Logo

Hjemmekino/lydisolering

Skriv et svar
13.11.2005 09.29.00 #1 av 4
Postet av: kfh74
Har begynt på et lite hjemmekino prosjekt i kjelleren. Rommet er lite, 3,5 x 3,4 m.

Det er delvis isloert fra før,to vegger, men så meg nødt til å ta igjen en vegg da det ikke så bra ut.

Det er islolert med 50mm Glava på den veggen jeg skal isolere på nytt. Den andre veggen er isolert med 300 mm glva og kledd med tynne sponplater (ikke 22 mm!).

Veggen jeg tar igjen nå vil jeg kle med gipsplater.

Men lurer på om jeg kan bruke gipsplater rett utenpå sponplater, er dette mulig og vil det ha noe for seg lydmessigt?

Har veldig lyst på skjult anlegg, men kommer til å gjøre det meste selv, så for å få ned kostnadene lurer jeg på om det er mulig å legge elektrisk anlegg utenpå gipsplater?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2005 10.06.43 #2 av 4
Postet av: Knut
"kfh74" skrev:Har begynt på et lite hjemmekino prosjekt i kjelleren. Rommet er lite, 3,5 x 3,4 m.

Det er delvis isloert fra før,to vegger, men så meg nødt til å ta igjen en vegg da det ikke så bra ut.

Det er islolert med 50mm Glava på den veggen jeg skal isolere på nytt. Den andre veggen er isolert med 300 mm glva og kledd med tynne sponplater (ikke 22 mm!).

Veggen jeg tar igjen nå vil jeg kle med gipsplater.

Men lurer på om jeg kan bruke gipsplater rett utenpå sponplater, er dette mulig og vil det ha noe for seg lydmessigt?

Har veldig lyst på skjult anlegg, men kommer til å gjøre det meste selv, så for å få ned kostnadene lurer jeg på om det er mulig å legge elektrisk anlegg utenpå gipsplater?


Det skulle ikke være noe problem å legge gipsplater utenpå sponplater. Det er jo gipsplater som anbefales ved lydisolering, så jeg er litt usikker på lydisolasjonseffekten av vanlig veggsponplater. Men husk at sponplatene ikke er et dødt materiale, at det kan være bevegelse i det. Dette er ikke tilfelle med gips, så du kan risikere at det sprekker litt opp i skjøtene på gipsen! Hvis det ikke er for mye jobb kan du jo plukke ned sponplatene og slå opp en dobbel gipsvegg. Da har du også anledning til å skjule elektrisk anlegg, samt at du kan gå over sprekker og skjøter med silikon/acryl for optimal lydisolering.
Det er forøvrig ikke noe problem å legge det elektriske anlegget synlig utenpå gipsplatene, oppå listen f.eks.
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2005 10.55.28 #3 av 4
Postet av: kfh74
takk for raskt svar!

Det blir nok dobbelt lag med gips. Gulvet blir lagt på stendere, isolert og 22mm sponplater. Har kjøpt inn teppefliser med tanke på lyd.

Har VELDIG lyst på skjult anlegg. Hvor mye av dette kan jeg gjøre selv?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2005 11.18.44 #4 av 4
Postet av: Knut
"kfh74" skrev:takk for raskt svar!

Det blir nok dobbelt lag med gips. Gulvet blir lagt på stendere, isolert og 22mm sponplater. Har kjøpt inn teppefliser med tanke på lyd.

Har VELDIG lyst på skjult anlegg. Hvor mye av dette kan jeg gjøre selv?


Du kan vel trekke kabelgatene (de ruglete hvite rørene) selv, men pass på å trekke de i lange buer, ikke 90 gradres bend, for da blir det umulig å trekke kabelen igjennom! Du kan vel feste vegguttak/apparatboksene selv:





men husk å beregn tykkelsen på to gipsplater så boksen flukter med ytterste gipsplate (dvs ca 26 mm). Disse boksene bør skrues fast i stenderverket, evt kan du enkelt skru ned et feste i stenderen som ligger langs gulvet.
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar