Logo

hva er ballast?

Skriv et svar
15.01.2009 19.41.29 #1 av 3
Postet av: rvega
Hei alle sammen. =) Har et spørsmål jeg håper jeg kan få svar på her på forumet. Har liten kunnskap om prosjektorer, men har en Ask M1 prosjektor som sønnen min bruker til video/spilling. Den senere tiden har vi hatt problem med å få starte opp/få lys i pæra på prosjektoren. Når en trykker den på, blinker det et gult lys (istede for å lyse grønnt) i ca 1minutt før det går over til rødt lys. Da er det bare til å starte prosedyren på nytt i håp om at det kommer lys i pæra. Denne prosedyren må gjentas 10-15 ganger før den starter som den skal og det blir lys i pæra. Kjøpte nettop ny pære, uten at dette bedret problemet. Har fått vite at dette høyst sannsynlig er ballasten som begynner å bli slitt. Så da blir spørsmålet: hva er ballasten, hvor kan den kjøpes, og hvor vanskelig er dette å skifte? På forhånd takk for svar. Hilsen Rolf. =)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.01.2009 20.16.57 #2 av 3
Postet av: Rune
Ballast for meg er noe man har i båter :-)

Det er ikke godt å si hva som er problemet, men mulig at strømforsyningen har noen problemer.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.01.2009 01.47.19 #3 av 3
Postet av: kenti
Jeg vet ikke så alt for mye om dette, men når det er snakk om ballaster til bil (xenon lamper) er det en spenningsomformer. Jeg antar at det er noe slikt i dette tilfellet også, da det bygger på samme prinsipp. Hvis denne er gåen i din projektor er det ikke rart du har problemer med å starte lampen.

Du kan evt. sende en PM til Gorm her på forumet, han er vår projektorekspert. Evt. ta kontakt med en forhandler som fører projektoren din og hør med de.
Med vennlig hilsen
Kent-Erik Tøllefsen
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar