Logo

HQV - Definisjonen av hvor god spilleren egentlig er

Skriv et svar
11.03.2008 05.28.48 #1 av 4
Postet av: petre2006
Ja, skal ikke holde noe langt foredrag.... enda..

Jeg har akkurat bestillt HQV PAL DVD og HQV Blu Ray fra Silicon Optix, som jeg vil nytte aktivt i de fleste sammenhenger jeg skal kunne si om noe tilfredstiller bildemessig. I disse dager går jeg selv inn i en ny era hva det gjelder kvalitet på skjermkort i PC verdenen, så da er det lurt å ha godt referanse verktøy skal man kunne selge videre noe jeg kan stå inne for. Artig å lese at nå er det to skjermkort der ute som scorer høyerer på vanlig DVD og HD materiale enn hva de heftigeste standalones gjør, til og med de som er utstyrt med chippen fra selveste Silicon Optix :-D

Jeg kommer tilbake med brukererfaringer når jeg omsider får disse to platene. De var/er i utgangspunktet beregnet for alle spillere som viser frem bilder fra 480i og oppover, det kan så være DVD spilleren du fikk med cornflakespakken eller Blu Ray spilleren du betalte 17.000,- for, eller PC/MAC m.v utstyrt med optiske drev av ett eller annet slag :-)

Vel, for andre interesserte:

http://www.hqv.com/benchmark.cfm

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.03.2008 09.10.06 #2 av 4
Postet av: petre2006
Allerede igår kom det en pakke på døren med merket FedEx på, levert fra Silicon Optix.. :-) Kunne ikke vente, og pakket ut begge platene som kom med (en for PAL DVD og en for Blu Ray) og måtte prøve litt. Har enda ikke vert i kinoen, men dyttet DVD'en inn i den bærbare jeg nå skriver på for å finne ut hvor godt skjermkort som er i den for DVD playback.

Vel, platen er godt dokumentert (lite papir dokumentasjon følger med, kun ett referanse kart) på selve platen når du setter den i. Nøye forklart, viser den vei og du kan umulig gå feil under testen.

På DVD playback er maks score 80 poeng. Jeg satte igang testen og det så da riktig så lovende ut. Den bestod den første testen med glans! 10 poeng :-) Ok, så fortsatte jeg over til de andre testene... Det ble med de ti poengene gitt.. grafikkkortet i denne bærbare er brukanes til vanlig PC bruk, eller skal vi si, desktop og surfing.. Hehe, det var vel rett og slett grusomt for å si det mildt. Testene påpeker jaggies og støy, og den er pinlig nøyatig og du 'ser det' med en gang. Så bruker man referanse arket med, og gir poeng deretter.

Nå skal jeg teste Pioneeren i kinoen (696), men tror ikke den klarer noe nevneverdig bedre, kanskje 20-30 poeng. Dette kommer jeg tilbake til, men skikkelig artig var det vertfall! :-) Den dagen en Blu Ray spiller kommer i hus, i form av HTPC eller standalone eller begge deler, så skal det testes ut også. På HD delen er det mulig å få maksimalt 130 poeng.

Ok, knallkjøp var det, en bundle til 30 riksdaler og ytterligere 20 riksdaler i frakt, så er dette 'drepen' for selgere som skal selge deg avspillere eller fremvisere. Referanse kartet som fulgte med har egne detaljer for fremvisere også. Glemte jeg åsi at det kom tollfritt inn? :-) Dollaren er så flaut lav nå at.. hehe, vel, løp og kjøp, for alle entusiaster! Og, du kan nå selv finne ut hva som er bra eller ikke, dvs, en pekepinne, ikke en fasit (det sa jeg ikke)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.03.2008 14.39.47 #3 av 4
Postet av: Torja
Intresangt, kansje jeg burde bestille selv. Er det mulighet for korrigering via menyer eller er det kun en test?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.03.2008 22.18.34 #4 av 4
Postet av: petre2006
Evt. korrigering er mulig i din spiller. Opplegget er mer ment som en pekepinne hvor bras spilleren din er, altså, hvor god videoprosessering du kan forvente deg i ett gitt forhold (oppløsning, enten 576i, 720p eller 1080i/p)

Du vil få video eksempler som du igjen måler opp imot en skala som følger med i papirform, samt eksempler (video og stillbilde) over 'hvordan' det skal se ut når det virker 100% i henhold til hva Silicon Optix mener er skikkelig videoprosessering.

Scoret forresten 53 poeng av 80 mulige på min Pioneer 696 oppskalert til 720p, igjen mot min PE8720. Ikke aller værst, men langt fra bra nok. Blir spent på hva HTPC modellene mine får, da både på HD og SD.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar