Logo

Hjemmekino eller bare stereo?....

Skriv et svar
11.01.2005 00.32.46 #1 av 14
Postet av: jyplingen
Hei :wink:

Hadde blitt kjempeglad for litt tips og hjelp ift kjøp av stereoprodukter!

Jeg tenker på å kjøpe et anlegg jeg kommer til å høre mest musikk på, men hadde kanskje vært kjekt med dvd i disse tider også, både til film og bilder (men kan vente litt med det). Stuen min er ganske liten, ca 25 kvadrat, og jeg er opptatt av at lyden skal være bra, behøver ikke å spille vanvittig høyt, men vil ha fyldig og god lyd - særlig god bassgjengivelse (hater bråkete diffus bass...).

Helst bør ikke anlegget koste mer enn 4000, men kan i nød strekke meg til 4500-5000... Får jeg bedre lyd av å velge et rent stereoanlegg fremfor å velge en hjemmekinoløsning for de pengene?

Har sett litt på hifi-klubbens hjemmesider og da særlig:
SYSTEM Denon DM-31 + DALI Concept 1

og i tillegg:
SYSTEM Argon AVR3001 + DVD2004, her må jeg velge høyttalere i tillegg.

Noen som har noen god formening om disse produktene, hva jeg bør velge eller evt andre produkter som er bedre?

Kjempetakknemlig for svar :D
Mvh jypling
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.01.2005 04.30.27 #2 av 14
Postet av: Jan A M
Når du sier 4000-5000kr, tenker du å kjøpe både forsterker, høytalere og cd-/dvd-spiller for de pengene? I så fall kan det bli vanskelig å finne skikkelige stereokomponenter til den prisen. Komplette hjemekinoanlegg til 5000kr tror jeg du bare kan glemme hvis du vil høre mye på musikk. Det er nå min mening da. :wink:

Tror jeg ville ha valgt skikkelige stereokomponenter framfor dårlig hjemekino i første omgang da, kan du si.

Hvis du strekker deg til en 8000kr, åpner det mange muligheter på stereofronten i allefall. Da har du mulighet til å kjøpe en god stereoforsterker til ca.3000kr, ett par høytalere til ca.3000kr og en cd- eller dvd-spiller til ca.2000kr. :wink:

Uansett, venter på en tilbakemelding fra deg om hvilke muligheter du har, så får vi se om det er mulig å få til noe lurt. :wink:

PS: De komponenten du har sett på er sikkert heller ingen dårlige valg, hvis du absolutt ikke har mulighet til å strekke deg lenger opp i pris.
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.01.2005 13.02.06 #3 av 14
Postet av: Runel
Du kan jo evt se på mikro DVD annlegg som f.eks JVC: UXS77 eller EXA1 som er MYE bedre til musikk koster ca 5k(EISA pris, tremembraner). Panasonic SCPM39 til ca 3,5k. Yamaha Pianocraft 600 med DVD ca 6k best totalt :wink: . M31 er et megetbra musikkannlegg men det trenger sårt en SUB med concept 1 etter min smak.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.01.2005 17.48.06 #4 av 14
Postet av: jyplingen
Hei :D

Takker for svar. Nå har jeg sett litt til og lurer litt på denne kombinasjonen:

DENON AVR-1705 Hjemmekinoreceiver 2698,- eller
DENON AVR-1604 Hjemmekinoreceiver 2798,- - noen vesentlig forskjell på disse?
GALE 3045 Høyttalere 2990,-
ARGON DVD2005 DVD-spiller 798,-

Da kan jeg senere bytte ut komponentene og evt også ha flere høyttalere.

Ok system til prisen??

Takk takk for svar :P
Mvh jypling
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.01.2005 17.56.27 #5 av 14
Postet av: Jan A M
Denon avr-1705 er vel nyere en 1604, så vidt jeg vet.

Uansett, virker som en kjekk start pakke det der. Og hvis du bygger ut med machende suround- og senterhøtalere så får du en kjempegrei budsjett kino tipper jeg. :wink:

Foresten, det kan være smart å oppgradere med en sub etter hvert også. Det vil nok gi ett stort løft i lydopplevelsen både på film og musikk.
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.01.2005 20.10.02 #6 av 14
Postet av: Runel
Bra pakke, men anbefaler sub ja.
Finnes jo andre alternativ som Yamaha HTIB1000 til 6k kompl med sub(elkjøp m.fl) (5.1). Mindre høytalere(satelitt) men bedre DVD spiller. DVD spiller kvaliteten er viktig for CD lyd og billige spillere har ofte dårligere CD lyd enn dyrere som alltid :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.01.2005 22.42.04 #7 av 14
Postet av: jyplingen
Oki, får tenke meg om ift om jeg har råd til en litt dyrere dvdspiller (hva anbefales, som ikke er så dyrt?) nå og så ta resten senere. Kjekt ihvertfall å få tilbakemelding om at det ikke er helt på tryne valg :wink: Så får jeg begynne å spare til sub og flere høyttalere.... Egentlig har jeg ikke plass til det enda, stua mi er bare ca 25 kvadrat :roll: Hvor mye må jeg regne med å bruke på ok kabler til dette? Høyttalerne kan rent praktisk ikke stå særlig langt fra anlegget uansett... Maks 1 m - hvordan blir det ift lyden??

Ikke lett å bruke lite penger på bra anlegg :roll:
Mvh jypling
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.01.2005 22.59.43 #8 av 14
Postet av: Jan A M
Når det gjelder kabler er det selvsagt en fordel med så korte kabler som mulig. Jeg tenker det holder lenge med mellom 1,5 mm2 og 2,5 mm2 kabler bra biltema, clas ohlson eller lignende. Trenger ikke bruke mye penger på det.
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.01.2005 07.41.56 #9 av 14
Postet av: jyplingen
Jeg har faktisk noen kabler jeg har "arvet". Imidlertid er det ingen plugger på de, må jeg ha det? Skjønner jeg har ikke så mye peil... De er ganske tykke og skal være ok. Uansett kjekt at det ikke trenger å være så vanvittig dyrt :D

Takker for interessen, håper å ha lyd i heimen snart :P
Mvh jypling
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.01.2005 14.08.49 #10 av 14
Postet av: Jan A M
Plugger er ikke nødvendig, terminalene på både høytaler og forsterker har enten skruterminaler eller klemmeterminaler. Det hadde faktisk vært værre hvis kablene hadde hatt plugger, da en del(eller noen da) høytalere og forsterkere ikke tar plugger. Men det går nok bra med "arve"kablene ja. :wink:

Pluggene som av og til brukes på høytaler kabler kalles foresten "bananplugger", så vet du det og.
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.01.2005 16.38.54 #11 av 14
Postet av: jyplingen
Det var jo suverent :lol: Tror nemlig de er endel dyrere enn det jeg hadde kunnet investere i nå...

Takk for god hjelp, igjen.... :wink: Men ser ikke vekk fra at jeg roper "hjelp" når jeg får det hjem.... Forhåpentligvis snarlig :D
Mvh jypling
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.01.2005 21.44.24 #12 av 14
Postet av: jyplingen
Hei igjen :?

Nå har jeg jo fått med meg at yamaha htib1000 er anbefalt som et bra anlegg og lurte på hvordan det stiller seg ift de denonproduktene med gale-høyttalerne jeg har sett på? (Ser jo at du, Jan A M er Yamaha Guru ...) La merke til at de har yamaha-anlegget til under fem lapper på siba sine nettsider... Lyd, bilde, stereo ift hjemmekino?

Som vanlig takknemlig for svar :wink:
Mvh jypling
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.01.2005 22.24.06 #13 av 14
Postet av: Typhoon7
Hvis du er innstilt på å starte i stereo ville jeg satset på forsterker/reciever, dvd og fronthøytalere i begynnelsen og heller bygget ut etterhvert.

Kjøp ihvertfall et komplett anlegg som har delte komponenter. Du står mye friere da.

Denon er det ikke noe å si på.
Sett i forhold til prisen er Gale et helt greit merke.

Du kan også få mange gode stativhøytalere som fronter til ca 3000,-
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.01.2005 22.54.31 #14 av 14
Postet av: jyplingen
Jeg ønsker også å ha delte komponenter for ikke å begrense muligheten for å bytte ut noen av delene. Men er det noen store forskjeller på de to alternativene? Har sett at høyttalerne på Yamaha ikke regnes for å være de beste, men hvordan stiller de ulike delene seg ift hverandre (anlegg mot anlegg)?
Mvh jypling
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar