Logo

Hva er egentlig Bi-wiring?

Skriv et svar
23.01.2005 13.02.56 #1 av 24
Postet av: hdanielsen64
Kan noen gi meg en forklaring på hva Bi-wiring egentlig er, og hva som er formålet med dette? Og evnt. hva som kreves av anlegg?

Mvh. Håkon Danielsen
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2005 13.42.32 #2 av 24
Postet av: Typhoon7
Bi-wiring går ut på å dele de lave og høye frekvensene ved å la de gå i ulike kabler fra forsterker til høytaler.

Litt av tanken bak det er vel at signaler med høyere frekvens (diskant og til dels mellomtone) beveger seg i lederens overflate, men lave frekvenser går i kjernen. Ved å bi-wire skal en da få lettere "bevegelse" for de høyfrekvente signalene.

Får å kunne bi-wire må du ha høytalere som har 2 minus og 2 pluss terminaler. "Broen" mellom disse må da fjernes. bi-wiring.gif bi-wiring.gif ( 10,1748046875 KB) Vist 7526 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.02.2005 22.46.16 #3 av 24
Postet av: Vargen
okay, bi-wire har jeg lurt litt på også, for jeg har nemlig muligheteten til det på mine missionm74i fronter og min mission m5c center. Så det er bare å tvinne to kabler å stappe i en?? Er det sånn at dette er et MUST, eller er det delte meninger om dette??

Takk for respons! :D
Hilsen Vargen!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.02.2005 22.52.27 #4 av 24
Postet av: Alas
Å kalle det et must er vel å ta litt hardt i. Min erfaring er at det varierer mye fra anlegg til anlegg. Som oftest hører jeg ikke forskjell. Man får kjøpt egne bi-wirings kabler, men de er som regel dyrere enn vanlige.

Bare noe annet og: ser ofte at disse bi-wirings kablene bare deles helt i tuppen, slik at det ikke er noen to kabler, men en helt fram til siste 20 cm hvor de deles, vet noen som det er separate ledere inni kabelen da?

Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.02.2005 23.05.05 #5 av 24
Postet av: Typhoon7
"Alas" skrev:Å kalle det et must er vel å ta litt hardt i. Min erfaring er at det varierer mye fra anlegg til anlegg. Som oftest hører jeg ikke forskjell. Man får kjøpt egne bi-wirings kabler, men de er som regel dyrere enn vanlige.

Bare noe annet og: ser ofte at disse bi-wirings kablene bare deles helt i tuppen, slik at det ikke er noen to kabler, men en helt fram til siste 20 cm hvor de deles, vet noen som det er separate ledere inni kabelen da?

Mvh


Det er vel som regel 4 isolerte ledere i disse kablene ja, som igjen er bygd opp på ulik måte alt etter produsent.

Kan også være flere, men de er isolert fra hverandre.

Hvis de ikke er isolert fra hverandre forsvinner poenget med bi-wiring etter min mening.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.02.2005 23.07.47 #6 av 24
Postet av: Vargen
ok, takk for svar, er nok ikke noe å hente med en sony strdb790 receiver da tenker jeg
Hilsen Vargen!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.02.2005 23.08.13 #7 av 24
Postet av: Alas
Da er det jo greit at de koster nesten dobbelt så mye. Ellers hadde det jo vært svindel fra ende til annen.
Ellers var det vel du typhoon som nevnte at man kunne/burde bytte jumperne mellom terminalene, men en liten stump av grei høyttalerkabel og det er et veldig godt tips.

Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.02.2005 23.10.20 #8 av 24
Postet av: Typhoon7
"Vargen" skrev:ok, takk for svar, er nok ikke noe å hente med en sony strdb790 receiver da tenker jeg


Bytt heller ut de "metallbroene" mellom terminalene(de som er koblet mellom + og + OG - og -) på høytalerne med et lite stykke høytalerkabel.

Tjener nok mer på det.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.02.2005 23.19.42 #9 av 24
Postet av: Vargen
okay? Mange knep ute å går skjønner jeg ;) Takker!
Hilsen Vargen!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.02.2005 05.23.03 #10 av 24
Postet av: TheTubaplayer
Istedet for å bruke dobbelt så mye penger på en Bi-wiring kabel bruker du heller dobbelt så mye på en vanlig stereo kabel, eller en film kanskje :D etter min erfaring iallefall....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.01.2007 16.10.04 #11 av 24
Postet av: Twinrehz
"Typhoon7" skrev:
"Vargen" skrev:ok, takk for svar, er nok ikke noe å hente med en sony strdb790 receiver da tenker jeg


Bytt heller ut de "metallbroene" mellom terminalene(de som er koblet mellom + og + OG - og -) på høytalerne med et lite stykke høytalerkabel.

Tjener nok mer på det.

Funker det like bra som bi-wiring? Eller er det en slags nødløsning om man ikke har nok høyttalerutganger?
Speakers with attitude
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.01.2007 17.11.12 #12 av 24
Postet av: Typhoon7
Bi-wiring har ingen betydning etter min mening. Ser poenget teoretisk, men ikke praktisk. Har ikke klart å høre forskjell.

Poenget med bi-wiring er å koble fra et sett høytalerutganger på forsterker til 2 sett innganger på høytaleren.

Hører nok ikke forskjell ved å bytte ut broene heler, men har man kabel liggende, så koster det jo heller ikke noe.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.01.2007 18.07.19 #13 av 24
Postet av: Twinrehz
Jaha. Men i følge What Hi-Fi så hører du forskjell. (Kanskje bare de dyrere modellene opp over 20 000 det gjelder?)
Speakers with attitude
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.01.2007 18.37.09 #14 av 24
Postet av: Typhoon7
Det er jo bare å prøve. :)

Hva What Hi-Fi måtte mene, tar jeg med en klype salt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.01.2007 21.02.46 #15 av 24
Postet av: Zleepyme
Ser at en del høyttalerprodusenter har gått bort ifra det. Har ikke bi-wiring på mine nye Dali Concept10...
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar