Logo

Hjemme Hos - fra glede til irritasjon

Skriv et svar
13.09.2010 11.27.07 #1 av 8
Postet av: complet
Jeg har abonnert på Hjemmekino i lange tider, men nå er det desverre slutt.
Fra å være et høydepunkt i tilværelsen når det dukket opp i postkassen har det endt opp med et irritasjonsmoment det går flere dager før jeg gidder å lese.
Et av problemene har RuneW påpekt allerede; total mangel på retningslinjer og styringer for hva bladet skal stå for.
Her er det en artikkel som påpeker at "innspilling" av kabler og annet ikke er annet enn placebo, mens man på neste side kan lese en "kabletest" hvor godlyden ikke kommer før flere titalls timer med "innspilling".
Det neste er at flere tester nå skal inneholde målinger og synlige "bevis" for hva testeren har hørt og beskriver. I utgangspunktet noe jeg setter pris på, men når det skinner så totalt igjennom at skribenten ikke forstår særlig av målingene og hva han faktisk ser, men i stedet stoler på svensken som opprinnelig tok denne testen, og derav kun kommer med en utrolig dårlig oversettelse av teknisk ord, utrykk og begreper, sammen med forklaringer som OSER av uvitenhet, så blir det ikke opplysende og lærerikt, men kun utrolig irriterende!

Så til det største problemet for mitt vedkommende: Hjemme hos reportasjene.

Dette var virkelig et høydepunkt! :biggrin:
Utrolig godt og morsomt skrevet med gode skildringer av både eierne, lyd og bilde, morofaktoren og gleden, og ispedd noen tips til mulighet for fobedringer fra tid til annen. Ikke minst forsøkte den forrige skribenten og forstå hva målet og idealet til eieren var, og konkluderte ut fra hans ståsted hvor vellykket resultatet var.

Men nå? :twisted:
Dette har endt opp med "historier" som er en utrolig dårlig opplisting av stikkordene og notatene på notatblokken.
Og hvor "besøket" er et eneste stort reklamestunt fra en bedrift som tydeligvis også får frie tøyler til å fortelle hvor fortreffelig gode de er, og hvor utrolig lite peiling eierne av kinoene har i forhold.

Hver historier starter med:
- Vi reiste dit.
- Her finnes en kone, to barn og en hund.
- Rommet er et sted i huset og det er bygget av noen, på en eller annen måte.
- Utstyret er .............. og kostet .................
- Vi spilte musikk
- Vi så på film.
- Vi fikk kaffe og kake.
- Eieren fortalte kjedelige historier om sin interesse ( og det er tydelig han ikke har peiling).

Og slutter med:
- Dette låter dårlig
- Eieren trenger min hjelp
- Dette er ikke en "Hjemme hos" reportasje men et bedriftsbesøk som eieren betaler for
- Vi er utrolig flinke
- Vi er veldig gode
- Vi tok målinger og flyttet på subene, flyttet på sofaen, og kalibrerte på nytt.
- Vi lyttet til musikk
- Vi så på film
- Lyden ble UTROLIG mye bedre, fordi VI har peiling.
- Film ble UTROLIG mye bedre fordi VI har justert
- Det ble MYE bedre bass
- Eieren hadde tydeligvis ikke peiling, men det har VI
- Vi reiste derfra og var veldig godt fornøyd med oss selv!

Og med det sier jeg takk for meg som Hjemmkino leser!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.09.2010 11.53.03 #2 av 8
Postet av: Jorn.Finnerud
Hei. Slike tilbakemeldinger tar vi selvsagt alvorlig, og vi vil ta en prat i redaksjonen i forhold til det du skriver.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.09.2010 17.43.11 #3 av 8
Postet av: Kjell
Det der har jeg påpekt for lenge siden, men det ble ikke tatt særlig alvorlig.
Dessuten, en påstand, virker det som om de som legger igjen mest annonsekroner får betalt i form av gode tester.

Man kan komme et (godt) stykke med entusiasme, men når de som driver bladet ikke har noen teksnisk utdannelse blir det ikke annet enn dårlig kvalitet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.09.2010 18.02.55 #4 av 8
Postet av: Jorn.Finnerud
Kan du komme men noen eksempler på tester hvor du mener at Hjemmekino deler ut uriktige karakterer til annonsører?
På vårt kontor sitter kun de som skriver i bladet og han som lager layouten. De som jobber med annonser sitter et helt annet sted, og vi som skriver har ingen formening om hvem som annonserer til enhver tid. Det er ikke vårt bord i det hele tatt. Vi tar inn de produktene vi har lyst til å skrive om og gjør det på selvstendig grunnlag.
Kan også komme med en hel mengde eksempler på gode tester på produkter hvor importøren sjelden eller aldri annonserer:
Onkyo
Panasonic
Sony
Philips
Epson
JVC


Dette er noen eksempler på leverandører som ikke har noen løpende avtaler på annonsering hos oss, men de leverer gode produkter som får de karakterene de til enhver tid fortjener. Og serverer de oss dårlige produkter, slik JVC gjorde med HD990, så får de dårlig karakter.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.09.2010 08.55.39 #5 av 8
Postet av: complet
Meget bra om dere tar dette opp til diskusjon Finnerud.
Ikke alle som er like gode til å ta imot konstruktiv kritikk, noe som er et stort pluss i margen for mitt vedkommende.
Og tro meg, jeg har absolutt IKKE noe i mot nevnte firma, og er overbevist om at de gjør en god jobb når det kommer til kalibrering etc.
Men det er kombinasjonen av store innslag av egenreklame i en ellers dårlig skrevet artikkel som blir så utrolig irriterende.

Denne formen for "rett på sak" oppramsing av hovedpunkter er noe som kan fungere muntlig i enkelte TV program, men som i skriftlig form bare blir understrekende for snikreklamen. Man sitter igjen med et inntrykk av at hvem man besøker, hva han mener, hva han har gjort og hvilke preferanser han har er av mindre betydning.

Det hadde vært mye bedre om man ga dette en liten vri og gikk vekk fra "Hjemme Hos" konseptet.
En bedre tittel, og et konsept som ville ha mye større mulighet for å fungere ville være:

Flageborg rydder opp! :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.09.2010 11.35.33 #6 av 8
Postet av: RuneW
"complet" skrev:Et av problemene har RuneW påpekt allerede; total mangel på retningslinjer og styringer for hva bladet skal stå for.


Hehe - jeg var vel ikke riktig SÅ kategorisk, selv om jeg påpekte problematikken.
---
RuneW
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.09.2010 10.11.19 #7 av 8
Postet av: orso
Jorn.Finnerud:
Har dere mål om bruke målinger mer hyppig? Er det snakk om en liten kursendring?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.09.2010 18.43.52 #8 av 8
Postet av: Jorn.Finnerud
Hei. Vi vil etterstrebe å benytte målinger der det er praktisk mulig. På grunn av tidspress har jeg fått brukt målinger alt for lite på TV-er de siste nummerne, men er klar for dette igjen fra neste nummer. Projektorer måles alltid og Glenn kjører hardt på med målinger i sine høyttalertester. Vi har ikke teknisk utstyr til å måle forsterkere og slikt, men vi har tilgang til målinger fra en av beste labene i Europa på grunn av vårt EISA-medlemskap, så jeg skal se om vi ikke kan få brukt mer av akkurat det.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar