Logo

Hva er egentlig HTPC?

Skriv et svar
12.08.2005 21.16.48 #1 av 3
Postet av: Amadesus
Jeg er nybegynner her og lurer egentlig litt på hva en HTPC er for noe, hva er forskjellen i forhold til en vanlig pc, priser etc.? Er dette en bedre kilde for å vise filmer enn det en dvd spiller er? Fungerer HTPC som både billedkilde og lydkilde/surroundreceiver?

Sikkert litt "dumme" spørsmål, men jeg har ikke peiling så jeg er bare nysjerrig.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.08.2005 22.22.06 #2 av 3
Postet av: Bombadil
Htpc er som en vanlig pc, men den er mer tilegnet til bruk i hjemmekino sammenhenger. F.eks. er det ofte store harddisker på en htpc som du da kan lagre filmer og musikk på. Så den blir som en type mediaserver. Du kan også bruke den som en harddisk opptaker og ta opp alle typer tv programmer som du kan sende gjennom den.

Jeg er ikke sikker på hvordan kvaliteten er i forhold til annet utstyr, men en htpc har ihvertfall mange gode sider som kan fungere godt i en hjemmekino.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.08.2005 00.31.07 #3 av 3
Postet av: aLmAnZo
Definisjoner på HTPC tror jeg er like mange som det finnes HTPC brukere, men primært er det en pc optimalisert for DVD avspilling.

Egentlig er denne definisjonen ganske vag i min mening, i og med at andre produkter ikke har ett slikt prestisjetungt krav over seg.

Jeg mener, en DVD spiller er en DVD spiller selv om den koster 250 kr på REMA, en høytaler er en høytaler, selv om den koster 300 kr på Biltema.

Jeg vil heller kategorisere HTPC'er etter ytelse, men det er da igjen vanskeligere, siden man selv setter sammen forskjellige komponenter, for å nå ett optimalt resultat.

Men enkelt sagt er en HTPC ett slags media center, bygd for å spille av mp3, DVD, DivX, ha lagringskapasitet for media osv. Mens en god HTPC bør ha sterk nok software for å kjøre hdtv, ett godt lydkort som leverer digital lyd, tuning/tweaking muligheter for bilde og lyd ol.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar