Logo

Hjemme hos TheDude

Skriv et svar
14.05.2009 21.28.40 #1 av 8
Postet av: TheDude
Da har jeg endelig tatt meg tid til å ta et par bilder i stua mi, og har lagt det på min.hjemmekino.no (http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=197). Stua fungerer som stue når den skal det, og en helt ok hjemmekino når jeg vil se film.

Utstyrslisten er som følger:

System Audio 1280 mk2 fronthøyttalere
System Audio 720AV senterhøyttaler
System Audio 505 surroundhøyttalere
SVS PC12-NSD subwoofer
DynaBel Arges selvbygd subwoofer

Marantz SR5400 surroundreciever

PS3 for avspilling av blu-ray
TViX M-6500 som mediastreamer
Pioneer DV-565 med analoge utganger for SACD
Xbox Classic med XBMC (lite i bruk nå)
Kreatel IPTV-tuner

Logitech Harmony One - one remote shall control them all (utenom PS3-en, da)

Selvbygd TV-bord (byggebilder her: http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?f=28&t=11400)



Siste anskaffelse var SVS-subben i begynnelsen av april. Jeg hadde tenkt å spørre litt her inne, men kom uansett fram til at det var en slik det ble plass til hos meg, og jeg var redd for at de dyrere sylinder-subbene skulle bli litt overkill. Jeg ser jo nå i ettertid at jeg sikkert kunne gått opp et hakk til, men det får kanskje bli en til i en ikke altfor fjern framtid :wink: I mellomtiden har jeg koblet opp den gamle, selvbygde DynaBel-subben i tillegg. Håpet var å få litt mer punch i den øvre delen av sub-skalaen, men jeg har ikke begynt å tenke på hvordan jeg skal få kalibrert dette på et fornuftig vis.

Ellers har jeg noen spørsmål innimellom her...

Man tenker jo hele tiden på oppgraderinger, og jeg har gjort meg noen tanker. For det første - ny forsterker med støtte for Dolby TrueHD og DTS HD-MA er et sterkt ønske. Dere som ser mye film - merker dere stor forskjell fra vanlig DD og DTS til de nye HD-formatene? Jeg vurderer en Yamaha RX-V1900, som burde gi noe mer kraft til frontene mine, og i tillegg mulighet for presence (om det er noe å satse på - eller er det mer for dem med lerret og pj som vil heve lyden opp fra "under" lerretet?). 7.1 er uansett ikke aktuelt i stua mi.

Surroundhøyttalerne kunne jeg også tenkt å skifte ut. Tanken var et par SA 705, som har de samme elementene som frontene og senteren (med kun en bass/mellomtone i stedet for to). Og da får jeg jo SA 505-ene til overs som kan kobles opp som presence :smile:

Høres dette ut som en fornuftig oppgradering, eller er det andre ting jeg har oversett?

Alle innspill mottas med takk :smile:
-
Yamaha RX-V3900T, System Audio 1280 mkII, SA 720 AV, SA 705, SA 505, SVS PC12-NSD, Epson EMP-TW700, DreamScreen v3 tab 92", Samsung LE40A656, Acer Revo R3610 med XBMC, Panasonic DMP-BD60, Pioneer DV 565-AS, PS3, Get HDi, Logitech Harmony One
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.06.2009 19.12.58 #2 av 8
Postet av: TheDude
Da begynner vel skattepengene å nærme seg, og da blir det nok ny reciever på meg. Spørsmålet er hva jeg skal velge. Jeg har lenge tenkt på Yamaha 1900, men kunne også tenkt meg en 3900...

Først - er det noen som har erfaringer eller meninger om hvordan Yamaha vil fungere sammen med System Audio-høyttalere? Jeg er absolutt fornøyd med kombinasjonen Marantz/SA som jeg har i dag.

For det andre - er prisforskjellen på 4k mellom 1900 og 3900 verdt fordelene? Jeg ser jo nytten i en ekstra hdmi-utgang når jeg en gang skal skaffe meg projektor, men resten av forskjellene er ikke så fryktelig store - eller tar jeg feil? 10W ekstra per kanal har nok ikke allverdens å si, og jeg vet ikke hvor mye jeg kommer til å bruke webfunksjonaliteten. Det kan jo hende jeg synes det er veldig praktisk med nettradio etc... Mest sannsynlig kommer jeg vel til å angre i ettertid dersom jeg ikke går for 3900 når jeg vet jeg har råd til den :wink:

Og er det noen som vet om Yamaha kommer med nye modeller for å avløse 1900 og 3900 til høsten?

Mange spørsmål på en gang her...
-
Yamaha RX-V3900T, System Audio 1280 mkII, SA 720 AV, SA 705, SA 505, SVS PC12-NSD, Epson EMP-TW700, DreamScreen v3 tab 92", Samsung LE40A656, Acer Revo R3610 med XBMC, Panasonic DMP-BD60, Pioneer DV 565-AS, PS3, Get HDi, Logitech Harmony One
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.08.2009 16.14.48 #3 av 8
Postet av: TheDude
Med Yamaha RX-V3900 i hus, og nye bakhøyttalere i bestilling (slik at jeg kan bruke de jeg har nå til presence) er det på tide å tenke på projektor og lerret :-)

Foreløpig har jeg sett meg ut Epson EMP-TW700. En kompis av meg som har en slik, og et hjemmelagd lerret av en finerplate malt med matt takmaling - og jeg synes resultatet ble veldig bra. Dette er en av ikke så veldig mange projektorer som klarer å lage opp mot 90" bilde i stua mi med en avstand på rundt tre meter.

Problemet hos meg er at jeg ikke kan ha rammelerret, så da er det nedtrekkslerret som gjelder. Spørsmålet er om det er verdt å legge nesten 5k i et motorisert lerret med tab tension, eller om nyere nedtrekkslerret med slow retract (f.eks DreamScreen V2 til 1,8k) funker bra.

Noen synspunkter?
-
Yamaha RX-V3900T, System Audio 1280 mkII, SA 720 AV, SA 705, SA 505, SVS PC12-NSD, Epson EMP-TW700, DreamScreen v3 tab 92", Samsung LE40A656, Acer Revo R3610 med XBMC, Panasonic DMP-BD60, Pioneer DV 565-AS, PS3, Get HDi, Logitech Harmony One
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.09.2009 11.42.49 #4 av 8
Postet av: TheDude
Da har jeg fått projektor og lerret i hus, ommøblert og koblet opp alt sammen. Etter et par uker kan jeg si meg meget fornøyd. Stua fungerer fremdeles som stue når jeg vil, og filmtitting er noe helt annet med 92" lerret i stedet for 40" tv :-)



System Audio 705 har jeg også fått i hus, og bruker dem som surroundhøyttalere, mens 505-ene har blitt flyttet til presence med selvlagde veggfester (fikk en kompis av meg til å sveise litt ;-) ). Lurer på hva neste oppgradering blir...

Det eneste jeg ikke er helt fornøyd med etter ommøbleringa er at jeg synes subben ikke leverer helt det samme som før. Det ble noe bedre etter jeg flyttet den helt inn i hjørnet bak venstre fronthøyttaler, men fremdeles ikke helt det samme. Mulig jeg skal prøve å plassere den rett til høyre for tre-seteren (til høyre i bildet over), og se om det blir bedre der.

Forresten, noen som har peiling på hvordan jeg får byttet ut hovedbildet mitt til min.hjemmekino.no? Jeg slettet alle bildene som lå der fra før, og lastet opp nye, men det gamle er fortsatt der når man ser på oversikten over alle hjemmekinoene og på hovedsiden til min kino, men ikke inne der alle bildene ligger...
-
Yamaha RX-V3900T, System Audio 1280 mkII, SA 720 AV, SA 705, SA 505, SVS PC12-NSD, Epson EMP-TW700, DreamScreen v3 tab 92", Samsung LE40A656, Acer Revo R3610 med XBMC, Panasonic DMP-BD60, Pioneer DV 565-AS, PS3, Get HDi, Logitech Harmony One
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.09.2009 13.25.19 #5 av 8
Postet av: Torja
Ingenting er som prosjektor og lerret i hjemmekinoen. Spesielt på film, har du prøvd å spille spill? Spesielt bilspill har en helt annen følelse på stort lerret.
Hvordan syns du foresten presence ble?

Det skal være en firkant du kan hake av for hoved bilde når du er inne på bildeendringsmeny for det bildet du ønsker skal bli hovedbilde.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.09.2009 17.04.54 #6 av 8
Postet av: TheDude
Bilspill er veldig gøy på storskjerm, ja. Ble endel timer med burnout paradise hos en kompis etter han hadde malt en finerplate til lerret (med kjemperesultat). Kan faktisk si at vi satt i etpar timer og så på maling tørke ;-) Har ikke fått testet så mye her hjemme ennå, men kan ikke se noen grunn til at det skal bli noe mindre morsomt.

Vanskelig å si hvor mye presence har å si, siden jeg ommøblerte stua i samme slengen... Er jo ikke så mye lyd som skal komme fra de høyttalerne uansett, men noe mer høyde merker jeg, spesielt i introen til The Day After Tomorrow.
-
Yamaha RX-V3900T, System Audio 1280 mkII, SA 720 AV, SA 705, SA 505, SVS PC12-NSD, Epson EMP-TW700, DreamScreen v3 tab 92", Samsung LE40A656, Acer Revo R3610 med XBMC, Panasonic DMP-BD60, Pioneer DV 565-AS, PS3, Get HDi, Logitech Harmony One
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.09.2009 18.45.05 #7 av 8
Postet av: Torja
Tenkte å skaffe meg presens i tv rommet, men usikkert om det har så mye å si, da det er en plasma 42" i front. Så jeg er spent på dine erfaringer.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.10.2010 10.41.29 #8 av 8
Postet av: TheDude
Da har jeg oppdatert etpar komponenter i stua. Dvico TViX M6500 er byttet ut med en fullverdig PC - en Acer REvo R3610. Her har jeg installert XBMC Live - altså XBMC med en miniversjon av ubuntu linux i bakgrunnen. Dette fungerer helt utmerket - mye mer brukervennlig og responsivt enn TViX-en. Denne fulgte det ikke med fjernkontroll til, men jeg fikk tak i en rimelig (under 90,- kr med frakt) IR-mottaker til usb på ebay som det var bare å plugge i og bruke :-)

I tillegg har jeg montert en 21,5" LCD-skjerm under glassbordet i stua, og lagt solfilm (til bil) under glassbordet. Jeg er ikke helt fornøyd med solfilmen, men det ser fantastisk kult ut slik det er nå. Bordet ser nesten svart ut fram til man slår på skjermen, og da ser man kun bildet fra skjermen, ikke rammen rundt etc. Problemet med å bruke en slik skjerm liggende vannrett er innsynsvinkelen - den er grei nok sett ovenfra og ned på en skjerm, men fra undersiden blir det veldig fort mørkt (bare test på pc-skjermen foran deg). Løsningen ble å montere skjermen opp-ned, og mange timers jobb for å få linux til å snu bildet for meg, men nå fungerer det greit nok.



Nå kan jeg bruke spotify eller høre på musikk fra XBMC uten å måtte slå på TV eller projektor først :-)
-
Yamaha RX-V3900T, System Audio 1280 mkII, SA 720 AV, SA 705, SA 505, SVS PC12-NSD, Epson EMP-TW700, DreamScreen v3 tab 92", Samsung LE40A656, Acer Revo R3610 med XBMC, Panasonic DMP-BD60, Pioneer DV 565-AS, PS3, Get HDi, Logitech Harmony One
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar