Logo

Hva skal en velge!

Skriv et svar
03.07.2007 13.54.36 #1 av 6
Postet av: blix
Jeg har i de siste måneder gått å tenkt på (er altså ikke medlem av Mensa) hvordan jeg skal ordne min opplevelse benk, altså lyd og bilde utstyr. Utgangspunktet er at jeg trenger noe bedre til å spille av cder med. Samtidig er jeg ikke overvettes fornøyd med min kombo DVD/VHS spiller som jeg kjøpte på Elkjøp for 1500,- for noen år siden.
Tanken min ble da, siden jeg ikke har bolig i Røkke størrelse, at jeg kunne slå sammen mine behov til en box. For eksempel kjøpe en av de mer påkostede dvd spillerene fra Dennon. Men så siger usikkerheten inn til de små grå. Er det forrnuftig?
La oss si jeg kjøper en slik Dennon dvd spiller til 15 000. Er det mer fornuftig å kjøpe en cd spiller til 10 000,- og en dvd spiller til 5 000,-. Ulempen er at man da får to bokser og ikke minst 2 fjernkontroller, som de fleste av oss har alt for mange av allerede. Men fordelen er at en mest sannsynlig får bedre lydkvalitet på cd avspillingen. Hvor stor kvalitetets-forskjell det er på bildekvaliteten mellom en dvd spiller i 15 000 prisklassen og 5 000 klassen er jeg usikker på. Men jeg går utfra at der er en viss forskjell.
For å gjøre valgets kvaler enda større så blander begrepene som blu-ray og HD dvd seg inn også. Er det fornuftig å kjøpe en dvd spiller til 15 000,- mens en slik oppgradering er på trappene. Kanskje jeg ender opp med 2 dvd spillere og ingen cdspiller når de nye formatene blir standard.
I tillegg så er det et faktum at mange tv program går meg hus forbi, fordi jeg simpelthen ikke husker det når de går på tv. Så tankene har streifet meg omkring en dvd opptaker også. I så fall må en kjøpe en dedikert cd spiller ved siden av.

Som om ikke dette er nok, så er der enda en variabel å ta hensyn til. Jeg har en forsterker med blansert inngang. Derfor har de sikkert vært "hyggelig" med en spiller som hadde en balansert lydutgang. Har forstått at dette med balansert kontakt mellom spiller og forsterker er et hett spørsmål på andre forum. Uansett så sprekker da mitt eksempel med en Dennon dvdspiller på pris. Utfra min oversikt så må en da betydelig opp i pris om en vil ha en dvdspiller med balansert lydutgang.

Så her sitter jeg med mange tanker i hodet, uten å komme frem til en løsning. Er det noen som har tenkt i samme baner og har fornuftige svar?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.07.2007 21.17.19 #2 av 6
Postet av: Zleepyme
Jeg ville kanskje ha ventet med Blue Ray og HD DVD enda en stund hvis jeg var deg. Ville heller ikke gått så langt opp i pris på dvd.spiller eller opptaker. Med mindre du har veldig kresen lydsmak, så vil det være temmelig waste of money.
Bruk heller pengene på en bra opplevelse En god dvd spiller koster i dag fra ca 2000 spenn(opptakere med hardisk til rundt 4000), en god surroundforsterker med litt trøkk rundt 6000 spenn. Høyttalere, eller høyttalerpakker finnes i alle prisklasser og størrelser.Har selv et større hjemmekinosett i fra Dali, og er veldig fornøyd med det.
Du nevnte Denon, og de har veldig gode produkter.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.08.2007 21.51.33 #3 av 6
Postet av: honnings
Blir nok lenge til HD tar helt over for DVD, ville brukt alle pengene på en god DVD spiller, de pleier å ha ganske pra lyd sett opp imot en cdspiller til 5000.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.08.2007 22.43.40 #4 av 6
Postet av: blix
Det er tydeligvis ikke så mange som følt disse valgene så tyngene som jeg har gjort. Heldiggriser!!!
Imidlertid har de små grå (les hjerneceller), arbeidet videre med problemene. Og min løsning har blitt som følger:
Jeg har bestillt meg en dvd-opptaker og så vil jeg jakte videre på en cd-spiller i prisklassen rundt 10 000.-

Som sagt har jeg allerede bestillt en dvd-opptaker gjennom en web butikk, Multicom.no. Bestillingen skjedde for over en måned siden og nå er den faktisk på vei. Jeg må si at jeg er skuffet over kundeservicen, og lurer på om dette er gjengse for alle web butikker. Kanskje det bare var jeg som var uheldig i mitt valg av butikk. Uansett så vil jeg tenke meg godt om før jeg bestiller mer på Multicom.

Når det gjelder ny cdspiller, så er der faktisk mye interessant ut på markedet i min prisklasse. Både Electrocompaniet og Abrahamsen har spillere i prisklassen. Videre har Cambrigde kommet med en modell i prisklassen. Jeg håper at audiophile.no kan komme med noen tester av spiller rundt 10 00.-.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.08.2007 04.32.07 #5 av 6
Postet av: AndreWerdenskrieg
Jeg har selv kjøpt en Playstation 3. Det er en av markedets raskeste og beste Blu-ray-spillere, spiller også av cd og kan scalere opp DVD'er til 1080p. Alt dette for 5-6000. Og du får en spillemaskin/mediasenter på kjøpet...

Nå skal det sies at jeg ikke har testet PS3's cd-kvaliteter skikkelig, så hvordan den står seg mot andre dedikerte CD-spillere skal jeg ikke si noe om.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.08.2007 10.41.35 #6 av 6
Postet av: Zleepyme
Hm...
Hvis du har hatt en kombi dvd/vhs spiller til 1500 spenn til nå, og du vurderer cd spillere til rundt 10.000, så må jeg spørre deg hvilken forsterker har du??? en dvdkombi til 1500,- har jo elektronikk og komponenter som er begredelig elendig. Det er bedre cd spiller i min Thomson klokkeradio! For å ikke snakke om min tilårskomne Denon cd spiller som jeg kjøpte for ti år siden til rundt 1100 spenn!!

En cd spiller til 10.000 vil være Ferrari mot din Lada niva (if you know what i mean) Anlegget ditt blir aldri bedre en det svakeste leddet. Hvis jeg var deg, ville jeg for eksempel valgt en Denon dvd spiller fra øvre hylle. Du vil garantert ikke bli misfornøyd...

Eller??
Smak og behag, men faktum er at dvd spillere i dag vil kunne gi deg masse igjen for pengene en en cd spiller som er bergnet på 40-60 000 kroners stereoanlegg(med mindre det er det du har??)
Nå har jeg ikke peiling på hvilket utstyr du har fra før, men likevell om du har forsterker og høyttalere til 100 000 så låter det likevell ikke bedre en de 1500 spennene i kombi vhs/dvden din.

http://www.hifiklubben.no/produkter/hje ... silver.htm

og extreme high end:
http://www.hifiklubben.no/produkter/hje ... silver.htm

og her er flere:
http://www.pioneer.no/no/products/42/84 ... index.html
http://www.pioneer.no/no/products/42/84 ... index.html
Lykke til! :)
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar