Logo

+++Hva mener dere om flerkanalslyd i hjemmekino?+++

Skriv et svar
18.02.2007 21.35.17 #1 av 13
Postet av: Terje80
LES EMNET FØR DU STEMMER
Kanskje føler du deg truffet?


Jeg lagde nettopp et LANGT emne om dette, og idet jeg skulle poste emnet, så drev det trådløse nettet mitt og PENDLET! Og siden kunne ikke lastes inn når jeg skulle poste... -argh- Satt sikkert i et par timer og skrev, men jeg vil ha svar på det jeg lurer på, og fatter meg i korthet nå, hehe.


Problemet mitt er lyd i hjemmekinoen. Flerkanalslyd. Ikke at det er lyd i flere kanaler, men måten lyden blir lagt opp på...

Slik jeg ser det, så skal lyden gjøre filmopplevelsen bedre. Den skal gjøre filmen mer intens, at du lever deg ENDA mer inn i en helt annen verden.
Da MÅ jo hjemmekinolyd i flere kanaler være det ultimate sier du kanskje? For da havner du jo midt i det som skjer?

Vel, ikke nødvendivis, svarer jeg... Ofte gir dette totalt motsatte virkning!
-Lyden skal gjengi det som skjer på skjermen på en best mulig måte, den skal fremme historien som skjer på skjermen.

Vi kjenner vel alle til det klassiske eksemplet om helikopteret som fyker over hodet på deg. Dette er en fin effekt som er med på å øke opplevelsen. Men det er en grense, og jeg skal prøve å forklare hva jeg mener.

-Helikopteret kommer mot deg, du hører helikoteret foran deg.
-Helikopteret flyr over deg, du hører at helikopteret beveger seg fra front til over deg, og at rommet fylles av "helikopterbrølet"


og nå kommer det jeg mener skiller god lydredigering fra dårlig lydredigering...

-God lydredigering: Lyden foran blir raskt svakere, alt ettersom hvor raskt helikopteret flyr. Lyden bak deg forsvinner i takt med frontkanalene.
-Dårlig lydredigering: Du hører vel og lenge at helikopteret beveger seg lenger og lenger unna deg. Kanskje pågår lyden fra kanalene bak deg i 5-6 sekunder etter at frontkanalene har stilnet lyden fra helikopteret.


For å nevne et eksempel fra en film der lyden, for meg, totalt ødela hele opplevelsen; The Matrix.

Husker dere scenen der Neo og Trinity sto i gangen med alle søylene? Foran dem sto en gjeng med vakter de måtte forbi, og da kommer det seff en skytescene av dimensjoner.
Kulene hagler forbi heltene våre, musikken er genialt gjennomført, men hva er det du hører bak deg? Kulespruten!
Du hører distinkte lyder av enkeltkuler som treffer søyler og vegg bak deg, fra høyre eller venstre! Og slike bråe, plutselige lyder river deg ut av filmen like effektivt som om mora di skulle begynne å strippe for deg foran skjermen!

Det var dette som førte til at jeg totalt canna alt som heter seg for bakhøyttalere til film, for slike overraskelser vil jeg IKKE ha når jeg ser på film. Bakhøyttalerne, som er stativhøyttalere, blir brukt som ekstrahøyttalere til L og R i front nå. Denne scenen i Matrix er et godt eksempel på hva jeg mener.

Noen eksempler på god lydredigering, som er med på å øke innlevelsen i filmen


[u]Væreffekter[/u]: Tordenvær. Du hører, og ser lynnedslaget foran deg, etterfulgt av regnvær som brer seg over hele rommet du sitter i.
[u]Eksplosjoner[/u]: En bombe eksploderer midt i bildet, rundt deg hører du jordrester og småsteiner som faller og treffer bakken.
[u]Musikk[/u]: Musikk kan være veldig effektforsterkende om det brukes rett på alle kanaler.

Eksempel på film?

The Grudge
Når den jenta lager den sinnsykt jævlige lyden, så gjennomsyrer den hele rommet. Dette gjør at lyden forbedrer filmen.

Noen eksempler på dårlig lydredigering

[u]Væreffekter:[/u] Tordenvær: Du hører lynnedslaget distinktivt på den høyre bak-kanalen før regnet setter inn.
[u]Eksplosjoner[/u]: En bombe eksploderer sentrert på skjermen, og store kampsteiner faller ned bak deg på begge sider, og lager distinktive lyder som skiller seg ut fra lydbildet.

Eksempel på film?

De fleste filmer jeg har sett i full, digital surround...




Det jeg mener, er at full surroundlyd i 5 eller flere kanaler, skal konsentrere seg om det som skjer på skjermen. Lyden skal effektivisere det som skjer på skjermen. Tross alt, lyden er for de fleste av oss like viktig, om ikke viktigere enn selve bildet. Men det er fremdeles bildet som er den viktigste historieformidleren, og lyden bør bøye seg for det.

I spill så kan slike ting være med på å gjøre spillet mer "virkelig", men der er du en aktiv del av det som skjer på skjermen. På film, der er du passiv. Så hva mener dere?

Kanskje vi trenger et emne der vi foretar oss hvilke filmer som har "god lydskikk", om det viser seg at mange av dere har samme mening som meg angående filmlyd i flere kanaler?

Derfor denne avstemningen =)
Stem i vei!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2007 21.37.21 #2 av 13
Postet av: Terje80
...og kom gjerne med innspill om du stemmer =)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2007 21.43.57 #3 av 13
Postet av: Rune
Interessant innlegg.

Jeg er enig i at i mange tilfeller hvor man bruker mye effekt i bakkanalene blir man distrahert av hva som skjer i bakkanalene og at man derfor kan gå glipp av enkelte ting i filmen.

Personlig syns jeg det er noe av det som gjør det gøy med flerkanalslyd såfremst man ikke overdriver helt.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2007 21.53.28 #4 av 13
Postet av: Terje80
Mhm, kanskje jeg skulle forandret andre avstemningsmulighet fra:

Liker det generelt, men mye blir ødelagt av det emnet beskriver.
til
Liker det generelt, men mye kan bli ødelagt av det emnet beskriver.

Nå som avstemningen har begynt, så kan jeg ikke forandre på det selv. Har du mulighet til det som admin?

På forhånd takk
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2007 21.57.20 #5 av 13
Postet av: Rune
Endret
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2007 22.17.46 #6 av 13
Postet av: Zleepyme
Jeg synes lydeffektene på en film forsterkes av å ha bakhøyttalere. Dette liker jeg veldig godt og blir på sikt til å bygge ut mitt 5.1 surroundanlegg til 7.1, for å få oppdelt lyden enda bedre.

Det er også stor forskjell på hvilken størrelse bakhøyttalerne har. Du nevner at disse er stativbaserte. Har selv et par Dali 104 som bakhøyttalere, og jeg må si at dynamikken og bassen disse leverer(som bak høyttaler) ville jeg ikke vært foruten.

At enkelte filmer som f.eks Matrix ikke er den best lydredigerte filmen er jeg enig i, men det er fordi bak kanalene i mine ører er alt for lite tatt hensyn til- Det er faktisk en av de få scenene i filmen som du referer til der bak kanalene høres.

En film som er meget bra lyd på er "Redd Menig Ryan" Eller den kritikerroste miniserien Band of Brothers. Helt i verdensklasse lydmessig.
Er og fan av lydeffektene i "Twister", "Dracula" og "Ringenes Herre" filmene :D

Nå er jo lyd alltid forskjellig fra øre til øre, og jeg synes det er herrlig når stua rister så murpussen ryr a pipa :wink:
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2007 22.24.26 #7 av 13
Postet av: Terje80
Dont get me wrong, jeg digger at lyden fillerister stua og at bassen funker som en all round vibrator på dama (oppskriften på en vellykket hjemmekveld).

Det jeg ikke liker, er små (eller store) konkrete lyder som skiller seg skikkelig ut fra resten av lydbildet, når de kommer fra en av de bakre kanalene.

Jeg prøvde meg først med 2 gulhøyttalere bak, men fruen ville ikke ha de, så jeg bytta dem ut med stativhøyt. Disse stativhøytt ble etterhvert tatt ned pga denne stadige lyddifferansen fra resten av lydbildet.

Er det bare jeg som mister den totale konsentrasjonen om filmen når en lyd fra en av de bakre kanalene PLUTSELIG stikker seg ut? Man mister liksom den følelsen man hadde for noen sekunder siden.

Hehe, jeg kjemper en ensom kamp :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2007 23.36.06 #8 av 13
Postet av: Zleepyme
Smaken er som baken... Delt :wink:

Bakhøyttalerne kan jo justeres ned i volum i forhold til resten hvis de er plagsome lyder. Kan også hende at de har feil toneart i forhold til resten. Spesielt hvis disse ikke er av samme merke som front og senter.

Mye synsing her, men har selv montert en del forskjellige surroundoppsett, og vet at det kan rett og slett være at disse bakhøyttalerne ikke passer inn.

En annen ting er jo avstand og lydforsenkning. Alt dette kan man jo justere seg grønn på på reciveren. En hel vitenskap det der :wink:
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.02.2007 18.34.33 #9 av 13
Postet av: Toffy
"Terje80" skrev:LES EMNET FØR DU STEMMER
Kanskje føler du deg truffet?


Stem i vei!


Matrix er ett lysende eksempel, til "feillyd".

Det værste, var en romvesen film, som jeg ikke husker navnet på en gang. som jeg leide en gang, mye var i romskip.

Og en sene, hvor det fløyt/fløy vann dråper rundt i rommet, ikke større en 1cm diam eller noe.
Men fra bakhøyttalera kom splash lyden så kraftig, att det hørte ut som ett badekar blei velta, og lydene kom helt i utakt av dråpene som fløy forbi.

Jeg løser slikt ved å dempe bakhøyttalera mye. da blir det "riktig" tilslutt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.02.2007 12.25.47 #10 av 13
Postet av: Torja
Jeg har vært borti denne typen mennesker som sier: "kan du skru av disse høytaleren, vil ikke høre denne lyden fra dem?".
Er like hoderystende forundret over dem, vær gang.
Jeg personlig syns det ikke kan bli nok lyd i bak kanalene. Har selv 7:1 oppsett og elsker effektlyder og lyder generelt der bak fra. Dette forstyrrer meg ikke på noen måte, bare øker min egen opplevelse av filmen.
Når jeg får en så kalt "pint point" lyd bak fra, hender det at jeg spretter opp 1/2 meter fra stolen. Elsker dette.

Forstyrrer ikke filmen i det hele tatt, etter egen mening, men tvert i mot øker film opplevelsen på en måte du ikke opplever på kino. Selv fan av sci.fi og aksjon generen. Kansje det er årsaken. De som liker roligere filmer, liker kansje heller ikke så mye lyd fra bak kanalene?

Men trådstarten traff nok en nerve i meg, ja. :mrgreen:
Personlig så simpelthen Elsker, elsker, elsker jeg all lyd fra de bakerste kanalene, og kan aldri få nok. Jeg skrur lydtrykket opp bakerst, eller så syns jeg det blir for fatteselig lyd bak.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.02.2007 20.49.09 #11 av 13
Postet av: fan_av_Proson
Jeg må si jeg ikke er helt enig i at det ødlegger filmen. (nå har jeg ikke testet den matrix senen enda.) Ja jeg har vært borti at bakhøytalerlyden kan bli for volsom og feil i forhold til bildet men det skjer jo kun i noen få prosent av tilfellene og jeg mener det hjelper mer en det ødlegger uansett.

Er en sene husker ikke om det er fra en av blade filmene eller XXX hvor noen skyter en pil med waier på "rett forbi deg" og du hører skikkelig godt at den treffer noe bak deg. første gang jeg så dette skvat jeg så jeg nesten trengte pampers og ja lyden var overdrevet, men fy for et adrenalin kick det ga meg og hva passer vel bedre en masse adrenalin til sånne filmer?

Jeg har nå investert i et 7.1 system og legger planer om egen kinosal i kjelleren. Da kommer jeg til å innvestere i like høytalere hele veien rundt for å få lik klang i center side og bakhøytalere som frontene, som allerede er kjøpt og heter proson reality 63 mkII.
gleder meg som en unge...

Eneste minuset er at jeg har lovet dama og pusse opp soverommet før kinosal skal bygges så litt tid vil det komme til å ta men da får jeg planlagt det nøye og tenkt meg godt om før jeg hopper i det.
Mvh
Eirik Rygge Paulsen
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.03.2007 18.19.55 #12 av 13
Postet av: asvaberg
Jeg synes dere sier mye om noe veldig lite vesentlig på denne tråden.

DU som eier av hjemmekinoanlegget som ser/hører DVD'er har jo selv mulighet til å velge om du vil ha lyden ut i surround, Pro-ditt-pro-datt, 2,3,4,5,6 eller 7 høyttalere + sub, men eller uten Dolby ditt og datt og bla bla bla
ELLER du kan stille inn AV receiveren og få lyden kun på stereo - gulvhøyttalerne.

ELLER du kan sikkert stille inn lyden slik at det blir lite bak, mye foran, mye til høyre, mye til venstre osv osv

Det er DU som eier av AV anlegget som selv velger hvordan du vil ha lyden - prodsentene av DVD'en har gitt deg muligheten.

Jeg synes det er helt topp jeg.

Sier jeg noe fryktelig galt nå, så får dere tilgi naiviteten :-)

edit:
Dette er fra første innlegg:
"Noen eksempler på dårlig lydredigering
Væreffekter: Tordenvær: Du hører lynnedslaget distinktivt på den høyre bak-kanalen før regnet setter inn. "


For oss som har reist endel, så er det ganske vanlig at det kommer torden og lyn FØR regnet kommer. Dette er en fenomen hvor det forholdsvis plutselig kommer dårlig vær, f.eks i tropiske strøk.
LG 42PC1RR/Yamaha RX-V659-CDX-497/Oppo DV-970HD/Dynavoice M-65/Proson 12'' sub/B&O RL60/TaraLabs Helix 8/Belkin SurgeMaster/Avant Pro Optisk kabel/Avant Pro RCA-RCA Subkabel+RCA-RCAx2/Philips Stereolydkabel SWA3523/Plasma Window DVD PlasmAquarium
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.03.2007 20.14.44 #13 av 13
Postet av: orso
Har lagt merke til dårlig lydbildet noen ganger, men har ikke merket hva som var gale. Det trekker noe ned, men synes ikke det er ofte jeg opplever det.
Et viktig spørsmål her er: Har du plassert bakhøyttalerne dine riktig? De bør ideelt sett plasseres 40-60 cm over ørehøyde, noe som mange ikke gjør. Ellers er min erfaring at de bør stå litt skrått bak sitteposisjonen. Pekes litt innover, men ikke for direkte. Dipoler har jeg ikke prøvd.

Forresten noen som har prøvd presens høyttalere? Lyd&Bilde testet dette i februar nummeret og skrøt av det.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar