Logo

Hjelp til montering av projektor

Skriv et svar
22.07.2005 19.10.15 #1 av 4
Postet av: autowern
Fikk projektoren + oppheng til dette i posten i dag, og er VELDIG ivrig på å få montert det opp og testet.

Men jeg har problemer med å få hengt det opp.

Opphenget skal være festet i taket, og det virket nå helt greit. Men så ble jeg usikker på hvordan jeg skulle feste dette uten den minste sjans for at hele stasen ramler i hodet på meg.

Taket er av betong og det finnes ikke et snev av bærebjelker i tre eller plater utenpå betongen.

Det fulgte med 4 kraftige skruer/ bolter med opphenget. Men jeg vet ikke om disse bare kan skrues opp i taket eller om jeg bare må komme meg på en butikk og kjøpe noen ekspansjonsbolter. Vet ikke engang om boltene som fulgte med er ment for betong eller tre.

Hva trenger jeg og hvordan gjør jeg dette? (har en begredelig teknisk innsikt, noe som har vist seg i flere tidligere mislykkede prosjekter) :roll:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.07.2005 10.55.23 #2 av 4
Postet av: arntos
Du trenger ekspansjonsbolter. De får du i forskjellige tykkelser, 8mm burde holde. Du borrer hull og slår ekspansjonsbolten inn med en hammer, bolten fester seg når du setter på mutteren og strammer til.

Annet alternativ er lim anker.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.07.2005 10.57.36 #3 av 4
Postet av: autowern
Takker så mye, da tar jeg meg en tur til Maxbo nå...:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.07.2005 14.03.03 #4 av 4
Postet av: RfR
skal garantere deg at det holder med vanlige skruplugger type TP2 (røde plugger) og 4,2x45mm skruer. Til å borre hullet i betongen trenger du en betongbor, 5.5mm om du skal bruke plugger.

Dersom du likevel skal bruke ekspasjonsbolter så er 8mm overkill :p 6mm holder riklig (på mitt feste så hadde ikke 8mm bolter gått gjennom hullene)

Vær nøje når du henger opp, kjedlig om det blir litt skjeivt... slik som her, jeg irriterer meg under hver film, hehe.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar