrykket fra en høyttaler er avhengig av mengden luft den forflytter. Fronthøyttalere kan her begrenses av elementets slaglengd (siden det må slå mye lenger for å oppnå samme lydtrykk i forhold til en sub med større elementareal).
For det andre har en ekstern sub, som nevnt i innlegg over, en egen dedikert forsterker som som regel er mye kraftigere enn recieveren/stereoforsterkeren din. Dette er viktiig fordi det krever mye energi å forflytte den mengden luft som en sub krever for å skape det lydtrykket DU krever :)
En tredje grunn er at de som konstruerer kassen til suben kan konsentrere seg om frekvensresponsen i et vesentlig mindre frekvensområde enn de som konstruerer kabinetter til fronthøyttalere. Dette gjør at elementet i en sub har mye bedre forutsetninger for å gjengi disse frekvensene korrekt i forhold til en fronthøyttaler.


På spm om hvilken delefrekvnes du bør benytte, er det vanskelig å gi noe entydig svar, men det er et par ting du bør tenke over:
Hvor store elementer er det i frontene dine og hvor gode er disse på å gjengi bass. Hvor dypt kan de gå før de må anstrenge seg så mye at det går utover lydkvaliteten? Hvis det er mulig bør det være en viss overlapping rundt delefrekvensen til suben. Frontene dine bør gå litt dypere enn delefrekvensen for å oppnå mer helhet i lydbildet. (Delefrekvensen er oppgitt som en -3dB respons)
Grunnen til at mange foretrekker å dele suben rundt 80Hz er menneskets evne til å retningsbestemme lyder under 80Hz. Undersøkelser viser at det er veldig vanskelig for oss å retningsbestemme lyder under denne frekvnesen. Det vil si at dersom du benytter denne delefrekvensen eller lavere vil du kunne stå "helt fritt" når det kommer til å plassere suben din for å oppnå best mulig lydtrykk . (Plasser sub i lytteposisjon og gå rundt i rommet til du finner det stedet med best trykk og plasser sub her). Dersom du deler høyere enn dette vil kresne lyttere klare å høre hvor suben din står på grunn av at den spiller lyder med høyere frekvens enn 80Hz. Da du vil at disse lydene skal komme fra samme sted som resten av musikken bør du ideelt sett ha 2 subere og plassere en i umiddelbar nærhet av hver av frontene dine og rette elementet mot lytter dersom du deler høyere enn 80Hz.

Grunnen til at du får "mye mer bass" når du deler på 150Hz er at da vil suben gjengi en større del av lydbildet. Og siden den har mer effekt tilgjengelig enn frontene vil den gjengi dette høyere. (Dette er ikke helt korrekt da dette også avhenger av følsomheten på sub sammenlignet med følsomhet på frontene). Men dette gir, som nevnt over, problemet med retningsbestemmelse av lyd. En annen ting du bør tenke over er lydkvaliteten. Selv om dette spiller høyere enn når du deler ved 80 Hz må du også tenke på hvor fint det låter...

Til syvende og sist er det ditt eget øre og dine egne preferanser som bestemmer..

Lykke til!! :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.10.2006 23.28.28 #6 av 11
Postet av: Plecto
Deilig med litt kunnskapt :D Takk skal du ha :D Setter den på 80hz ;) Må forresten si at film opplevelsen ble langt bedre med en sub! Jeg syns bassen var tøff bare med de to front høytalerne, men å se x-men3 med gutta med ny sub ble noe helt annet :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.10.2006 10.56.45 #7 av 11
Postet av: pnerbye
Bare en kommentar til det som står over:
Membran-arealet betyr ikke SÅ mye som InYourDreams sier. Det er menbranareal og slaglengde til sammen som betyr noe. Det er en grunn til av feks SVS PB10 spiller fletta av subber på 15".

Dessuten er metoden med å plassere sub i lytteposisjon ikke helt optimal. Du bør nok plassere sub i et hjørne, helst med yttervegger eller bærende vegger. I lettvegger forplanter bassen seg fort. Elementet til subben bør ikke peke mot lytteposisjon.

Det er mye å tenkte på når en kalibrerer subber, så det at en kan fasejustere er ganske viktig for at ikke frontene skal fase ut subben rundt delefrekvens.

Bare vent til du handler deg ordentlig sub! Da blir det liv i kinoen! :D
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.10.2006 12.11.46 #8 av 11
Postet av: orso
"pnerbye" skrev:Var jeg deg ville jeg satset på 80hz med de høyttalerene du har. Høyttalerene vil fremdeles overlappe subben ned til ca 60hz med dempning, og såpass dypt bør de klare å spille forholdsvis uanstrengt.

Hva er det som gjør at høyttalerne vil overlappe subben til lavere frekvens enn det man velger som delefrekvens?

Personlig foretrekker jeg delefrekvens lavere enn 80Hz i de fleste tilfeller. Synes det blir for lite dybbass med 80Hz, men det er jo en smakssak. Å bruke forskjellig delefrekvens til musikk og film, synes jeg også ofte er best.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.10.2006 12.40.42 #9 av 11
Postet av: InYourDreams
Bare for å forsvare meg litt:

Da jeg tenkte på membranareal var det for å forklare hvorfor suber spiller bedre bass enn fronter. (Som var et av spm i denne tråden..) Fordi frontene har mindre areal enn subene og har begrenset slaglengde kan den ikke forflytte så mye luft som en sub og dermed ikke gjengi bass så høyt som en sub. Så klart kan en liten høyttaler gjengi bass bedre enn en stor dersom den har lang nok slaglengde til å forflytte et større volum luft enn den store. Dette bestemmes av høyttalerens oppbygning og er som regel ikke tilfelle for en vanlig fronthøyttaler som er konstruert for å gjengi hele frekvensområdet.

Den plasseringen jeg snakket om med to subere, en ved hver av frontene og rettet mot lytteposisjon var dersom en skulle la sub spille frekvenser over 80 Hz. Dette blir da den ideele plassering på grunn av retningsbestemmelse av lyd. Når en benytter delefrekvenser under 80 HZ er jeg helt enig i plasseringstipsene som er nevnt over :)

Tror nok vi er enige, men mulig jeg uttrykte meg noe klønete i det første innlegget :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.10.2006 18.01.29 #10 av 11
Postet av: pnerbye
"bomholt" skrev:
Hva er det som gjør at høyttalerne vil overlappe subben til lavere frekvens enn det man velger som delefrekvens?

Personlig foretrekker jeg delefrekvens lavere enn 80Hz i de fleste tilfeller. Synes det blir for lite dybbass med 80Hz, men det er jo en smakssak. Å bruke forskjellig delefrekvens til musikk og film, synes jeg også ofte er best.


Det fungerer ikke noe særlig å la delefrekvensen være absolutt. Subben og høyttalerene overlapper hverandre i et område på ca 20hz over og under delefrekvensen. Sett alle dine høyttalere til mute og sjekk hvor høyt subben spiller. Jeg irriterte meg grønn over at mine fronter hadde bevegelser i membranene langt under delefrekvens og lurte på om det var noe galt.

Hvis en har en sub med god frekvensrespons, fronter som kan spille dypt og nok med forsterkerkraft er jeg enig med deg i om at en kan vurdere lavere delefrekvens. Mine høyttalere skal levere varene ganske så dypt, men målinger i min kino har til nå vist at delefrekvens på 80hz er mest gunstig i forhold til jevn frekvensrespons. Det er inviklativt dette med bass! :)

InYourDreams: Du kan en god del du, og har mange fornuftige synspunkter. Ingen grunn til at du skal behøve forsvare deg, jeg ville bare bidra litt med mine erfaringer, og det mest vesentlige var dette med å plassere subben i lytteposisjon for så å krabbe rundt.

Det er nemlig viktig at plasseringen av subben blir optimal ifht til romforsterkning og en del andre parametere heller enn at en plasserer den der den høres best når den står i lytteposisjon. Dessuten vil en måtte høre på alle frekvenser på hvert sted en lytter, og dette blir fort uoversiktlig. En frekvens kan en høre veldig godt, mens en annen kan bli helt borte. Da er det bedre å velge ut et par fornuftige steder subben kan stå for så å teste disse.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.10.2006 18.29.24 #11 av 11
Postet av: InYourDreams
Igjen tror jeg vi er enige pnerbye :D Tipset med å plassere sub i lytteposisjon var ment som en måte å finne aktuelle steder som så kan testes videre. Synes dette er en veldig grei måte å begynne når en skal finne sub-plassering. Igjen litt klønete formulert av meg tidligere ser jeg..
Ellers vil jeg anbefale en lydtrykksmåler og testplater som inneholder sub lyder med mange ulike frekvenser.

Lykke til :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar