Logo

Hjelp til valg av subwoofer.

Skriv et svar
24.07.2009 00.09.46 #1 av 17
Postet av: steamy
Hei.
Jeg har nå tenkt til å invistere i en subwoofer. har ventet på dette i en god stund, men siden jeg nå blir lærling om en uke synes jeg det er på tide å få en i hus.

Trenger da altså litt hjelp til å velge en subwoofer. Jeg har så og si 0 peiling fra før.

Et krav jeg stiller er at jeg skal kjenne bassen skikkelig i brystet både i film og musikk.

anlegget jeg har fra før av er: 1x Proson reality c5 (120W, 8ohm, senter.) 2x Proson Reality 10 (350W, 4ohm, Front.) og 2x jvc 80W, 6ohm, bak.

reciver: yamaha rx-v663

Pris: MAX 6000.

fint om dere kan finne kabler og alt det jeg trenger i tillegg:)

mvh
Steamy
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.07.2009 00.43.49 #2 av 17
Postet av: ørjanl
Hei
SVS lager gode sub'er. Finnes nok en del info om du søker på det på forumet, ellers kan du også sjekke
http://www.lsound.no Har selv SVS PB10-NSD (10") til kr 4490 og er godt fornøyd med den. Har hørt den spiller langt bedre enn flere 12" og 15" i andre merker. SVS PB12-NSD (12") til kr 6290 er neste steg, og er 50% kraftigere igjen.
Receiver: Yamaha RX-V663, TV: Pioneer PDP-LX5090H, BD: Sony BDP-S350, Front: Dali Lektor 6, Center: Lektor LCR, Surround: Lektor 1, Bak: Grundig, Sub: SVS PB10-NSD, Effektforsterker: Lyngdorf SDA 2175.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.07.2009 10.43.03 #3 av 17
Postet av: steamy
Hei.

takk for svar! Er den 10" stor nok til å fylle et 25m2 rom? En venn av meg linka http://www.surround.no/product/485719/_ ... lossy.html til meg, og han var veldig fornøyd med den. Det som er dumt er at han bor i Bergen, og det synes jeg er en litt for lang tur bare for å få hørt på en subb:P

Hvordan er 12" til XTZ vs 10" til svs?

Flere som har gode forslag til subber?

Fint om dere kan si åssen kabler jeg skal ha også:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.07.2009 10.57.57 #4 av 17
Postet av: ørjanl
Hei
Bare hyggelig. Mitt "kino område" er på ca 20m2, men har en åpen løsning som gjør at det sånn sett ikke er helt ideelt med tanke på lyd, men jeg har ikke opplevd det som noe problem når jeg vrir til :) Kjenner vibrasjonene godt ut på badet ;)
Har personlig ingen erfaring med XTZ desverre, men da jeg leste meg opp før kjøp av sub, gikk det stort sett igjen at har du pengene til SVS er det valg nummer 1, derimot er XTZ et godt valg viss no mangler de ekstra kronene.
Kan gi deg en link her til AVforum som omhandler litt av det du lurer på.
http://avforum.no/forum/produkt-prisjak ... s-xtz.html
Receiver: Yamaha RX-V663, TV: Pioneer PDP-LX5090H, BD: Sony BDP-S350, Front: Dali Lektor 6, Center: Lektor LCR, Surround: Lektor 1, Bak: Grundig, Sub: SVS PB10-NSD, Effektforsterker: Lyngdorf SDA 2175.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.07.2009 11.05.26 #5 av 17
Postet av: steamy
takk for linken! får lese litt der å se hva jeg finner ut av. Men hvor stor er svs 10"? er den større enn 12" til XTZ? Har ikke kjempe stor plass siden jeg har "kinoen" på gutterommet:P

Kunne du vært snill å sagt åssen kabler jeg skal ha? :)

Hvordan er det å kombinere en XTZ med en SVS sub i framtiden?:) går dette bra eller blir lydbildet dårlig?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.07.2009 11.22.03 #6 av 17
Postet av: ørjanl
Bare hyggelig, Finner nok mye om begge merkene viss du både søker her, på avforum, evt googler de. Er ganske populære begge to. XTZ'n som du linket har målene: 500 x 350 x 400 mm (HxBxD) SVS 10" har målene: 480 x 390 x 540 mm (HxBxD) (Høyde/Bredde/Dybde). Som du ser er den litt lavere, men resten av målene er noe større på SVS'en. Grunnen til at det "bare" ble en 10" på meg var plassen, men nå har du litt større areale enn meg der den er tiltenkt da, pluss at siden likestilling er blitt en del av Norge måtte damen få si sin mening også :p
Kabler får en som regel i de fleste butikker som selger slikt, står ofte en egen kategori som heter subwooferkabler.
Kjøpte min hos lsound samtidig med sub'en. Her er en link til den http://www.lsound.no/index.php?side=inf ... 22&id=1444.

Lykke til med innkjøpet, og bare si i fra viss det er noe så skal jeg vertfall gjøre et forsøk på å hjelpe.
Receiver: Yamaha RX-V663, TV: Pioneer PDP-LX5090H, BD: Sony BDP-S350, Front: Dali Lektor 6, Center: Lektor LCR, Surround: Lektor 1, Bak: Grundig, Sub: SVS PB10-NSD, Effektforsterker: Lyngdorf SDA 2175.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.07.2009 11.26.26 #7 av 17
Postet av: steamy
Ok:) tusen takk for hjelpen!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.07.2009 18.29.07 #8 av 17
Postet av: steamy
Har tenkt litt nå, og valget står nå mellom XTZ 99 W12.16 .... SVS SB12-Plus .... og SVS PB12-NSD. Er ikke helt sikker på om jeg vil gå så langt med å kjøpe en SVS sub, siden den er en god del dyrere enn XTZ`en. Men hva er egentlig forskjellen på SVS SB12-Plus og SVS PB12-NSD?

vil jeg bli skuffa hvis jeg kjøper en xtz istede for en svs?
Er svs`en verdt de ekstra kronene?

hvordan fungerer en xtz 12" og en svs 12" i sammen?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.07.2009 18.59.40 #9 av 17
Postet av: Torja
SVS PB12-NSD går betraktelig dypere i frekvens enn SB12-Plus som er en mer waf venlig subb. Den er liten. Den er flott å se på. Er en trykk kammer løsning(ikke bassport). PB12-NSD vil gi deg gjordskjelv bass på film(helt ned til 11-12 Hz, litt avhengig av rommet). SB12-Plus kommer først ved ca 25 Hz. Men den kan kansje være kjappere og mer egnet til musikk. Ikke for det, du vil få et brukbart trykk på denne også på film. Men kona vil garantert like SB12-Plus best, på utseende alene.

XTZ vil gi deg god bass for en billigere penge. Den går ikke like dypt som PB12-NSD(på papiret). Men har du ikke hatt subb tidligere blir du ikke misfornøyd med noen av disse.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.07.2009 19.11.31 #10 av 17
Postet av: steamy
OK takk for svar:) får se hva det blir til... Men går det ann å bruke 1 xtz og en svs sub på samme system? Tenkte kanskje å kjøpe en xtz nå, og en svs seinere. spørrs hvordan det blir med penger:P Går det an å koble en sub sammen med senter? hørte en som hadde gjort det, men funker det på rx-v663?

en annen ting jeg lurte på er om svs subben er for "god" for anlegget mitt? har det noe hensikt med å kjøpe en så dyr og ,(etter det jeg har lest,) god subb til en rimelig billig hjemmekino? :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.07.2009 21.33.30 #11 av 17
Postet av: Torja
"steamy" skrev:OK takk for svar:) får se hva det blir til... Men går det ann å bruke 1 xtz og en svs sub på samme system? Tenkte kanskje å kjøpe en xtz nå, og en svs seinere. spørrs hvordan det blir med penger:P Går det an å koble en sub sammen med senter? hørte en som hadde gjort det, men funker det på rx-v663?

en annen ting jeg lurte på er om svs subben er for "god" for anlegget mitt? har det noe hensikt med å kjøpe en så dyr og ,(etter det jeg har lest,) god subb til en rimelig billig hjemmekino? :)

Den viktigste høytaleren i hjemmekino sammenheng er en god subwoofer. Det er her mye av morroa kommer på film. Kjellerdyb bass er vanedannende. Å koble flere subber sammen gjør du enkelt med en Y-splitt. XTZ og SVS sammen er nytt. Kan være best å ha to subber av samme merke for mest mulig lik bass. Jeg prøver selv for tiden to subber. Forbedringen ligger i mer kontroll og strammer bass. Spesielt på litt lavere volum.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.07.2009 05.48.21 #12 av 17
Postet av: teebee
jeg skal også ha meg sub når jeg får kjøpt meg leilighet. svs eller xtz står det mellom. men hvem blir å høre bassen best av naboen under, ved siden av eller over? :D
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.07.2009 09.09.12 #13 av 17
Postet av: teebee
noen her som har svs sub i leilighet og kan si noe om hvor mye den høres av naboer? har veldig lyst på svs pc12-nsd :D eller kanskje det er overkill med en så dyr sub iforhold til billige dynavoice høyttalere?
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.07.2009 11.27.09 #14 av 17
Postet av: Torja
Jeg har hatt SVS pb10-ISD lenge. Nylig også godt til anskaffelse av SB12-pluss. Bor øverst. Ikke fått klager pga brumlende bass i alle fall :roll:
Jeg tror det mest kommer an på lydtrykk generelt(hvor høyt du spiller). Har plassert noen granitt heller under også. Hvor tolmodig dine naboer er og hvor lytt det er i blokka :mrgreen:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.07.2009 11.44.31 #15 av 17
Postet av: teebee
vanskelig å si hvor høyt jeg spiller. har ikke fått klager etter jeg kløpte anlegget iallefall. men ser jo etter ny leilighet og satse på at den er mer lydtett. men blir det overkill med en sånn til billige dynavoice? hvor gammel er leligheten da? er vel kanskje bedre etasjeskillere i nyere bygg.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar